قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: مقدم گفت: پروتز هایی که ما الان در داخل تولید می‌کنیم به مراتب از نمونه‌های خارجی‌اش با کیفیت‌تر است

هیچ کالای قاچاقی نداریم/ قرص‌ها و گن‌های لاغری را تائید نمی کنم

امروزه تجهیزات پزشکی کمک بزرگی در امر تشخیص، درمان و اموزش و پژوهش پزشکی برای متخصصان، جراحان، پزشکان، پرستاران، کارشناسان بخــش‌های تشخیصی و درمانی هستند.

وهر ساله سهم عمده‌ای از بیمارستان‌ها به خرید تجهیزات پزشکی مانند دستگاه‌های رادیو لوژی، ازمایشگاهی و...از داخل و خارج از کشور اختصاص می‌یابد.اما سئوال اینجاست که آیا تجهیزات پزشکی که در حال حاضر در کشور استفاده می‌شود کیفیت لازم را دارد؟ آیا همه تجهیزات پزشکی شامل پوشش بیمه‌ای می‌شوند و...سئوالات زیادی از این دست که در گفت‌وگوی اختصاصی قدس آنلاین با مرتضی مقدم رئیس اتحادیه صنف تجهیزات پزشکی مشهد مطرح کرده‌ایم که می‌خوانید:

*آیا نوسانات ارزی بر قیمت تجهیزات پزشکی تاثیر داشته است؟ مگر قرار نبود ارز ۴۲۰۰ برای تجهیزات پزشکی اختصاص یابد؟

**برای مواردی مانند تجهیزات پزشکی، دارو و...ارز ۴۲۰۰ به آن‌ها تعلق می‌گیرد الان هم اکثر اجناسی که وارد شده با همین ارز بوده است البته یکسری مشکلات و خلعی در رابطه با ترخیص کالا و رساندن به مراکز ایجاد شده که از این خلع ایجاد شده کسانی سوء استفاده کنند.

ولی کل مراکز درمانی با توجه به طرح تحول سلامت از تمام قیمتها و تعرفه هایی که ما در سایت ثبت کرده‌ایم باید استفاده کنند در واقع مراکز درمانی و بیمارستان هایی که قصد خرید دارند بجز قیمت سایت اجازه خرید بیرون ندارند چون این اجازه را ندارند اگر هم به قیمت بالاتر بخرند زمان تسویه حساب دقیقا اسنادشان با لیست طذح تحول مطابقت داده می‌شود اگر اختلافی داشته باشد وجوهشان قابل پرداخت نیست.

*این قیمت‌ها در سایت سالانه اعلام می‌شود؟

**خیر این قیمتها ماهانه و با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور اداره تجهیزات پزشکی زیرنظروزارت بهداشت و درمان در سایت قابل تغییر است. مثلا در سال گذشته علی رغم اینکه اجناس گران شد قیمتهای سایت ما کمتر شد به خاطر یکسری سوبسیتهایی که شرکت‌های وارد کننده گرفته بودند و لحاظ نکرده بودند قیمتها کاهش پیدا کرد.

*چه مقدار ارز در اختیار تجهیزات پزشکی قاچاق است این تجهیزات قاچاق بیشتر از کدام کشورها وارد می‌شود؟

*ما عملا به آن معنایی که مرسوم است هیچ گونه کالای قاچاقی نداریم. به این دلیل که به هر شکل تجهیزات پزشکی باید یک راهی برای استفاده داشته باشند وقتی که کل مراکز درمانی باید از طریق فیلترینگ سایت وزارت درمان خرید کنند من اگر بخواهم تجهیزات قاچاق بیاورم باید به چه کسی بفروشم؟ چون این‌ها باید رجیستر بشود و تاییده‌های وارداتش از کدام کشورها دارد و...کلی مراحل را باید بگذراند تا تایید شود شدنی نیست البته ممکن است هومکر که استفاده خانگی دارند برخی با خود همراه بیاورند ولی تجهیزات پزشکی فیلترهای زیادی دارد ممکن نیست شاید چیزی مثل ایمپلندها را پزشک در تعداد زیاد خودش از سفر همراه بیاورد چون حجمی ندارد ولی چیزی مثل انژوکد غیر ممکن است. این است که امکان تجهیزات پزشکی مصرفی بیمارستانی در حد صفر است.

در خصوص بخش دوم سئوالتان نیز باید بگویم که از اروپا که پایگاه ما است برخی هم از چین و هند و... و. ما الان از کشوری تجهیزات وارد می‌کنیم که قبلا امتهانش را برای کشور خودش پس داده باشد که خوشبختانه جدیدا بر روی این قضیه خیلی تاکید می‌شود.

*بیماران از کجا به اصالت تجهیزات پزشکی اطمینان داشته باشند؟ (بارها شده که تجهیزات پزشکی از جمله پروتزها ایجاد مشکل کرده اند)

**پروتز هایی که از طریق مراجع قانونی وارد می‌شود همه‌اش قابل تایید است چون تست شده است البته بد نیست بدانید که پروتز هایی که ما در داخل تولید می‌کنیم به مراتب از نمونه‌های خارجی‌اش با کیفیت‌تر است چون متریالش وارداتی است. شاید برند با برند فرق داشته باشد ولی ما هیچ نوع تجهیزات قاچاقی را برای بدن انسان استفاده نمی‌کنیم. مواد غذایی یک گارانتی ۲۴ ساعته دارد ولی تجهیزات پزشکی به اندازه عمر انسان گارانتی دارد. الان تجهیزات پزشکی حتی از مواد غذایی هم بیشتر مورد نظارت قرار می‌گیرد.

*پیش بینی شما از آینده بازار تجهیزات پزشکی با توجه به تحریم‌ها و البته قیمت جدید ارز چیست؟

**اگر دولت بتواند از صنایع ما حمایت بکند اگر موارد اولیه به مشکلی برخود نکند و ما بتوانیم تولید داشته باشیم من فکر می‌کنم در این بخش آینده خوبی داشته باشیم. چون هم نیروی متخصص داریم هم دستگاه‌های خوب و هم خریدار که این هر سه مترال لازمه این بازار است. هرچه فضا برای ما تنگ‌تر شود تولیدات داخلی خیلی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

*آیا در مشهد وارد کننده داریم یا خیر؟

**بله داریم ولی بیشتر این واردات از طریق تهران انجام می‌شود. و به کشورهایی مثل عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه صادرات هم داریم.

*با وجود این تحریم ها؟

**بله این تحریم‌ها برای ما این حسن را داشته است که کشورهای همسایه علاقه مندی بیشتری پیدا کرده‌اند نسبت به قیمتهایی که باشرکت‌های رقیب دارند قابل توجیه است که از ایران خرید کنند.

*تجهیزات پزشکی ایرانی از کیفیت برخوردار است آیا مردم استقبال می‌کنند؟

**مراکز درمانی با توجه به شعار سال که باید از کالای ایرانی استفاده شود ما برندهای ایرانیمان نظارتهای خیلی بالایی دارد و مراکز درمانی دولتی مان الان از ایمپلندها و پروتزهای از تولیدات داخلی استفاده می‌کنند. ما الان در همین مشهد کارخانه جاتی داریم که کل لوازم ارتوپدی کشور را تامین می‌کنند.

*چه بخشی از این تجهیزات پزشکی تحت پوشش بیمه است وآیا با قیمت‌های گزاف فعلی مردم توانایی خرید دارند؟

**شرکت‌های بیمه بخش‌های مختلف دارد و هر کدام تعهدات مالی متفاوتی دارند بله اگر سقف تعهدات جواب بدهد همه را پرداخت می‌کند. به هر شکل همه چیز به تعهد شرکت طرف مقابل دارد.

*اخیرا شنیده‌ام که حتی در این صنف هم تعدادی بدون مجوز از نهاد صنفیشان وارد بازار کار شده‌اند که صرفا هم کالای قاچاق با قیمت های غیر رقابتی و ارزان عرضه می‌کنند در این مورد چه نظری دارید؟

**این کالاها برای کجا استفاده می شود؟ چیزی مثل ایتند قلبی را که قاچاق وارد کرده است می خواهد کجا استفاده کند؟ مراکز ما همه کنترل شده است این قضیه در رابطه با لوازم اصلی غیر ممکن است مگر لوازمی که مصرف عمومی دارند.

*نظر شما راجع به تبلیغات زیادی که در عرصه رسانه‌های مجازی برای برهی تجهیزات پزشکی مانندقرص‌ها و گن‌های لاغری و... و. می شود چیست؟

**من اصلا این مراکز را تایید نمی کنم این مراکز باید توسط نیروی انتظامی و وزارت فناوری دنبال و پیگیری شوند و من از همین جا از مردم می خواهم که هیچ تجهیزاتی را بخصوص پزشکی بدون مشورت و تحقیق خریداری نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.