امروز سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است. روزی که زیباترین، عاشقانه‌ترین و معنوی‌ترین پیوند هستی شکل گرفت و ازدواجی انجام شد که حاصل آن، شجره طیبه امامت است.ازدواج آسمانی امیرالمؤمنین(ع) و صدیقه طاهره(س) دارای درس‌ها و نکته‌هایی است که امروز هم توجه به آن می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات پیش روی جوانان و جامعه ما باشد. مشکلاتی که متأسفانه موجب به تأخیر افتادن مهمترین اتفاق انسانی و معنوی در زندگی جوانان، یعنی ازدواج شده است. در این زمینه با حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک کارشناس مذهبی و خانواده گفت و گو کرده‌ایم.

ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) امروز هم الگوی برتر است

حجتالاسلام سرلک درباره ویژگیهای ازدواج آسمانی حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) میگوید: این ازدواج دقیقاً یک ازدواج آسمانی بود و آن تعبیر معروف که میگویند عقد پسرعمو و دخترعمو در آسمان بسته شده در حقیقت مربوط به همین ازدواج آسمانی بین حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است.

نکته بسیار مهم در این ازدواج بحث «کُفویت» و همسان بودن است که اگر چه مراتب معنوی آن از درک ما خارج است اما مراتب ظاهری آن هم قابل توجه است. پیام این ازدواج برای ما این است که همسان بودن، متناسب بودن و اصطلاحاً همکفو بودن طرفین ازدواج سبب خوشبختی میشود اگرچه در یک زندگی انواع دشواریها و مشکلات هم پیش بیاید کما اینکه حضرت زهرا(س) و حضرت امیرالمؤمنین(ع) خوشبختترین زوج عالم بودند در حالی که سختیهای فراوانی را هم متحمل شدند.

حجتالاسلام سرلک با اشاره به این روایت که اگر امیرالمؤمنین علی(ع) نبودند برای حضرت فاطمه(س) کُفوی پیدا نمیشد میافزاید: حضرت زهرا(س) تجلی انسان کامل هستند و حضرت علی(ع) نیز نمونه بارز انسان کامل هستند. در بحث ازدواج بسیار اهمیت دارد که طرفین فرد متناسب و همکفو خودشان را پیدا کنند؛ اگر هر دو متدین هستند شانس خوشبختی دارند، اگر هر دو بیدین هستند باز امکان خوشبختی با تعریف خودشان بیشتر از آن است که یکی بیقید و دیگری دیندار باشد. به فرموده قرآن کریم «الطیباتُ للطیبین والخبیثاتُ للخبیثین».

* توجه به دو اصل تفاهم و قناعت

این کارشناس مسائل خانواده با تأکید بر اینکه ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) از ابتدا بر اساس دو اصل تفاهم و قناعت شکل گرفت میگوید: تهیه جهیزیه و امکانات زندگی و خانهای که این زوج آسمانی در آن سکونت کردند در سادهترین شکل ممکن بود. خانهای که آن دو بزرگوار، زندگیشان را در آنجا شروع کردند یک منزل اجارهای بود که از سوی یکی از اصحاب پیامبر(ص) که به عبارتی خیّر خانهساز بود، در اختیار آنها قرار گرفت. اتفاقاً اتاقی که در اختیار امیرالمؤمنین(ع) و زهرای مرضیه(س) قرار گرفت اتاق مرغوبی هم نبود و کف آن ناهموار بود و خود امیرالمؤمنین(ع) کف آن را هموار کردند و به آن سر و شکلی دادند.

برگزاری مراسم ازدواج و پذیرایی هم بسیار ساده بود و در این مراسم بیشترین تعداد افراد دعوت شدند. به همین دلایل است که صدیقه طاهره(س) در پایان عمر کوتاه و شریفشان به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که من هرگز چیزی از تو نخواستم که توان تأمین آن را نداشته باشی. در زندگی آن دو الگوی بشریت، قناعت موج میزد و از جهت درسآموزی باید عرض کنم که هرگز حتی یک دروغ در دوران زندگی این زن و شوهر رد و بدل نشد و این زندگی مبارک بر اساس صدق و صفا و راستی و درستی پیش رفت. به همین دلیل است که امام خمینی(ره) میفرمایند از این خانه کوچک گِلین چه انواری به آسمان منتشر شد.

* خانهای که انسانپرور است

حجتالاسلام سرلک تأکید میکند: مفهوم آیه شریفه «واجعلنا للمتقین اماماً» را در یک چنین خانه و چنین محیطی میتوان به منصه ظهور رساند و در چنین محیطی است که اعضای خانواده میتوانند قرةالعین و نور چشم یکدیگر باشند.

به همین دلیل است که حضرت زهرا(س) محور حدیث کساء هستند و در این حدیث شریف، پنج تنِ آل عبا، با محوریت حضرت زهرا(س) به اهل آسمان معرفی میشوند. امام هادی(ع) نیز میفرمایند: «نحن حُجَج الله علی خلقه والفاطمة حُجة الله علینا»؛ یعنی ما حجتهای خدا بر خلق او هستیم و فاطمه(س) حجت خدا بر ماست. این بسیار مطلب عمیقی است و عظمت و جایگاه ممتاز حضرت زهرا(س) را نشان میدهد. مرحوم علامه امینی میفرماید: من در کاوشهای فراوان علمی و روایات و احادیث زیادی که بررسی کردم به این نتیجه رسیدم که احترام حضرت زهرا(س) بر رسول خدا(ص) واجب بوده و ایشان تکلیف الهی داشتهاند که حضرت زهرا(س) را تکریم کنند. این یک مسئله فراتر از رابطه پدر و دختری بین آن دو بزرگوار بوده همچنان که این تکلیف بر عهده امیرالمؤمنین(ع) نیز در قبال فاطمه زهرا(س) بوده است. جمله بلند «فداها ابوها» که پیامبر اکرم(ص) میفرمایند، همان پیامبری که قرآن درباره ایشان میگوید: « و ما ینطق عن الهوی» بیانگر اوج عظمت و مقام صدیقه طاهره(س) است. جمله زیبایی هم امام راحل دارند که میفرمایند حضرت زهرا(س) اگر مرد بودند حتماً پیامبر میشدند.

* درس امروز از زندگی علی و زهرا (علیهماالسلام)

به گفته حجتالاسلام سرلک، زندگی مشترک جذاب، زیبا اما متأسفانه کوتاه حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) بر اساس اصول و مبانیای بنا نهاده شده که امروز در دوره مدرنیته و جلوه حداکثری دنیا نیز میتواند همچنان الگو باشد و این الگو بخوبی جواب میدهد و در محیطی امن و آرام، انسان راستین پرورش میدهد. پس اگر آقاپسرها و دخترخانمهای جوان خواستند تشکیل زندگی مشترک بدهند باید به همین موارد و اصول و الگوهایی که اشاره شد توجه کنند و آنها را در زندگی خود به کار گیرند که این اصول، ضامن خوشبختی دنیوی و اخروی آنهاست. اما اگر جوانان ما از این اصول فاصله بگیرند و زندگی مشترکشان را بر پایه تکاثر، تفاخر، تبرّج، تجملگرایی و اشرافیگری بنا نهند، زندگی آنها آرامش و خوشبختی دائمی را به خود نخواهد دید و دیر یا زود دچار مشکل میشوند چراکه این ظواهر، اصل اولیه برای نزدیک کردن دلها به یکدیگر نیستند.

* راهکارهای ازدواج آسان

این کارشناس مذهبی و مشاور خانواده درباره راهکارهای ازدواج ساده و آسان در شرایط امروزی جامعه نیز میگوید: نخست باید تأکید کرد که منظور از ازدواج آسان، آسان گرفتن مراسم و تشریفات ازدواج است نه اینکه در اصل ازدواج عجله و شتاب داشته باشیم و ساده به آن نگاه کنیم. اصل ازدواج یک امر آسان نیست بلکه یک پروژه سنگینِ پیچیده است و در رابطه با شناخت و تناسبسنجی نیاز به دقت و بررسی زیادی داریم. تنها داشتن برخی از مناسبات شکلی و صوری برای ازدواج کافی نیست. پایه ازدواج و پایه شناخت ابتدایی را باید خیلی محکم گذاشت تا آسانیهای بعدی خودشان را کم کم نشان دهند.

اما درباره بحث آسان گرفتن ازدواج، من کلمهای بهتر و مناسبتر از تصمیم و عزم نمیتوانم پیدا کنم. حرف مردم نباید برای انسان خیلی مهم باشد چون همیشه عدهای انسانهای بهانهجو هستند که شما هر کار هم بکنید آنها حاشیهسازی میکنند؛ بلکه باید توجه کرد که همان «دیگران» هم وقتی رفتار اسلامی و انسانی و سادگی ما را میبینند در دل و بر زبانشان ما را تحسین و تکریم میکنند چون امروز همه میدانند که یکی از مشکلات مهم جوانان و خانوادهها در امر ازدواج، همین تشریفات و هزینههای سنگین و زائدی است که گاهی واقعاً کمرشکن است.

* خاطرهای درباره رهبر معظم انقلاب

حجتالاسلام سرلک یک نکته شنیدنی هم از زبان حجتالاسلام راشد یزدی نقل میکند و میگوید: چندی پیش ایشان برایمان نقل کردند که من در مراسم عروسی چهار پسر و دو دختر رهبر معظم انقلاب حضور داشتم. خدا شاهد است که در هر شش عروسی فرزندان رهبر انقلاب یک نوع غذا و یک نوع میوه داده شد. این در حالی است که مهمانها هم در چنین مجلسهایی از افراد سرشناس کشور بودند. رهبر انقلاب تصمیم گرفتند ساده برگزار کنند و به این تصمیم هم عمل کردند و میبینیم که این کار شدنی است.

حجتالاسلام سرلک خاطرنشان میکند: من خودم سر درس آقا از ایشان شنیدم که میفرمودند من تعجب میکنم که برخی افراد چیزهایی را در خانههایشان قرار میدهند که جای آن در موزه است. معنی این حرف این است که گاهی برخی چیزهایی که در زندگی ما وارد میشود واقعاً ضروری نیست بلکه از آن طرف فرهنگ اشرافیگری و اِتراف را تداعی میکند.

سرلک، درباره شرایط این روزهای ازدواج در کشور هم با ابراز تأسف از اینکه آمار ازدواج بشدت کاهش و آمار طلاق افزایش یافته است، میگوید: گرانی و مشکلات اقتصادی از موانع مهم ازدواج است اما بدتر از آن فرهنگی است که در حال ناامید کردن جوانان و ترساندن آنان از ازدواج است.

افرادی دائم آیه یأس میخوانند و فعلِ نمیشود را صرف میکنند و از قضا اینها همان افرادی هستند که به مسئولیتهایشان در قبال جوانان هم عمل نمیکنند. جوانانی که با هزار عشق و امید آماده ازدواج میشوند بر اثر این القائات، این امر خیر و انسانی را به تعویق میاندازند تا وقتی که از بهار آن میگذرد و در این فاصله جوانان به گناه و معصیت میافتند و پژمرده و افسرده میشوند زیرا نیاز طبیعی و روحی آنها سرکوب شده است. من به همه این افراد هشدار میدهم که شما هم در گناه مأیوس کردن و پژمرده کردن و به گناه افتادن جوانانی که میتوانستید برای ازدواج آنها کمک کنید و نکردید و کارشکنی کردید، سهیم هستید.

* جوانان نیاز به حمایت دولت دارند

این کارشناس مسائل خانواده در پایان میگوید: نکته آخر هم اینکه جوانان نیاز به حمایت دولت، مسئولان، خانوادهها و بخصوص افراد خیّر دارند. چقدر خوب است که در کنار خیران مدرسهساز و بیمارستانساز، خیّرانی هم داشته باشیم که خانههایی برای جوانان بسازند و مدتی در اختیار تازه ازدواج کردهها بگذارند تا چند سالی در هزینههای مسکن آنها صرفهجویی شود. این کارِ بسیار بزرگ و ثواب عظیمی است زیرا هر قدر ازدواج جوانان به تأخیر بیفتد شاهد افزایش بیشتر انواع آسیبهای اجتماعی خواهیم بود. باید با کاستن از هزینههایی مانند تالارها و آرایشگاهها و فیلم و عکسهای آنچنانی و جهیزیههای اشرافی، فرهنگ ازدواج آسان را ترویج کنیم و دولت هم با افزایش وامهای بانکی و ساخت مسکن انبوهِ ارزانقیمت به ازدواج جوانان کمک کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.