معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بابیان اینکه ۷۴ مرکز رشد مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی تأسیس‌شده است، گفت: ۳۴۰ دارو در این مراکز تولید شده است.

۳۴۰ دارو در شرکت‌های دانش‌بنیان کشور تولید شد

به گزارش قدس آنلاین، رضا ملک‌زاده پیش از ظهر یک‌شنبه در چهارمین نشست فصلی انجمن اپیدمیولوژیست های ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ضمن بیان اینکه ۷۴ مرکز رشد مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی تأسیس‌شده است که به عبارتی هر دانشگاه حداقل یک مرکز رشد دارد، ابراز داشت: در دولت تدبیر و امید تأسیس یک هزار و ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت با گردش مالی حدود سه هزار میلیارد ریال در سال صورت گرفته است که به‌منظور تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی تولید ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی به انجام رسید.

وی بابیان اینکه مهم‌ترین اقدامات شاخص در حوزه پژوهش‌های سلامت تقویت زیرساخت‌ها است، افزود: توانستیم در شرایطی که زیرساخت‌های قوی در حوزه پژوهش وجود نداشت موسسه توسعه تحقیقات پزشکی را راه‌اندازی و ضمن ارائه  ۵۰۰ گرید ویژه به اعضای هیئت‌علمی ۲۰۰ طرح ملی را موردحمایت قرار دهیم.

مطالعه کوهورت بر روی ۱۲ هزار جوان

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بابیان اینکه بالغ‌بر ۲۵۰اپیدمولوژیست در ایران وجود دارد، ابراز داشت: در پرشین کوهورت فرصتی فراهم شد تا دانشجویان از آن برای مطالعه پایان‌نامه استفاده کنند و بتوانیم حرف‌های جدیدی در حوزه سلامت مطرح کنیم.

 ملک‌زاده با ابراز اینکه امروز ۸۰ درصد علت مرگ‌ومیرها ناشی از بیماری‌های غیر واگیردار است که اپیدمولوژیست ها بر شناخت علل و نحوه مقابله با آن‌ها  متمرکز هستند، تصریح کرد: ایران از نژادها و قومیت‌ها بسیاری متنوع است که می‌توانیم با بهره‌مندی از فرهنگ و سبک زندگی  گوناگون کوهورت‌های متفاوتی را راه‌اندازی و به‌صورت جامع آن‌ها را مطالعه کنیم و معتقدیم که دانش موجود می‌تواند مشکلات را در داخل کشور حل کند بنابراین در گام نخست برای کوهورت والدین و بزرگسالان مطالعه ۲۰۰ هزار نفر را در دستور کار قراردادیم که استقبال خوبی نیز از آن شد.

وی بابیان اینکه مطالعه کوهورت ۱۵۰ هزار مادر و کودک در دستور کار قرار دارد، افزود: مطالعه شش هزار نفر تاکنون انجام‌شده است و یک هزار و ۵۰۰ نوزاد در این فاصله تحقیقاتی به دنیا آمدند و همچنین در کوهورت جوانان نیز مطالعه ۱۲ هزار نفر انجام خواهد شد که حضور اپیدمولوژیست‌ها می‌تواند در این مطالعات بسیار اثرگذار باشد.

ساخت ۱۱ آزمایشگاه در دستور کار

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بابیان اینکه ۷۰ نظام ثبت بیماری‌ها در دانشگاه‌های کشور برنامه‌ریز شده است، ابراز داشت: برنامه ملی کنترل سرطان برای اولین بار در کشور اجرایی و نخستین گزارش آن منتشر و به تائید سازمان بهداشت جهانی رسیده است.

ملک‌زاده اضافه کرد: ازجمله اقدامات شاخص وزارت بهداشت تأسیس ۷۰ واحد تحقیقاتی علوم پزشکی، راه‌اندازی کوهورت بزرگ‌سالان، نوزادان، جوانان، سامان‌دهی نظام پایش و نظارت بر حسن اجرای کار آزمایی بالینی و تکمیل ۱۱ آزمایشگاه جامع و احداث ۱۰ آزمایشگاه جدید را می‌توان اشاره کرد.

وی بابیان اینکه  ۱۵ اتاق تمیز راه‌اندازی و تکمیل ۱۰ اتاق دیگر دستور کار قرار دارد، افزود: حمایت سالانه یک میلیارد تومانی از مجلات علوم پزشکی کشور، برنامه تحقیقاتی پسادکترا و حمایت و جذب ۱۹۰ نفر، حمایت از پایان‌نامه‌ها و جذب ۶۳ پزشک عمومی دستیار پژوهش در مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی کشور ازجمله اقدامات موجود در حوزه وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

بهبود شاخص‌های مقالات علوم پزشکی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بابیان اینکه در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی شاهد رشد علمی بسیار مطلوبی در تولید مقالات بودیم، ابراز داشت: در سال ۲۰۱۶ توانستیم رتبه شانزدهم دنیا و رتبه نخست منطقه را کسب کنیم.

ملک‌زاده در ادامه تصریح کرد: روند رتبه کشور ازنظر تعداد استنادات دریافتی توسط مقالات در بانک اطلاعاتی جهانی از رتبه ۴۹ سال ۱۹۸۸ به رتبه هفدهم در سال ۲۰۱۷ رسیده است که این امر خود نمادی از بهبود چشمگیر کیفیت مقالات طی سال‌های مورداشاره به شمار می‌رود.

وی افزود: در ابتدای دولت یازدهم تنها در علوم پزشکی ۱۰۸ دانشمند برتر دارای شاخص ایندکس در کشور وجود داشت که در سال ۱۳۹۴ به ۲۹۸ نفر و در تیرماه سال جاری به ۶۸۳ نفر افزایش پیداکرده است.

۳۰ درصد تولیدات علمی در اختیار وزارت بهداشت​

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه ابراز داشت: در شرایطی توانستیم خود را به رتبه پانزدهم دنیا برسانیم که هیچ‌گاه اعتبارات پژوهشی کشور از سهم نیم درصدی اعتبارات ملی فراتر نرفته و درواقع سهم وزارت بهداشت در بهترین شرایط ۱۳درصد از سه درصد تولید ناخالص بوده است.

ملک‌زاده بابیان اینکه این وزارت‌خانه ۱۰ درصد اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ۳۰ درصد تولیدات علمی در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد که این امر نقش مهمی در کسب رتبه شاخص برتر در بین کشورهای جهان شده است.

وی بابیان اینکه شاخص‌های کیفی ما طی سه سال گذشته بهتر شده است، افزود: تعداد دانشمندان یک درصد برتر به ۵۰ رسیده از تعداد یک هزار و ۱۱۵ پژوهشگر برتر نزدیک ۶۰۰ نفر فقط در رشته پزشکی هستند.

ملک‌زاده اضافه کرد: به دلیل مشکلاتی نظیر تحریم‌ها همکاری‌های پیرامون مقالات بین‌المللی آن‌قدر که می‌بایست رشد نکرده است و ۱۷ درصد مقالات حوزه بین‌المللی را شامل می‌شود که می‌بایست این شاخصی به عدد ۵۰ برسد تا منجر به رشد علمی در کشور شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.