قدس آنلاین – وحید اکرمی: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تعداد محدود نیرو و تجهیزات قدیمی و مستهلک از جمله مهمترین مشکلات ماموران حفاظت محیط زیست در حفاظت از منابع طبیعی استان است.

استاندارد حفاظت از مناطق محیط زیستی۳ هزار هکتار است اما در خراسان رضوی ۱۷ هزارهکتار/وضعیت نیرو و تجهیزات خوب نیست!

ابوالفضل شعبانی در گفتگو با قدس آنلاین افزود: استاندارد حفاظت از مناطق محیط زیستی در دنیا  ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هکتار  برای هر محیط بان است. اما در محدوده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، هر محیط بان به طور متوسط ۱۷۰۰۰ هکتار و در بعضی از شهرستان ها تا ۲۵۰۰۰ هکتار را تحت نظارت و کنترل خود دارند. این موضوع نشان دهنده آن است که در این بخش به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم. سال گذشته برای جذب چند نیرو، قولهایی به ما داده شد اما متاسفانه عملی نشد. امیدوارم تا پایان امسال تامین نیرو انجام شود.

وی اعلام کرد: یکی دیگر از مشکلات عدیده ما وجود ناوگان نقلیه و خودرویی قدیمی و مستهلک است. همچنین از بابت کمبود تجهیزات نیز در معذوریتیم. گاهی اوقات ماموران در مناطق عملیاتی به تعقیب و گریز شکارچیان غیر مجاز می پردازند، اما به این دلیل که شکارچیان از وسایل پیشرفته تری استفاده می کنند، ماموران امکان برخورد مناسب و مقابله با آنها را پیدا نمی کنند. امیدوارم اعتبارات لازم به این بخش حیاتی و حساس تخصیص داده شود.    

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان گفت: مناطق تحت حفاظت اصطلاحا به مناطق ۴ گانه معروف هستند. این مناطق عبارتند از پارک ملی، منطقه حفاظت شده، پناه گاه حیات وحش و  آثار طبیعی ملی. در استان خراسان چیزی در حدود دو و نیم میلیون هکتار مناطق تحت حفاظت موجود است که بیش از ۲۰ درصد مساحت کل استان می شود.

وی ادامه داد: حفاظت و کنترل در این مناطق به صورت شبانه روز و با گشت های سیار صورت می پذیرد. در سطح استان در ۴۱ منطقه پاسگاه های محیط بانی وجود دارد که ماموران حفاظت از محیط زیست با گشت زنی های بسیار و مداوم بر دشتها و منابع طبیعی استان نظارت می کنند.

وی عنوان کرد: مقابله با شکارچیان غیرمجاز وظیفه ذاتی یگان ما است. در تمام دشت های استان با این افراد متخلف درگیر هستیم و گاهی اوقات تلفات هم داده ایم. در سنوات گذشته یکی از همکاران ما در دشت های اطراف سبزوار توسط شکارچیان غیرمجاز مورد اصابت سه گلوله شکاری و جنگی قرار گرفت. این گروه حفاظت چندین ساعت در کوهها گرفتار مانده بود تا بالاخره بوسیله امداد هوایی، همکار زخمی شده به بیمارستان منتقل شد. خوشبختانه این انتقال به موقع انجام شد و مامور شجاع محیط زیست زنده ماند. در سال گذشته هم ماجرایی مشابه این مورد برای یک تیم دیگر حفاظت رخ داد.

ابوالفضل شعبانی گفت: بروز مشکلاتی که بر سر راه ماموران قانون در شهرها در برخورد با متخلفانی بدون اسلحه وجود دارد برای شهروندان قابل تصور است. حال تصورش را بکنید که روزانه ماموران ما باید در خارج از شهرها با متخلفانی مجهز به اسلحه برخورد داشته باشند.

وی ادامه داد: به جراحت های ناشی از اسلحه باید مصدومیت های دیگر که در حین تعقیب و گریز در مناطق بوجود می آید هم اشاره کرد. مصدومیت هایی از جمله چپ شدن خودرو یا موتورسیکلت، سقوط از ارتفاعات و کوه ها و ... باعث می شود کار آنها بیش از پیش سخت تر باشد. محیط بانها عموما در مناطق دور افتاده و با کمترین امکانات در حال خدمتند و در روزهای متمادی دور از خانواده و شهر خود هستند. این عوامل بر سختی کار آنها می افزاید. با تمام این وجود عشق و علاقه محیط بانان استان به حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از کشتار حیوانات بی پناه باعث شده است تا آنها به تلاش مجدانه و همیشگی خود ادامه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.