رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی گفت: نظارت بر سلامت اماکن ورزشی در خراسان رضوی به‌شدت پیگیری می‌شود.

نظارت بر سلامت اماکن ورزشی در خراسان رضوی به‌شدت پیگیری می‌شود / اجازه نمی‌دهیم با سلامت ورزشکاران و مردم بازی شود

 رضا گلدوزیان ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی برگزار شد؛ گفت: در سال جاری، موفق شدیم، ۹۰ درصد کارت عضویت کاغذی را به‌الکترونیکی تغییر دهیم تا بتوانیم با ایجاد شرایط آسان ثبت‌نام‌ها را برای ورزشکاران فراهم کنیم تا بتوانند در صورت بروز آسیب‌دیدگی از خدمات این هیات بهره‌مند شوند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی افزود: ستاد نظارت بر اماکن ورزشی این استان، یکی از قوی‌ترین ستادهای کشور است، معاون دادستان خراسان رضوی نیز با عضویت در این ستاد بر فعالیت و نظارت ما کمک بسیاری انجام دادند، در کشور وسایل جدیدی وارد شده که اگر کار کردن درست با آنها آموزش داده نشود، اتفاقات و صدمات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی درآمد ندارد و تنها از صدور کارت‌های ورزشی مبلغی به‌حساب فدراسیون واریز می‌شود، از مبلغ کل آن، ۳۵ درصد به‌استان برمی‌گردد، این مبلغ صرف شهرستان‌ها، بخشی نظارت، تجهیز کیف پزشکی شهرستان‌ها و هزینه‌های پژوهشی می‌شود، جزو تنها هیات‌هایی هستیم که تولید ملی و ثبت اختراع داشتیم.

گلدوزیان درخصوص تولید انبوه ابداع این هیات ادامه داد: سه ابداع و یک اختراع داشتیم که یکی از آنها به‌تولید انبوه رسیده، هنوز از واردات آن پیشگیری نشده، اما قول همکاری داده شده و آماده بهره‌برداری و گرفتن سفارش هستیم.

رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی بیان کرد: تجهیزات پزشکی این هیات از فدراسیون بیشتر است و حدود ۷ میلیارد قیمت این تجهیزات است و تنها هیاتی هستیم که به‌ملی‌پوشان و بازیکنان لیگ‌های برتر خدمات رایگان ارائه می‌دهد و ریالی از آنها دریافت نمی‌کند، به‌دنبال کسب درآمد از این تجهیزات نیستیم، چراکه باید مالیات دهیم و مشکلات دیگری به‌وجود می‌آید.

وی درخصوص روند پرداخت بیمه به‌ورزشکاران گفت: جزو استان‌هایی هستیم که سریع مبالغ قابل پرداخت را بنا به‌مصوبات واریز می‌کنیم، اما اگر ورزشکاری در این خصوص نارضایتی دارد، می‌تواند اعلام کند تا آن را بررسی و پیگیری کنیم، همچنین اگر از سوی مربی یا هیات مشخص شود، ورزشکار نیاز به‌کمک دارد، کمیسیون تشکیل می‌دهیم و وضعیت را به‌صورت ویژه بررسی می‌کنیم.

گلدوزیان از انجام  آزمایش دوپینگ ورزشکاران خبر داد و افزود: از ابتدای سال تاکنون، دو ورزشکار در رشته فوتبال را مورد آزمایش قرار دادیم، این هیات تنها وظیفه گرفتن آزمایش را به‌عهده دارد و نتیجه آن به‌ورزشکار و فدراسیون مربوطه اعلام می‌شود تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی اضافه کرد: نتیجه آزمایش‌ها از سوی هیات اعلام و رسانه‌ای نمی‌شود، ورزشکارانی که به‌خاطر دوپینگ در یک رشته محروم باشند، اگر بخواهند در رشته دیگر فعالیت کنند، کمیته ملی المپیک در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند.

وی درباره تعداد ورزشکارانی که از ابتدای سال تاکنون در سامانه ثبت‌نام کردند بیان کرد: ۵۲ هزار و ۵۷ نفر تاکنون ثبت‌نام کردند که ۳۴ هزار و ۴۰۶ نفر آقا و ۱۷ هزار و ۶۵۱ بانوان هستند، در میان هیات‌های ورزشی نیز فوتبال با ۱۰ هزار و ۳۲۶ ورزشکار رتبه نخست را دارد، قایقرانی با ۴ ورزشکار، گلف ۵ و هاکی ۸ ورزشکار کمترین ثبت‌نامی را داشتند.

گلدوزیان با اشاره به‌طرح آشتی با ورزش؛ ادامه داد: در این طرح، کارمندان ادارات در استان هر ماه یک رشته ورزشی را فرا می‌گیرند و این به‌عنوان امتیاز ضمن خدمت در نظر گرفته شود.

رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی متذکر شد: با اجرایی شدن این طرح، طی ۵ سال حدود ۶۰ رشته ورزشی را آموخته‌اند، با این کار ورزش را وارد خانواده‌ها می‌کنیم و به‌طور حتم، کسی که ۵۰ رشته ورزشی را کار کرده، کمتر دچار عوارض جسمی و برخی ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

وی تعداد پزشک‌یاران خراسان رضوی را ۶۰ نفر اعلام کرد و افزود: مبلغ دریافتی هر پزشک‌یار به ازای هر یک ساعت حضور، ۱۵ هزار تومان است که این مبلغ تقریبا تنها هزینه رفت‌وآمد می‌شود، هرچند سعی می‌کنیم آنها را حمایت کنیم، اما این رقم در طول امسال قطعا تغییر می‌کند.

گلدوزیان درباره بیمه مسؤولیت ورزشی گفت: همه مسؤولیت مدنی و کیفری افراد حاضر در یک فعالیت یا شغلی که ریسک و خطر ایجاد می‌کند، با مسؤول برگزاری آن است، این قانون شامل ورزشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی می‌شود که باید همه کارکنان، تماشاگران یا افرادی که به‌نوعی در این زمینه فعالیت می‌کنند، از این بیمه بهره‌مند شوند، چراکه در صورت بروز هرگونه اتفاقی، مدیران و مسؤولان باید پاسخگو باشند و برای آنها گاهی مجازات کیفری در نظر گرفته می‌شود.

رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی ادامه داد: مشاوران حقوقی در هیات حضور دارند که درخصوص قوانین و مقررات به‌مدیران مجموعه‌های ورزشی مشاوره ارائه دهند، اگر مجموعه‌ای تخلف کند یا بیمه مسؤولیت مدنی و ورزشی نداشته باشد، منجر به‌جریمه و گاهی تعطیلی و ابطال مجوز فعالیت آن می‌شود.

در ادامه این نشست، نائب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی نیز گفت: در سال ۹۶ و ۹۷، کلاس‌های آموزشی مختلفی را برگزار کردیم، با وجود اینکه برگزاری دوره «تیپینگ» سخت است، اما این اتفاق افتاد و ما توانستیم با موفقیت این دوره را آموزش دهیم، علاوه بر این، دوره امدادگر ورزشی، ورزش‌های دوره بارداری، ماساژ ورزشی و ورزش در آب نیز برگزار شد.

طاهره ملکارا از استفاده ورزشکاران قهرمان و بازیکنان لیگ‌های ورزشی از تجهیزات و فیزیوتراپی هیات خبر داد و گفت: برای ارائه خدمات در طول روز محدودیت داریم و حتی برای استفاده ورزشکاران شهرستان هم با کمبود مکان مواجه هستیم، در تلاشیم تا از طریق ایجاد بسترهای مناسب مکانی را برای استقرار و ارائه خدمات در شهرستان‌ها فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: ما در همه جلساتی که با نواب روسای هیات‌ها داشتیم، بارها متذکر شدیم که قهرمانان ملی‌پوش خود را به‌ما معرفی کنند، چراکه این ورزشکاران قرار است، مادران این جامعه باشند، متاسفانه با روش‌های درمان غلط، مشکلات جسمی زیادی برای این ورزشکاران به‌وجود می‌آید و هرمون‌های آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سلامتی آنها را به‌خطر می‌اندازد.

 نائب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی ادامه داد: بارها از طریق پروسه اداری به‌رئیس هیات‌ها اعلام می‌شود و دوره‌های آموزشی برای آنها گذاشتیم، مربیان ورزشکاران موظف هستند به‌ورزشکاران خود رسیدگی کنند و آنها را برای مراجعه و پیگیری درمان به‌ما معرفی کنند، مدتی است با استفاده از رسانه‌ها و بالا بردن سطح فرهنگ جامعه سبب شدیم، فروش داروها و مکمل‌های غیرمجاز کمتر شود و گزارشات کمتری را دریافت کردیم.

وی بیان کرد: برخی ورزشکاران برای معالجه به‌هیات مراجعه می‌کنند، اما متاسفانه با سهل‌انگاری‌هایی که دارند، بعد از بهبودی کامل مجدد از همان ناحیه دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند که دیگر هیات وظیفه‌ای در قبال درمان مجدد آن را ندارد، ما با ارتباط خوبی که هیات‌ها داریم، درخواست کردیم که ورزشکارانی که نیاز دارند به‌ما معرفی شوند.

 ملکارا تصریح کرد: با تخلفاتی که به‌صورت مستند ارائه شود، برخورد و پیگیری می‌کنیم، اگر داروخانه‌ها بدون تجویز پزشک دارویی در اختیار ورزشکاران قرار دهند با عوامل و پرسنل آن برخورد شدیدی می‌کنیم، همچنین، همه اماکن ورزشی، مربیان باید مجوز فعالیت خود را در معرض دید قرار دهند و هیچ مدرک دانشگاهی و فنی‌وحرفه‌ای مربیگری معتبر نیست، تنها مدرک مربوط از فدراسیون مربوطه دارای اعتبار است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.