جامعه:انتشار شایعه حذف و یا تضعیف معاونت پرورشی از چارت مدارس در فضای مجازی بویژه در هفته های اخیر آنقدر جدی گرفته شد که به واکنش‌های متعددی انجامید .به‌گونه ای که کانون تربیت اسلامی با انتشار بیانیه ای از کاهش نیروی مربی پرورشی مدارس با شاخص هر ۵۰۰ نفر دانش‌ آموز یک مربی پرورشی و نگرانی‌های خود گفت و آن را مغایر با سند تحول بنیادین و آیین‌نامه اجرایی احیای معاونت پرورشی دانست.این در حالی است که مسؤولان آموزش و پرورش با تکذیب این ادعا به برنامه های خود برای پررنگ تر کردن حضور معاونت های پرورشی اشاره می‌کنند.

کسی حاضر به قبول سنگر پرمسئولیت پرورشی نیست!

با این حال آنچه مسلم است آنکه این مجموعه تاکنون نتوانسته است انتظارات کافی برای پاسخ به مطالبات نظام تعلیم و تربیت را پاسخ دهد و بنابر این لازم است مسئولان این نظام تدبیری اساسی تر در این خصوص بیندیشند.

•افزایش ۱۲ تا ۱۵ درصدی نیروهای پرورشی

مسعود شکوهی؛ مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ضمن تکذیب خبر حذف معاونت پرورشی از مدارس کشور می‌گوید: نیروهای پرورشی در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در راستای ساماندهی نیروی انسانی ۱۲ تا ۱۵ درصد بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: امسال حدود ۴۴ هزار معاون پرورشی و ۲۵ هزار مربی پرورشی در مدارس خواهیم داشت و بر اساس شاخص‌ها کمبودی به لحاظ نیروی پرورشی در سال تحصیلی جدید نداریم.

دکتر شکوهی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته تعداد معاونان پرورشی ۴۱ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است، می‌گوید: این میزان در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ کاهش نخواهد یافت بلکه صرفاً بر اساس شیوه نامه ساماندهی، شفاف سازی خواهد شد.

وی همچنین می‌افزاید: نیاز به مربی پرورشی در دوره‌های مختلف تحصیلی متفاوت است و این نسبت به ازای هر ۲۵۰ دانش‌آموز یک مربی پرورشی در دوره متوسطه اول و دوم و به ازای ۴۰۰ دانش‌آموز یک مربی پرورشی است و سال جدید بر اساس نیروی انسانی موجود و بهره‌گیری از اضافه ساعت غیرموظف وضعیت بهتری در این زمینه در مقایسه با سال گذشته خواهیم داشت.

• تکذیب شائبه تبدیل معاون پرورشی به مربی

به گفته مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش شائبه تبدیل معاون پرورشی به مربی پرورشی در مدارس نیز به هیچ وجه صحت ندارد بلکه تمامی تلاش وزارت آموزش و پرورش توسعه فعالیت‌های پرورشی در مدارس است.

دکتر شکوهی می‌گوید: امسال ساماندهی نیروی انسانی مدارس در اولویت قرار دارد و در این میان ساماندهی نیروی پرورشی جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا با توجه به شرایط فرهنگی و تهدید آسیب‌های اجتماعی باید بنیه فرهنگی و پرورشی مدارس تقویت شود.

• تزریق بسته حمایتی به حوزه پرورشی

اکبر سرداری؛ معاون برنامه‌ریزی امور تربیتی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز ضمن تکذیب خبر حذف معاونت پرورشی از مدارس کشور می‌گوید: آنچه در فضای مجازی به عنوان حذف این معاونت منتشر شده مورد شکایت وزارت آموزش و پرورش است که در حال پیگیری می‌باشد.

وی می‌افزاید: معاونت پرورشی نه تنها از مدارس حذف نمی‌شود بلکه در مقایسه با سنوات گذشته با افزایش ۵۰۰۰ نیرو در قالب بسته حمایتی (تزریق ۵۰۰۰ نیروی حق التدریس) به کار خود ادامه خواهد داد.

سرداری از ساماندهی معاونان ومربیان پرورشی مدارس در چند روز آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: این مهم از طریق سامانه «بتا»ی وزارت آموزش و پروش اطلاع رسانی خواهد شد.

• آموزش مسائل اعتقادی دانش‌آموزان

با این حال محمود فرشیدی ؛ وزیر اسبق آموزش و پرورش که اکنون دبیر کلی کانون تربیت اسلامی را عهده دار است در گفت‌وگو با ما ضمن نگاهی انتقادی به نگاه دولتمردان به معاونت های پرورشی بر اهمیت این مجموعه تاکید می کند و می‌گوید: در همه مدارس دنیا نگاه ویژه به معاونت پرورشی به عنوان مسئول پرورش و رشد استعدادها توجه می‌شود و به عنوان یک ضرورت در آموزش و پرورش تعیین شده است در ایران نیز همانطور که در سند تحول بنیادین آمده است بین ۶ ساعت در هفته تعریف شده تا علاوه بر بعد اعتقادی، ابعاد مختلف زیستی، اجتماعی، ورزشی، علمی و سیاسی دانش‌آموزان نیز شناسایی و پرورش یابد.

وی می‌افزاید: اگر اهمیت نقش معاونت پرورشی در مدارس مورد توجه قرار گیرد هیچ کس نه تنها مخالفت بلکه جرئت مخالفت با این مهم را که پرورش اصل نظام آموزش و پرورش است ندارد.

•محل اصلی علم آموزی دانشگاه است

مهندس فرشیدی می‌گوید: محل اصلی علم آموختن دانشگاه است بر همین اساس در سند تحول بنیادین کارشناسان معتقد بودند بهتر است وزارت آموزش و پرورش به وزارت تربیت تغییر نام یابد و اگر با این نگاه فرصتی برای فعالیت‌های پرورشی در سطح مدارس فراهم شود به طور حتم علاقه دانش‌آموزان به مدرسه افزایش می‌یابد و همه احساس می‌کنند با توجه به استعدادی که دارند در کلاس مورد توجه قرار می‌گیرند هر دانش‌آموز در یک عرصه امکان رشد و پرورش استعدادهای خود را پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون عرصه فعالیت‌های دانش‌آموزی در سطح مدارس کشور بسیار محدود است و زمینه شناخت و رشد استعداد دانش‌آموزان آنگونه که باید فراهم نیست در حالی که آینده کشور ما نه تنها به دانشمند بلکه به قهرمان ورزشی هنرمند و مدیر نیز نیازمند است.

وی با اشاره به فعالیت معاونت پرورشی در کشور می‌گوید: از دوران کارگزاران رویکرد پرورشی درکشور تضعیف شده است و به شیوه‌های مختلف به جای اینکه عرصه‌های پرورشی را به روز و کارآمد کنند، به تضعیف آن پرداخته‌اند، تا جایی که طی دوره اصلاحات آن را حذف کردند؛ اما سرانجام در دولت نهم با تصویب مجلس شورای اسلامی معاونت پرورشی احیا شد،اما باز هم آن پیکره نیمه جان نتوانست قد علم کند چراکه در واقع امکاناتی به این معاونت داده نشد.

•کسی حاضر به قبول سنگر پرمسئولیت پرورشی نیست!

مهندس فرشیدی می‌افزاید: با وجود نبود امکانات پرورشی از یک سو همه از مربیان پرورشی مطالبه‌گر هستند و معتقدند دانش‌آموزان آنگونه که باید در حوزه تربیت رشد نیافته‌اند و از سویی دیگر مربیان پرورشی باید به جای ۲۴ ساعتی که دبیران آموزشی در هفته کار می‌کنند ۳۶ ساعت در مدارس حضور داشته باشند، به همین دلیل هیچ کس حاضر به قبول این سنگر پر مسئولیت فاقد امکانات نیست.

به گفته وی، امید می‌رود با مصوبه‌ای که بتازگی (مبنی بر اینکه تربیت بدنی به معاونت پرورشی ملحق شود) مطرح شده است، امکانات جدیدی در اختیار معاونت پرورشی قرار گیرد تا شاهد فعالیت‌های اثربخش این معاونت در حوزه رشد و تربیت استعدادهای دانش‌آموزان باشیم. مهندس فرشیدی معتقد است؛ به جز سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی که کارهای خوبی در این معاونت انجام شده است، پس از آن همکاران پرورشی خیلی تلاش کرده‌اند،اما به دلیل محدودیت‌های موجود متأسفانه موفقیت قابل انتظار حاصل نشده است.

انتهای پیام/

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.