جامعه:وقتی بحران و کمبودهای بیش از ۳۰۰ قلم دارو در سال‌های ۹۰ و ۹۱ جان مردم و بیماران را به لب رساند و زمینه را برای کاسبی دلالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی فراهم ساخت، کار به استعفا و به تعبیری دیگر «برکناری» دکتر وحید دستجردی از وزارت بهداشت کشیده شد، اما باز هم تب بحران مدیریت در بازار دارو براحتی پایین نیامد.

از ادعای تعطیلی کارخانه به دلیل کمبود پوکه آمپول تا احتکار دارو

این در حالی است که چندی پیش دکتر احمد شیبانی که در دولت دهم سکاندار سازمان غذا و دارو بود با انتقاد شدید از سیاست‌های فعلی وزارت بهداشت عنوان کرد که با دیدن فهرست داروهای وارداتی، دلش گرفته است.

وی گفت که ما هرگز شرایط کنونی حاکم بر صنعت دارو را تجربه نکرده بودیم.

اما عباسعلی پور بافرانی عضو کمیسیون بهداشت مجلس با رد ادعای شیبانی درخصوص تعطیلی برخی از شرکت‌های دارویی به دلیل کمبود پوکه آمپول می‌گوید: به هیچ وجه این اتفاق نیفتاده است که شرکت‌های دارویی به دلیل کمبود پوکه آمپول یا افزایش واردات دارویی تعطیل شده باشند، بلکه متأسفانه به دلیل پرداخت نشدن مطالبات، این شرکت‌ها در زمینه تولید با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

وی درخصوص چرایی ایجاد مشکل در فرآیند تولید دارو می‌گوید: برخی از شرکت‌ها برای تأمین نیازهای کشور به واردات دارو روی آورده‌اند چراکه مطالبات آن‌ها پرداخت نشده است تا بتوانند خود به تولید دارو بپردازند.

• تأخیر ۲ ساله در پرداخت مطالبات

از سویی دیگر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دلیل دیگری را برای وجود این مشکل ذکر کرده و با اشاره به مشکلات شرکت‌های تولید کننده دارو می‌گوید تولیدکنندگان دارویی نزدیک دو سال است مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

به گفته مسعود پزشکیان بخشی از مشکلات حوزه دارو به دلیل قصور درپرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی است.

وی می‌گوید: تولید کنندگان دارویی به دلیل نبود نقدینگی دچار مشکل شده و به دلیل پرداخت نشدن مطالبات در تولید و تأمین داروی مورد نیاز با برخی موانع روبه رو شده‌اند، ضمن اینکه مصرف اعتبارات و منابع درحوزه سلامت افزایش پیدا کرده است؛ یعنی براساس اعتبارات، هزینه‌ها صورت نگرفته و درحال حاضر اعتبارات کافی برای پرداخت مطالبات وجود ندارد.

• شرکت‌هایی که دارو احتکار می‌کنند

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصین داخلی ایران هم از سودجویی برخی از شرکت‌های دارویی گله می‌کند و می‌گوید: متأسفانه برخی شرکت‌های دارویی بداخلاقی کرده و احتکار دارویی و شیطنت انجام می‌دهند؛ به طور مثال شیاف بیزاکدیل که یک داروی ارزان قیمت به شمار می‌رود، حدود یک ماه است که در داروخانه‌ها کمتر یافت می‌شود و این مسئله به دلیل همکاری نکردن شرکت‌های دارویی در شرایط کنونی اقتصادی است.

خسرونیا عنوان می‌کند: برخی از شرکت‌ها نیز مکمل‌هایی را به عنوان کمک درمان به ایران وارد می‌کردند که اکنون به دلیل اینکه دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی به این منظور اختصاص نداده در سطح بازار دچار کمبود شده‌ایم.

با این حال و در شرایطی که تهیه برخی از داروهای خارجی در بازار با مشکل روبه روست، مسئولان وزارت بهداشت و درمان معتقدند که می‌توان نمونه داخلی این داروها را براحتی تهیه و با اطمینان مصرف کرد. ادعایی که برخی هنوز آن را باور ندارند.

• داروی ایرانی «پراید» نیست

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید:در زمینه تولید دارو؛ استانداردهای مواد اولیه و فرمولاسیون یکی است و فرقی نمی‌کند یک دارو در ایران تولید شود و یا در آمریکا. تنها تفاوت در نحوه فرآوری دارو است؛ مثلاً برای پخت یک غذای خاص همه از یک مواد غذایی استفاده می‌کنند و فقط بحث دستپخت و تجربه آشپز مطرح است.

دکتر غلامرضا اصغری در تشریح اینکه برخی داروی ایرانی با خودروی داخلی از جمله پراید مقایسه می‌کنند، تصریح می‌کند: به هیچ وجه مقایسه این دو صحیح نیست و زیرا ما در ایران تولیداتی داریم که اتفاقاً برندهای خارجی خود را با برند ایرانی رقابت و مقایسه می‌کنند. مثلاً خارجی‌ها از جمله چینی‌ها همیشه سعی می‌کنند در تولید کفش با کیفیت کفش تبریز خود را مقایسه کنند.

انتهای پیام/

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.