قدس آنلاین: مسئول دفتر پیشگیری و درمان اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: درحال حاضر بیش از 1750 نفر در کل مراکز نگهداری زنان معتاد کارتن‌خواب حضور دارند.

حضور 1750 نفر در مراکز نگهداری زنان معتاد کارتن‌خواب

به گزارش قدس آنلاین نرگس قربانی در رابطه با شرایط نگهداری زنان معتاد کارتن‌خواب در مرکز ماده ۱۶ بانوان اظهار کرد: بیمارانی که اینجا حضور دارند زنان کارتن‌خواب متجاهر هستند که به‌وسیله نیروی‌انتظامی از سطح پاتوق‌ها در داخل شهر جمع‌آوری می‌شوند و با حکم دادگستری و قضایی فرستاده و به مدت یک تا سه ماه بستری می‌شوند.

وی افزود: این مرکز از تیرماه ۱۳۹۶ به سازمان بهزیستی واگذار شده درحالی که پیش از آن در اختیار شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان بوده است. در حال حاضر ۱۱ مرکز ماده ۱۶ داریم و همه این مراکز در شهرستان مشهد قرار دارد. ۹ مرکز غیردولتی نگهداری این افراد، مربوط به مردان است سهمیه هر کدام از این مراکز، پذیرش تعداد ۱۵۰ نفر بیمار است. درحال حاضر  بیش از ۱۷۵۰ نفر در کل مراکز حضور دارند، این درحالیست که مرکز دولتی خلق‌آباد تا ۴۰۰ نفر نیز ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر را دارد.

مسئول دفتر پیشگیری و درمان اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: زنانی که دارای سن بالای ۶۵ سال هستند برای درمان به مراکز ماده ۱۵ ارجاع داده می‌شوند. از سویی دیگر حدود ۳۰۰ کلینیک سرپایی، ۱۰ مرکز دی. آی. سی و دو مرکز تی. سی که مرکز اجتماع درمان‌مدار است و بیمار پس از سم‌زدایی به آنجا مراجعه می‌کند در سطح استان داریم که همه این مراکز، خصوصی هستند. همچنین ۸۴ مرکز اقامتی و سه خانه بین‌راهی در کل استان خراسان‌رضوی داریم. نکته مهم این است که مراکز گذری و سرپناه شبانه در مشهد هستند. همچنین معتادان زیر ۱۷ سال به بیمارستان ابن‌سینا ارجاع داده می‌شوند، اگر خانواده داشته باشند، تحویل خانواده می‌شوند و در صورت نبود خانواده به مراکز بهزیستی فرستاده خواهند شد. ‌

قربانی با بیان اینکه «برای هر ۱۵۰ نفر بیمار در این مراکز یک تیم تخصصی شامل پزشک، مددکار، پرستار و روانپزشک وجود دارد» خاطرنشان کرد: خدماتی که در طول دوره درمان به این بیماران ارائه می‌شود شاامل نگهداری آن‌ها، ارائه خدمات درمانی و بهداشتی است. باید توجه داشت هنگامی که حکم آن‌ها به پایان برسد، براساس نظرات تیم، برنامه مراقبتی برای خروج بیمار از مرکز فراهم می‌شود. از سویی دیگر خانه‌های بین‌راهی «مرکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری بهبودیافتگان» را داریم که این بیماران می‌توانند به آنجا مراجعه کنند و به مدت شش ماه در این مکان‌ها اقامت داشته باشد و به دنبال کار و سرپناه برای خود داشته باشند.

وی در رابطه با یکی از برنامه‌های بهزیستی در رابطه با خدمات‌رسانی بهتر به این بیماران توضیح داد: طرحی موبایل سنتر براین اساس است که خدمات به صورت سیار به بیماران ارائه می‌شود. این تیم دارای دو نفر کارشناس روانشناسی است که بیشتر در پاتوق‌هایی که دسترسی به آنجا دشوار است، می‌روند. بیماریابی می‌کنند، یک وعده غذای گرم، سوزن، سرنگ  و... را در اختیارشان قرار می‌دهند. همچنین معتادان را  ترغیب می‌کنند تا برای دریافت خدمات بیشتر به مراکز مراجعه کنند.

 مسئول دفتر پیشگیری و درمان اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی ادامه داد: ۹ درصد کل معتادان را زنان تشکیل می‌دهند. اگر نتوانیم چرخه را به درستی مدیریت کنیم دوباره این افراد به این مراکز بازمی‌گردند در خانه‌های بین‌راهی در فاصله ۳ تا ۶ ماه حضور دارند تا بتوانتد در این مدت کار برای خودشان پیدا کنند. و ظرفیت هر کدام از این مراکز ۳۰ نفر زن و مرد است.

مسئول دفتر پیشگیری و درمان اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی تشریح کرد: یکی از اقداماتی که انجام می‌شود حضور افراد فنی‌حرفه‌ای در این مراکز است. براساس متقاضیانی که وجود دارد فنی‌حرفه‌ای دوره‌های مختلفی مانند آشپزی و... برگزار می‌کند. این خدمات به‌صورت رایگان انجام می‌شود و گواهی گذراندن دوره برای آن‌ها صادر می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.