۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 614425

ایران، کره شمالی، کوبا، چین، روسیه، اتحادیه اروپا، کانادا، ژاپن و حالا ترکیه؛ کشورهایی هستند که با روی کارآمدن دونالد ترامپ بر مسند ریاست جمهوری آمریکا، شامل تحریم‌های مجدد یا جدیدی شده‌اند؛ اما چرا آمریکا به یکباره آغازگر جنگ اقتصادی با دنیا شده است و هدف آن از این کار چیست؟

نخستین پاسخ به این پرسش را باید در کمپین تبلیغاتی ترامپ برای انتخابات جست جایی که او وعده داده بود مشکلات اقتصادی و بیکاری در کشور را کم کند و راه حل را در وضع تعرفه‌های جدید مالیاتی برای واردات دانست تا شاید به این روش مشکلات اقتصادی آمریکا کم شود. 
اینکه چقدر او در این کار موفق بوده مورد اختلاف مراکز آماری و رسانه‌ای ایالات متحده است زیرا برخی گزارش‌ها حاکی است که با اتخاذ این سیاست‌ها بحران بیکاری در آمریکا 40 درصد کاهش یافته و برخی دیگر از جمله صاحبان کسب و کار براین باورند که سیاست‌های ترامپ بیش از 75 میلیارد دلار هزینه به آن‌ها تحمیل کرده است.
حتی بیش از 1100 تن از نخبگان اقتصادی آمریکا در ماه می‌سال جاری میلادی با ارسال نامه‌ای به ترامپ، نسبت به تصمیم او درباره افزایش تعرفه‌های گمرکی هشدار دادند و سیاست وی را شبیه تدابیر اتخاذ شده از سوی مقامات عالی این کشور در بحران اقتصادی دهه 1930 میلادی دانستند. 
البته 33 کشور به تلافی رفتار ترامپ در پی افزایش تعرفه گمرکی برای واردات، دست به اقدام متقابل زدند و امروز بر تعداد کشورهای واکنش دهنده افزوده شده و به همین خاطر هزینه وارده بر صاحبان صنایع و کارفرمایان آمریکایی نیز بیشتر شده است.
اما دومین دلیل درباره جنگ اقتصادی ترامپ را باید در تلاش او برای ضعیف کردن واحد پول کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته که جایگاه جهانی اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کنند، دانست. 
ترامپ هدف از آغاز جنگ تجاری با چین را ممانعت از ظهور این کشور در عرصه بین المللی عنوان کرده بود و جالب اینکه بیشترین تعرفه را نیز برابر چشم بادامی‌های شرق آسیا وضع کرد. او در ماه جولای سال جاری دستور داد تعرفه بر تمام 505 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین اعمال شود. 
پیش از آن نیز ترامپ بر حدود 50 میلیارد دلار واردات از چین، تعرفه 25 درصدی وضع کرده بود. واضح است از آنجا که تراز تجاری صادرات - واردات به نفع چینی‌هاست، در این جنگ تعرفه‌ای، چینی‌ها بیشتر از آمریکا ضرر می‌کنند، حتی اگر دست به اقدامات متقابل بزنند. 
از طرفی همانگونه که عنوان شد، نبرد تجاری آمریکا و چین موجب ضربه خوردن به «یوآن» واحد ملی پول چینی‌ها شده و حتی بورس‌های این کشور نیز بین 2 تا 5 درصد با افت ارزش مواجه شده‌اند. 
کاهش 16 درصدی ارزش لیر برابر دلار، سقوط پنج درصدی روبل روسیه و حتی دلار کانادا درپی تهدید به تحریم و اعمال آن موجب شده تا به نظر برسد حملات اقتصادی ترامپ اثرگذار است، اما اگر نگاهی به واکنش طرف‌های مورد تحریم بیندازیم، خواهیم دید که این تحریم‌ها به فرصتی طلایی برای حذف دلار از معاملات جهانی بدل شده است. 
چینی‌ها، ترک‌ها و روس‌ها با اتخاذ سیاست‌هایی از جمله افزایش ذخایر طلا و استفاده نکردن از دلار در مبادلات تجاری، قدمی جدی در این زمینه برداشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.