مولوی احمد سپاهی امام جمعه اهل سنت سورو در استان سیستان و بلوچستان گفت:«جالق» یکی از شهرهای مرزی تاریخی و گردشگری است، اما مورد بی‌مهری و بی‌توجهی برخی از مسؤولان قرار گرفته است.

فاضلاب‌های جاری مشکل مهم روستاهای "جالق" سیستان و بلوچستان

مولوی احمد سپاهی امام جمعه اهل سنت سورو و رئیس شورای حل اختلاف شهر مرزی جالق در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، گفت: جالق یکی از شهرهای مرزی تاریخی و گردشگری است، اما مورد بیمهری و بی توجهی برخی از مسئولان قرار گرفته است.

مولوی احمد سپاهی با بیان اینکه «جالق» در سال۱۳۲۶ به بخش ارتقا یافته ولی به سبب اینکه در نقطه صفر مرزی واقع شده، مشکلاتی دارد، افزود: مشکل آب‌های راکد فاضلاب یکی از مشکلاتی است که گریبان مردم روستاهای پشتکوه و سورو جالق را گرفته است.

آب‌های راکد و ترس از بیماری‌های واگیر

وی خاطرنشان کرد: به دلیل کوهستانی بودن این روستاها، حفر چاه آب و فاضلاب مشکل است و فاضلاب حاصل از شست وشوی ظروف و لباس در کوچه‌ها و خیابان‌ها سرازیر شده است و متأسفانه بر اثر بی‌توجهی مسؤولان ذیصلاح امکان دارد، به خاطر آب‌های راکد در این مناطق انواع و اقسام حشرات و حتی مارها جاخوش کنند و مردم بخصوص کودکان به بیماری مالاریا یا بیماری‌های غیرقابل علاج مبتلا شوند. بنابراین می‌طلبد که مسؤولان و دستاندرکاران مرکز بهداشت جالق و شهرستان سراوان در خصوص چنین امر مهمی چارهاندیشی کنند.

وی بیان داشت: اگر در این زمینه اقدامی صورت نپذیرد، به خاطر سفتی زمین و رها شدن آب‌ها به صورت سطحی به زیر منازل نفوذ پیدا می‌کند و منازل به مرور تخریب می‌شوند.

سپاهی با بیان اینکه شهر جالق دارای قنوات زیادی است، گفت: قنوات گوگن و کوهکن بزرگ‌ترین قنوات این شهر مرزی هستند که از زمان‌های قدیم تا به حال و در خشکسالی‌های اخیر شهر جالق با مشکل آب روبهرو نبوده و نخواهد شد. به همین دلیل آب اضافی و آب‌های زمین‌های کشاورزی به زمین‌های همجوار نفوذ پیدا کرده است تا جایی که اکثرزمین‌های کشاورزی پشتکوه و سرکوه و سورو به نیزار و محل بیتوته انواع حشرات و حیوانات و مارها تبدیل شده و زمین‌ها قابل کشت نیستند.

امام جمعه سورو از مسؤولان ذیربط خواست با جدولگذاری و کانالکشی در این روستاها، آب‌های فاضلاب را به خارج از روستا هدایت کنند و بهداشتودرمان و دیگر مسؤولان ذیصلاح نیز برای رفع این مشکل همکاری کنند.

به گفته وی، با اینکه آب کشاورزی و آب قنات بخصوص آب قنات گوگن و کوهکن زیاد است اما متأسفانه بدلیل نفوذ آبهای اضافی در زمینها و تبدیل شدن به نیزارها اکثر مردم کشاورزی را رها کرده‌اند.

آب به زمین‌های کشاورزی نمی‌رسد

سپاهی گفت: زمین‌های کشاورزی که پنج سال قبل کشت می‌شدند در زیر آب رفته و اصلاً قابل کشت نیستند در صورتی که اگر یک کانال از پشتکوه تا سورو حفر شود، آب‌های رها شده در کانال جمع و هدایت می‌شوند.

رئیس شورای حل اختلاف جالق افزود: به خاطر اینکه زمین‌های کشاورزی مردم زیر آب رفته و تبدیل به نیزار شده‌اند، خود مردم به صورت خودجوش برای رفع این مشکل ۱۲۰میلیون تومان جمع آوری کردند و با حفر چاله از سورو تا جاده قدیم کله گان لوله‌گذاری کردند که آب راکد به خارج از شهر هدایت و برای کشاورزی استفاده شود. به همین منظور از دولت تقاضای ترانس برق کرده‌اند تا بتوانند نسبت به پمپاز آب به زمین‌های خارج از شهر اقدام کنند.

وی افزود: با همکاری و هماهنگی مسئولان ذی صلاح نسبت به لوله‌گذاری اقدام کرده‌ایم، ولی به دلیل نبود ترانس برق برای پمپاژ آب نمی‌توانیم این اقدام را عملی سازیم.

امام جمعه سورو و رئیس شورای حل اختلاف شهر جالق خاطرنشان کرد: اگر آب‌های سطحی را برداشت کنند، هکتارها زمین کشاورزی آباد و برای ده‌ها نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

اشتغال محور امنیت

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم در نقطۀ صفر مرزی اشتغال ایجاد کنیم، به همراه خود امنیت خواهد ‌آورد و هیچ جوانی به اعتیاد مبتلا نخواهد شد و به قاچاق روی نخواهد آورد.

وی گفت: یکی از مشکلات، نادیده گرفتن مشکلات مناطق مرزی و عدم اشتغال پایدار و نبود امکانات است که باید مسئولان توجهی ویژه به آن داشته باشند.

امام جمعه سورو و رئیس شورای حل اختلاف شهر جالق افزود: با عملی شدن این اقدام تصمیم داریم، اتحادیه‌ای به نام خود مردم تأسیس کنیم تا افرادی که زمین‌هایشان در مسیر کانال قرار دارند، عضو شده و از مزایای این اتحادیه بهره مند شوند.

برخی از مسوولان برای حفظ میزهای ریاستی خود نقدپذیر نیستند

امام جمعه اهل سنت سورو افزود : هیچ جامعه‌ای بدون کمک و همراهی رسانه ها نمیتواند به اهداف و چشم اندازهای توسعه دست یابد هستند مسؤولانی که از درج انتقادات و ضعفهای کاری خود  دررسانه ها اظهارگلایه دارند که نباید فلان خبرنگار  عملکردشان را مورد نقد و یا کم کاریشان را انعکاس می‌داد که بنده به شدت  مخالف چنین تفکراتی هستم و ضرورت دارد تا ظرفیت نقدپذیری مسؤولان را بالا ببریم.

مولوی احمد سپاهی گفت : رسانه اگر نتواند نقد کند وآزادی عمل نداشته باشد فساد در کشور افزایش یافته و نتیجه آن این میشود که برخی افراد مسؤول، غیر متخصص که سواد و دلسوزی کافی برای مردم ندارند و فقط در فکر حفظ سمت و بالا رفتن خود هستند جامعه  را به تباهی بکشند.

وی گفت :خبرنگاری  یک حرفه نیست بلکه یک مسوولیت اجتماعی و اخلاق پایه ورود به عرصه خبرنگاری است و مسؤولان باید با خبرنگاران تعامل و همکاری تنگاتنگی داشته باشند چون خبرنگاران بازوی پرتوانی برای مسوولین محسوب می شوند و از مردم برای مسوولین و از مسوولین برای مردم می نویسند.

وی افزود: با تعطیل کردن نقد و نقادی در جامعه، مسؤولان متضرر میشوند بهتر  و یا روشنتربگویم  برخی از مسؤولان برای حفظ میزهای ریاستی خود نقدپذیر نیستند.

مولوی احمد سپاهی با بیان اینکه تعطیل کردن نقد در جامعه به ضرر خود مسئولین است اظهارداشت: باید رسانههای جسور در شهر وجود داشته باشند و به آنها اجازه بیان و ارائه مطلب بدهیم.

وی از مسؤولان  بهداشت و درمان ، جهاد کشاورزی ، شهرداری ، برق و آبیاری در این زمینه خواستار همکاری شد.

مولوی احمد سپاهی امام جمعه اهل سنت سورو و رییس شورای حل اختلاف جالق ضمن انتقاد  از مسؤولین ذی ربط  گفت : مکرراً مسایل و مشکلات مردم را در تریبون نماز جمعه و رسانهها علیالخصوص قدسآنلاین و روزنامه قدس مطرح و انعکاس داده ایم متأسفانه برخی از مسؤولین هیچگونه توجهی به رفع مسایل و مشکلات مردم ندارند  و اکثر مسوولین در شهر جالق پروازی هستند یعنی بجای اینکه  که شب در شهر جالق که محل کارشان است، بیتوته نمایند، متأسفانه ظهر با ماشینهای دولتی به سراوان که محل اقامتشان است، می‌روند و صبح روز بعد از سراوان به محل کاریشان سفر می کنند که اکثر مردم در این رابطه اظهار گلایه دارند که این خود حکایت دیگری از مشکلات این شهر مرزی  است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.