۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 614592

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مردمی روز گذشته خود با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهور ایالات متحده برای گفتگو با مقامات کشورمان در ترسیم فرمول مذاکره به سبک آمریکایی‌ها گفتند: آنها اولاً اهداف اصلی را کاملاً مشخص می کنند؛ البته همه اهداف را اعلام نمی کنند اما در طول مذاکرات با دبه و چانه زنی، همه اهداف را پیگیری می کنند. ایشان افزودند: آمریکایی ها در مذاکرات، با الفاظ ظاهراً اطمینان‌بخش فقط وعده می دهند اما از طرف مقابل امتیازات نقد می خواهند و وعده نمی پذیرند.


حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه مذاکره را در عرف سیاسی نوعی «داد و ستد» عنوان کردند و گفتند: آمریکایی ها در مذاکره فرمول خاصی دارند که قبل از هر چیز باید آن را کنار بگذارند تا ما حاضر به گفتگو با آنها شویم؛ حال سؤال این است که این فرمول مذاکره که مقامات آمریکایی باید در گام نخست آن را کنار بگذارند، چیست؟ 
قبل از هر چیز باید توجه داشت در هر مذاکره با توجه به موضوع؛ شرایط زمانی، مکانی و فرایند خاصی باید طی شود. همچنین نوع اهداف (اعم از شکلی و محتوایی) که در مذاکره دنبال می شود، باید از قبل ترسیم شده باشد. 
مذاکره همانگونه که رهبر انقلاب عنوان کرده اند در عرف سیاسی نوعی داد و ستد است اما بخشی دیگر اهداف پنهانی است که از سوی برخی طرف‌ها در این گفت‌وگو دنبال می شود. 
موضوع دیگر این است که ما در چه فضا و شرایطی و برای چه می خواهیم مذاکره کنیم. در شرایط کنونی ایالات متحده از یک سو با اتخاذ سیاست تحریم به دنبال اعمال فشار حداکثری بر کشور ما بوده و از سوی دیگر از گفتگو دم می‌زند. این همانند آن است که فردی قلدر به زور خانه شخصی را گرفته و پس از آن به فرد مورد نظر پیشنهاد گفتگو بدهد. این نوع مذاکره مصداق بارز رفتار کنونی دولتمردان آمریکایی است. اکنون مقام های آمریکایی موقعیت و استقلال ما را هدف قرار داده و حاضر به دادن هیچ امتیازی نیستند؛ این چنین پیشنهادی نه مبنای منطقی داشته و نه از سوی کسی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
اما گاهی مبنای گفتگو اصول خاصی است و قرار است بر اساس مذاکره سهم هر طرف مشخص شود. نمونه این گفتگو مذاکراتی است که هم اکنون بر سر مشخص شدن سهم هر کشور از دریای خزر در میان کشورهای ساحلی این دریا جریان دارد. چنین مذاکره ای فرایند داشته و سرانجام بعد از چانه زنی های صورت گرفته نتیجه ای اتخاذ می شود. نکته دیگر اینکه همان گونه که امام خمینی(ره) بارها تأکید کرده و رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات اخیر خود بیان کردند ما با مردم آمریکا هیچ مشکلی نداشته و اگر دولتمردان این کشور «آدم شوند» حاضر به مذاکره با آنها هستیم. منظور از این گفته آن است تا زمانی که آمریکا به دنبال سلطه بر دیگران بوده و هیچ حقی را برای طرف مقابل قائل نیست گفتگویی در کار نخواهد بود اما اگر آنها خوی استکباری خود را کنار گذاشته و در راستای یک موقعیت مشترک بخواهند تقسیم منافع کنند مشکلی وجود نخواهد داشت.
ما پیش از این با کشورهای بزرگ دیگری مانند روسیه مذاکره کرده و به نتیجه رسیده ایم بنابراین تنها وقتی فرضا ایالات متحده تغییر رویه داده و بپذیرد مانند یک طرف عادی با ما وارد گفتگو شود، مذاکره معنا ندارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.