محققان الگوریتمی ابداع کرده اند که قابلیت پیش بینی ابتلای افراد به ۵ بیماری رایج اما خطرناک از جمله دیابت نوع دوم، بیماری عروق کرونری و فیبریلاسیون مفصل را دارد.

احتمال ابتلا به ۵ بیماری خطرناک پیش بینی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، نوع جدیدی از تحلیل ژنوم ابداع شده که می تواند حجم زیادی از متغیرهای ژنتیک را به یک امتیاز ریسک پلی ژنیک تبدیل کند که نشان دهنده احتمال ابتلای فرد به بیماری هایی مانند بیماری عروق کرونری و التهاب روده است.

درهمین راستا گروه بزرگی از محققان دانشگاه هاروارد، MIT، بیمارستان ژنرال ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد یک الگوریتم رایانشی ابداع کرده اند که می تواند این ریسک را ردیابی کند. میزان ریسک ابتلا به بیماری (نمره ریسک) با بررسی تعداد زیادی از متغیرهای کوچک در ژنوم افراد و تبدیل این حجم زیاد اطلاعات به یک عدد تعیین می شود. 

این تحقیق در اصل برای توسعه الگوریتم هایی برای ردیابی ۵ بیماری معمول اما خطرناک بنا شده است که عبارتند از فیبریلاسیون مفصلی، بیماری عروق کرونری، دیابت نوع دوم، التهاب روده و سرطان سینه.

سکارکاتیرسان محقق ارشد تحقیق جدید می نویسد: مدت هاست که می دانیم برخی افراد فقط به خاطر متغیرهای ژنتیکی، در معرض خطر ابتلا به بیماری ها قرار دارند. اکنون با کمک این روش می توان میزان ریسک ابتلا به بیماری را با استفاده از اطلاعات ژنومیک بررسی کرد.

 در این تحقیق برای بررسی ریسک ابتلا به بیماری عروق کرونری، محققان بیش از ۶.۶ میلیون نقطه مختلف در ژنوم افراد را بررسی کردند. این تحقیق با توجه به اطلاعات بیش از ۴۰۰ هزار نفر در مخزن اطلاعات UK Biobank انجام شده است.

به هرحال الگوریتم با کمک این مخزن ۸ درصد افرادی را شناسایی کرد که فقط با در نظر گرفتن متغیرهای ژنتیک،  ۳ برابر بیشتر احتمال داشت به بیماری عروق کرونری مبتلا شوند.

 البته به گفته دانشمندان سیستم فعلی محدودیت هایی دارد که باید قبل از به کارگیری وسیع تر این سیستم برطرف شود.

دانشمندان امیدوارند با کمک این ابزار بتوانند افرادی را شناسایی کنند که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری هایی هستند که حتی نشانگر ندارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.