هاشمی با بیان اینکه بخشی از مردم ما زیر خط فقر و خط فقر نسبی قرار دارند گفت: در این زمینه باید دولتمردان و سیاستگذاران اقدامات را برای کاهش فقر در جامعه انجام دهند و در این زمینه می‌توانیم از تجربه سایر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه استفاده کنیم.

فقر و بیکاری عامل آسیب‌های اجتماعی هستند

به گزارش قدس آنلاین،محسن هاشمی رفسنجانی در سلسله نشست‌های پژوهش در مدیریت شهری که با عنوان مدیریت شهری و چالش آسیب‌های اجتماعی صبح امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد، اظهار کرد: ازدواج مهمترین و موثرترین نهادی است که می‌تواند در بروز آسیب‌های اجتماعی موثر باشد و ما باید بتوانیم با فراهم کردن شرایط ازدواج جوانان به این مهم دست پیدا کنیم. البته مسئله مهمی که در کشور ما باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود، فقر است؛ فقر است که در ابتدا باعث می‌شود این موضوع شکل بگیرد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری می‌تواند در حوزه کاهش فقر اقدامات موثری را انجام دهد، گفت:البته این موضوع باید در سیاست‌های کلان مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و در ادامه برای کاهش فقر اقدامات موثری انجام شود. در سایر کشورها فقر با روش‌های مختلف سنجش می‌شود و ما با فقر درآمدی، انسانی روبرو هستیم. ضمن اینکه ما در کشورمان با فقر خدماتی از جمله مسائل آموزشی، بهداشتی، آب آشامیدنی و ... روبرو نیستیم.

وی در ادامه این همایش با بیان اینکه در جامعه ما فقر درآمدی مطرح می‌شود گفت: نکته اساسی در جامعه ما همین فقر درآمدی است به طوریکه ما در حوزه حمل و نقل و ترافیک در تهران به این نتیجه رسیدیم که قبل از هر کاری باید تعداد سفرهایمان را کم کنیم و برای آن برنامه‌ریزی انجام دهیم ضمن اینکه در بحث فقر درآمدی نیز ما باید سیاست‌های کلان را در نظر بگیریم. افزایش فقر در جامعه باعث می‌شود که فعالیت‌ها در شهر موثر نباشد و در همین اتفاق اخیر در کشور (بحث کاهش نرخ پول) به شدتدرآمد جامعه را کم و مردم را دچار مشکلات عدیده‌ای کرد.

هاشمی با بیان اینکه بخشی از مردم ما زیر خط فقر و خط فقر نسبی قرار دارند گفت: در این زمینه باید دولتمردان و سیاستگذاران اقدامات را برای کاهش فقر در جامعه انجام دهند و در این زمینه می‌توانیم از تجربه سایر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه استفاده کنیم.

وی در ادامه این مراسم به بخشی از بیانات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمودند برای تحقق عدالت باید تولید ثروت را توزیع کنیم و این اقدام نیز به صورت زیربنایی انجام شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه در مسائل فرهنگی شاهد افراط در جامعه هستیم گفت: این نگاه ضربه محکمی را درخصوص ایجاد فقر و آسیب‌های اجتماعی می‌زند و باید این نگاه اصلاح شود.

هاشمی رفسنجانی در ادامه مراسم با بیان اینکه بخش عمده شغل ارزان در سایر کشورها از طریق گردشگری محقق می‌شود گفت: بعضا ۳۰ درصد از مشاغل از این طریق ایجاد می‌شود و کشوری مثل فرانسه بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون توریست دارد و این آمارها در کشورهایی مثل آمریکای لاتین به مراتب بیشتر است و در واقع شغل ارزان از طریق گردشگری مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بخشی از اقتصاد ما از طریق بخش کشاورزی تامین می‌شود گفت: ۱۰ الی ۱۵ درصد از اشتغال ما در این حوزه است و این در حالیست که ما در حال حاضر با کمبود آب در بخش کشاورزی روبرو هستیم و این امر مشکلات عدیده‌ای را بوجود آورده است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به شرایط جامعه در بخش ساخت و ساز گفت: رکود ساخت و ساز و همچنین نگاه نامناسب به حوزه گردشگری درآمد ما را در این بخش کاهش داده و باید بتوانیم با برنامه‌ریزی صحیح در سطح کلان اقداماتی برای رونق در این بخش انجام دهیم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به اقدام اخیر مجلس شورای اسلامی درخصوص تصویب مصوبه عدم بکارگیری بازنشستگان گفت: این اقدام نیز در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان است که باید مورد توجه قرار بگیرد و ما اگر بخواهیم به صورت زیربنایی با آسیب‌های اجتماعی برخورد کنیم باید نگاه افراطی را در برخورد با این موضوعات حذف کنیم.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه ما باید از تجربیات گذشته و راه‌حل‌های دستگاه‌های حمایتی از جمله بهزیستی وکمیته امداد استفاده کنیم گفت: متاسفانه علیرغم همه تلاش‌های صورت گرفته مشکل فقر و آسیب‌های اجتماعی در کشور ما برطرف نشده است و در واقع منبع تولید فقر بسیار بالاتر از آن است که در آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته‌ایم.

وی در ادامه به تکالیف مدیریت شهری در برخورد با آسیب‌های اجتماعی  و فقر گفت: در قانون شهرداری‌ها وظایف مشخصی برای مدیریت شهری مشخص نشده است و این موضوع بستگی به این دارد که شوراها و مدیران چه نگاهی به آسیب‌های اجتماعی دارند و در ادامه چه برنامه‌ای برای کاهش این موارد در نظر گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در گذشته اقداماتی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و فقر صورت گرفته است گفت: علیرغم همه این اقدامات نتوانسته‌ایم به نقطه قابل قبولی برسیم ضمن اینکه تا به امروز گزارشی از این اقدامات تهیه نشده است تا بدانیم این اقدامات چه تاثیری داشته است و به نظر می‌رسد مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهرداری تهران گزارشی را در این خصوص تهیه و آن را در اختیار برنامه‌ریزان قرار دهد تابتوانیم از فعالیت‌های پراکنده در حوزه برخورد با آسیب‌های اجتماعی دوری کنیم.

رئیس شورای شهر ترهان از آمادگی شورای شهر تهران و کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران برای پیگیری این گزارش اشاره کرد و گفت: ما حاضریم این گزارش را مورد بررسی قرار دهیم و در ادامه برای کاهش آسیب‌ها اقداماتی را انجام دهیم.نه دولت و نه شهرداری‌ها با روش‌های فعلی نمی‌توانند در برخورد با آسیب‌های اجتماعی و کاهش آنها موفق باشند و در این مسیر باید از «ان.جی.او»ها و سازمان‌های مردمی فعال استفاده کنیم. البته در این زمینه نیز باید مراقب ان جی اوها و سازمان‌های غیر دولتی سودجو باشیم چرا که برخی از آنها به دنبال پولشویی هستند.

رئیس شورای شهر تهران همچنین به فعالیت‌های صندوق‌های قرض‌الحسنه در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه این صندوق‌ها با هدف حمایت از اقشار ضعیف شکل گرفت و در ادامه شاهد تخلفات گسترده در اینگونه صندوق‌ها بوده‌ایم.

وی با اشاره به رفتار افراطی برخی از مسئولان در خصوص برخورد با مسائل فرهنگی به موضوع حجاب گردشگران خارجی درفرودگاه امام خمینی اشاره کرد و گفت: مسافران خارجی که باید تعداد آنها به ۲۰ تا ۳۰ میلیون برسد به دلیل این نگاه افراطی و دلیل آنکه مسئولان نتوانسته‌اند برای حجاب راهکاری بیندیشند، هم اینک به کمترین حد خود رسیده است و لازم است مسئولان سیاست‌های افراطی خود را در حوزه فرهنگی که غیرعقلانی نیز هست کنار بگذارند.

هاشمی رفسنجانی گفت: در اقشار سرمایه‌دار و یا افرادی که آسیب‌های اجتماعی به درون جامعه نفوذ کرده است و آنها حتی اگر آسیبی هم داشته باشند در درون خود حل می‌کنند پس اینکه می‌گوییم مردم باید در کاهش آسیب‌ها وارد شوند به همین دلیل است و آنها می‌توانند با پول بخشی از مشکلات را حل کرده به عنوان مثال به یک معتاد متجاهر کمک کنند تا به زندگی باز گردند.

منبع: افکارنیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.