یک کارشناس روس با اشاره به برنامه‌های آمریکا برای تأسیس پایگاه نظامی در سواحل «خزر» گفت: ممنوعیت حضور نیروهای کشورهای ثالث پیروزی اصلی نشست «آکتائو» است.

ممنوعیت حضور کشورهای ثالث در خزر دستاورد اصلی نشست «آکتائو» است

به گزارش قدس آنلاین، «فرهاد ابراهیم‌اف» کارشناس علوم سیاسی انستیتوی اقتصاد و روابط بین‌المللی روسیه با اشاره به نتایج پنجمین نشست سران کشورهای همسایه دریای «خزر» گفت: ممنوعیت حضور کشورهای ثالث در سواحل خزر پیروزی اصلی نشست اخیر است و این عامل در توسعه منطقه نقش بزرگی دارد.

وی افزود: حل بخش بزرگی از مسائل مربوط به دریای خزر ویژگی اصلی پنجمین نشست سران کشورهای منطقه بود.

این کارشناس ادامه داد: در مرحله اول 5 کشور درباره ممنوعیت حضور کشورهای ثالث در سواحل خزر توافق کردند که از این به بعد هر گونه برنامه نظامی با شرکت کشورهای خارجی ممکن نیست.

ابراهیم‌اف افزود: در مرحله دوم به ابتکار «مسکو» انجمن اقتصادی خزر با حضور متخصصان حوزه اقتصاد و کارشناسان کشورهای منطقه برگزار می‌شود که این پیشنهاد بسیار به موقع است و 5 کشور را به سمت تقویت روابط همه جانبه خواهد کشید.

وی عنوان کرد: در قالب گفت‌وگوها طرفین همزمان به سمت سازش‌ حرکت کردند و برخی منافع شخصی خود را قربانی و فواید جدی دریافت کردند زیرا در واقع در مذاکرات چند طرفه هیچ گاه رسیدن به پیروزی کامل ممکن نیست.

این کارشناس گفت: اما همچنان مسائل تقسیم خزر جنوبی در دستور کار کشورهای منطقه است.

ابراهیم‌اف تصریح کرد: در 20 سال گذشته آمریکا تلاش‌های بسیاری برای دسترسی به سواحل دریای خزر انجام داد و حتی علاقه زیاد برای ساخت پایگاه نظامی در کشورهای پساشوری داشت که این موضوع باعث نگرانی «مسکو» و «تهران» بود.

وی ادامه داد: ممنوعیت حضور نیروهای کشورهای ثالث در سواحل خزر پیروزی اصلی پنجمین نشست است و استخراج انرژی اهمیت دست دوم داشت.

این کارشناس خاطر نشان کرد: برای ادامه همکاری در قالب دریای خزر و همچنین در سطح دوجانبه تقویت روابط اقتصادی اهمیت بالایی دارد و نشست‌های بعدی سران همسایه خزر باید در این راستا قرار بگیرد.

کارشناس روس تصریح کرد: آماده‌سازی توافقنامه‌های مختلف برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری متقابل بهترین گزینه برای تقویت صلح و ثبات در خزر است.

ابراهیم‌اف در پایان گفت: همچنین کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر امکانات جدی در بخش ساخت خطوط انتقال گاز را ایجاد کرد اما باز هم برای جلوگیری از درگیری‌های سیاسی و موفقیت این پروژه‌ها حمایت همه کشورها لازم است.

منبع: خبرگزاری فار س

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.