نرسی قربان بر این باور است که تهدیدهای ترامپ مبنی بر صفر کردن صادرات نفت ایران غیرقانونی و و غیرعملی اما کاهش صادرات در نتیجه تحریمهای جدید، قطعی است، لذا اگر اروپا بتواند در بسته پیشنهادی خود، مکانیزم خرید، تحویل و پرداخت پول نفت ایران را ایجاد کند، صادرات ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز نخواهد رسید.

صفر شدن صادرات نفت ایران غیرقانونی و غیرممکن است

نرسی قربان کارشناس اقتصاد انرژی در گفت وگو خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین گفت: تهدیدهای ترامپ مبنی بر صفر کردن صادرات نفت ایران غیرقانونی و و غیرعملی است اما کاهش صادرات در نتیجه تحریمهای جدید، قطعی است، لذا اگر اروپا بتواند در بسته پیشنهادی خود، مکانیزم خرید، تحویل و پرداخت پول نفت ایران را ایجاد کند، صادرات ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز نخواهد رسید.

وی افزود: در حال حاضر و با لحاظ میعانات گازی، روزانه نزدیک به ۳ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم و عمده خریدارن نفت ما هم هند، چین، کره، ژاپن و اروپا هستند که برخی طرفها از کاهش خرید خود خبر داده اند.

قربان با بیان اینکه شرکتها و بانکهای بزرگ از ترس ترامپ، رفتار خود با ایران را تغییر داده اند، اظهار داشت: واقعیت این است که با کاهش صادرات نفت، عواقب نامطلوبی در انتظار منابع ارزی کشور است. پیشتر تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا همزمان متوجه ایران بود اما امروز تنها تهدیدهای ترامپ مبنی بر تحریم نفت ایران آن هم در ماه‌های آتی روی میز است حال آن که وضعیت امروز خاص‌تر، عجیب‌تر و حتی وحشتناک‌تر است.

وی در توضیح دلیل خاص بودن مقطع زمانی فعلی را شناسایی تمامی راههای دور زدن تحریمها از سوی آمریکا دانست و گفت: اگر قرار باشد با تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای و حمل و نقلی مواجه شویم و نتوانیم پولش را به کشور بیاوریم، اصولاً چرا باید نفت بفروشیم!؟

این کارشناس اقتصاد انرژی تاکید کرد مسوولان قطعا باید راهی جز راههای شناسایی شده برای بازگشت پول نفت به ایران پیدا کنند تا تأثیر تهدیدها و تحریمهای نوامبر به حداقل برسد.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    0 0
    نظر آقای عبدالله شهبازی راجع به ایشان را می دانید؟