رئیس جمهور با بیان اینکه با پایان جنگ متاسفانه هنوز آثار آن به طور کامل تمام نشده است، گفت: هنوز در حال بازگرداندن پیکرهای شهیدانمان از مناطق عملیاتی هستیم.

هنوز مسائل مهمی به لحاظ حقوقی با عراق داریم/ روسیه به سهم ۱۷ درصدی از خزر اکتفا کرده است

به گزارش قدس آنلاین، حسن روحانی رئیس جمهور  نشست هیأت وزیران ضمن تبریک به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان جنگ تحمیلی به کشور، تصریح کرد: مرداد سال‌های ۶۷ و ۶۹ ویژگی های خاصی برای ما دارد.

وی با اشاره به آغاز عملیات مرصاد در روزهای نخستین مردادماه سال ۶۷ ادامه داد: این عملیات برای ما بسیار مهم و سرنوشت ساز بود که جنگ را با موفقیت و پیروزی بزرگ نظامی ما پایان بخشید.

رئیس جمهور افزود: برخی فکر می‌کردند پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در ۲۷ تیرماه به معنای ضعف نظامی ما بود و لذا عراقی ها دچار اشتباه در محاسبه شدند و از جنوب حمله کردند و منافقان شرور را نیز وادار کردند که از غرب وارد کشورمان شوند، نیروهای مسلح ما از سپاه، ارتش و بسیج کاربزرگی انجام دادند و آن شکست مفتضحانه صدام و مزدوران آنها بود.

روحانی یادآور شد: ما در مرداد سال ۶۷ جنگ را با موفقیت نظامی پایان دادیم، آتش بس برقرار شد و در واقع تجاوز هشت ساله به صورت رسمی پایان یافت.

رئیس جمهور با بیان اینکه با پایان جنگ متأسفانه هنوز آثار آن به طور کامل تمام نشده است گفت: هنوز در حال بازگرداندن پیکرهای شهیدانمان از مناطق عملیاتی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هنوز مسائل مهمی به لحاظ حقوقی با عراق داریم که حل و فصل نشده و این یعنی با گذشت سی سال از پایان هشت سال تجاوز هنوز مسائل ما باقی مانده و حل و فصل نشده است.
آقای روحانی گفت: نباید مسائل را ساده انگاری و فکر کنیم که مسائل مهم بین دو یا چند کشور و حتی بین المللی و منطقه ای در یک روز حل می شود.

رئیس جمهور با اشاره به تعیین رژیم حقوقی دریای خزر تصریح کرد: بیش از ۲۰ سال است که در حال مذاکره با پنج کشور ساحلی دریای خزر هستیم، بخشی از مسائل را حل کردیم اما بخش‌های دیگری باقی مانده است.

وی با اشاره به توافق روسیه، آذربایجان و قزاقستان در بخش شمالی دریای خزر افزود: روسیه ای که روزی در زمان شوروی ادعای مالکیت بخش اعظمی از دریای خزر را داشت امروز به ۱۷ درصد از این دریا اکتفا کرد.
آقای روحانی خاطرنشان کرد: در قسمت جنوب دریای خزر بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان مسائلی باقی مانده است و البته پیشرفت های خوبی داشته ایم و با آذربایجان توافقات خوبی انجام دادیم که عمل می کنیم، اما هنوز برخی از این مسائل حل نشده است.
روحانی موضوع امنیت دریای خزر را یکی از مسائل بسیار مهم و از نگرانی‌های کشورهای ساحلی خواند و گفت: توافق در بخش امنیت ملی در مذاکرات قزاقستان دستاورد بسیار بزرگی بود، توطئه امریکایی‌ها و حتی ناتو این بود که پوتین های سربازانشان به ساحل دریای خزر برسد و ناوچه‌ها و بالگردها و هواپیماهایشان به اینجا برسد اما ما در این توافق ایجاد پایگاه نظامی را در سواحل دریای خزر ممنوع کردیم.

وی ادامه داد: همچنین ورود شناورهای خارجی و هر کشتی به این دریا منوط به این است که تحت پرچم یکی از پنج کشور ساحلی باشد.

روحانی گفت: همچنین توافق کردیم که سرزمین هیچ کشور ساحلی علیه کشور ساحلی دیگر نمی تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد و همچنین ایران باید امتیازات خاصی برای مبدأ ساحلی خود داشته باشد.
رئیس جمهور تصریح کرد: براساس این توافق تا ۱۵ مایل از خط مبدأ دریای خزر سرزمین خودمان است و همچنین ۱۰ مایل پس از خط مبدأ نیز منطقه ماهیگیری است، کشتی های ما می توانند در سراسر این دریا رفت و آمد کنند و از بخش بنادر، گردشگری و همچنین اقتصادی آن نیز بهره برداری کنیم.

رئیس جمهور به سابقه بیش از ۲۴ ساله مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر اشاره کرد و گفت: تاکنون شاید ۳۰ درصد مسائل موجود حل و فصل شده اما ۶۰ تا ۷۰ درصد آن باقی مانده است که باید گفت‌وگوها را ادامه دهیم.
رئیس جمهور تاکید کرد: راهی جز این وجود ندارد، باید گفت‌وگو و مذاکره کنیم تا مسائل موجود حل و فصل شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.