مشاور رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که بهتر آن بود که حیدر العبادی نخست وزیر عراق، تهران و واشنگتن را به تلطیف فضای موجود دعوت می کرد، یا از آمریکا درخواست می کرد به درک بهتری از روابط دو کشور همسایه عراق و ایران برسد ولی در این زمینه علجه بخرج داد.

 عبادی در موضع گیری خود تعجیل کرد/ باید موضعگیری صریحی در حمایت از ایران داشته باشیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عبدالله علیاوایی» مشاور رئیس جمهوری عراق به تشریح روند دشوار تشکیل کابینه جدید این کشور پرداخت و گفت: عدم توافق جریان‌های شیعی برای رسیدن به فراکسیون اکثریت پارلمانی و همزمانی این وضعیت با آنچه در جبهه اهل سنت و کردها نیز دیده می شود موجب شده است که روند تشکیل کابینه جدید عراق با تاخیر زیادی همراه باشد، البته اعتراضات صورت گرفته به نتایج اعلامی کمیسیون عالی انتخابات عراق و بازشماری آرای صندوق های مورد شکایت نیز در این زمینه دخیل بوده است و همگان به نوعی در انتظار تائید نهایی نتایج انتخابات از سوی دادگاه فدرالی عراق هستند.

وی در ادامه گفت: برای اولین بار است که جریان های شیعی در عراق پس از صدام هنوز به توافقی در جهت تشکیل کابینه جدید دست نیافته اند و جریان های اهل سنت هم با تاثیراتی که از کشورهای عربی منطقه پذیرا هستند به درک واقعی از موقعیت کنونی عراق و لزوم تسریع در تشکیل کابینه و عبور از مشکلات کنونی نرسیده اند.

مشاور رئیس جمهوری عراق در خصوص جریان های کردی نیز گفت: تاکنون احزاب اتحادیه میهنی کردستان و دموکرات کردستان عراق به توافق حضور مشترک در بغداد و گفتگوهای تشکیل کابینه با دیگر جریان های عراقی دست یافته اند، دیگر احزاب کردی هم اگرچه که تعداد نمایندگان آنان در پارلمان عراق محدود است، اما با احزاب حاکم اقلیم در خصوص پروژه قابل ارائه به جریان های موثر در تشکیل کابینه عراق اختلاف نظر دارند.

عبدالله علیاوایی پیش بینی کرد با توجه به تحرکات اخیر مشاهده شده در جبهه اهل سنت و گفتگوهای جریان هایی از اقلیم کردستان با شیعیان عراق، پروسه اعلام فراکسیون اکثریت پارلمانی و تشکیل کابینه جدید عراق طی روزهای آینده تسریع شود.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است کدام جریان های سیاسی عراق در راه تشکیل کابینه جدید این کشور با هم ائتلاف کنند، گفت: با توجه به اختلاف نظرهایی که در میان شیعیان دیده می شود برداشت من اینگونه است که می توان ائتلاف های فتح، نصر، دولت قانون و بخشی از اهل سنت را در فراکسیون اکثریت پارلمانی دید تا راه تشکیل کابینه هم هموارتر شود اما موضوع مشارکت کردها یا حداقل بخشی از آنها با این ائتلاف ها طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.

مشاور رئیس جمهوری عراق در خصوص سرنوشت ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر اظهار داشت: با گفتگوهای مستمری که میان ائتلاف سائرون و جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم مشاهده می شود می توان گفت که این دو جریان سیاسی در ادامه مسیر با هم خواهند ماند. با شروطی که مقتدی صدر تعیین کرده است پیش بینی می شود در صورت عدم تحقق اهداف وی، سائرون و جریان حکمت ملی به عنوان اپوزیسیون عراقی در دوره جدید پارلمانی دیده شوند، البته مشروط به اینکه اتفاق خاصی در عرصه سیاسی عراق روی ندهد، زیرا ما در کشوری هستیم که شاهد اتفاقات غیر منتظره ای در عرصه سیاسی و در میان رهبران آن بوده ایم و ممکن است چنین رخدادهایی را هم دوباره نظاره گر باشیم.

در مرحله پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق دو جبهه سیاسی در اقلیم کردستان دیده می شود. نخست، احزاب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی که بر اساس این نتایج دارای غالب کرسی های کردها در پارلمان عراق هستند و دوم، چهار جریان جنبش تغییر، ائتلاف برای دموکراسی و عدالت، اتحاد اسلامی و جماعت اسلامی کردستان که شمار کرسی های آنها به مراتب از کرسی های احزاب حاکم کمتر است و به صراحت اعلام کرده اند که در هیچ ائتلافی با این احزاب سهیم نخواهند بود.

عبدالله علیاوایی در خصوص چگونگی مذاکرات کردها با دیگر جریان های دخیل در تشکیل کابینه جدید عراق گفت: اگرچه که احزاب حاکم اقلیم کردستان توانسته اند شمار زیادی از کرسی های کردها را در پارلمان جدید عراق کسب کنند، اما نمی توان از نقش دیگر جریان های سیاسی کردی غافل ماند، زیرا قادر به خلق مشکلاتی در ادامه مسیر برای احزاب حاکم اقلیم کردستان خواهند بود، به همین دلیل است که هنوز هم در اقلیم کردستان تلاش هایی با هدف اتحاد سیاسی کردها در جریان است تا نگاه متحدانه آنها به پروسه سیاسی جدید عراق در این دوره بتواند منجر به تحقق مطالبات قانونی مردم کرد در چارچوب قانون اساسی عراق شود.

وی درباره اظهارات اخیر حیدر العبادی نخست وزیر عراق و همراهی با تحریم های اعمالی آمریکا علیه ملت ایران حداقل در زمینه توقف معاملات دلاری با کشورمان خاطر نشان کرد: اعتقاد ما بر این است که نخست وزیر عراق در این زمینه تعجیل کرده است و بهتر آن بود که تهران و واشنگتن را به تلطیف فضای موجود دعوت می کرد، یا از آمریکا درخواست می کرد به درک بهتری از روابط دو کشور همسایه عراق و ایران برسد.

عبدالله علیاوایی گفت: موضعگیری رئیس جمهوری عراق و اکثریت شخصیت ها و جریان های سیاسی این کشور هم در این چارچوب بوده است، زیرا جمهوری اسلامی ایران کشوری بوده است که در مراحل سخت و دشوار تاریخی در کنار ملت عراق بوده است و لازم است ما هم در این مرحله همراه و همکار آنان باشیم. وضعیت روابط ما با ایران با کشورهای اروپایی متفاوت است و این روابط به چنان درجه ای از تعمیق رسیده است که نادیده گرفتن آن غیر ممکن است.

مشاور رئیس جمهوری عراق در خصوص موضعگیری فواد معصوم و مخالفت با تحریم های آمریکا علیه ملت ایران اظهار داشت: فواد معصوم تداوم دهنده راه جلال طالبانی در عراق است که نگاه عمیق و واقعی به مسائل منطقه و نوع روابط با کشورهای همسایه داشته است. رئیس جمهوری کنونی عراق هم در مصاحبه تلویزیونی با شبکه الحره عراق به صراحت اعلام کرد که عراق نمی تواند پایبند و همراه تحریم های اعمالی آمریکا علیه ایران باشد و این موضعگیری به برداشت واقعی وی از نوع روابط با جمهوری اسلامی ایران و وضعیت منطقه به کلی برمی گردد.

فتنه داعش که ساخته و پرداخته آمریکا و رژیم های دنباله روی آن در منطقه بوده است با حضور به موقع عراقی ها به ویژه پس از فتوای تاریخی مرجعیت نقش بر آب شد، به اعتراف خود عراقی ها همکاری جمهوری اسلامی ایران در دفع این فتنه تعیین کننده بوده است.

مشاور رئیس جمهوری عراق در پاسخ به سوالی در خصوص بی توجهی العبادی به موضوع همکاری های ایران در این مقطع گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران نبود گروه تروریستی داعش، عراق را اشغال می کرد و این تهدید با توجه به پیشروی های داعش به سوی بغداد برای عراقی ها جدی بود. اکنون و با پیروزی تاریخی به دست آمده علیه تروریست های داعش، ما عراقی ها اعم از شیعه، سنی و کرد و هر قومیت دیگری نباید همکاری ها و حسن نیت ایرانی ها را فراموش کنیم و لازم است موضعگیری مناسب و صریحی در حمایت از ایران داشته باشیم.

عبدالله علیاوایی در پایان خاطر نشان کرد: روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران را نمی توان متاثر از اظهارات یک شخص دانست زیرا جمهوری اسلامی ایران به نوعی از تعمیق روابط حسنه با شیعیان، اهل سنت و اکراد عراقی رسیده است که نمی توانیم آن را نادیده بگیریم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.