رفعت سید احمد استاد فلسفه سیاسی دانشگاه قاهره در مقاله‌ای به بررسی و تحلیل مسئله شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پرداخت، وی در این مقاله تأکید کرد که این شهرک‎سازی‌ها یک نوع تروریسم سیستماتیک است که از جانب یک رژیم متجاوز اعمال می‌شود و با حمایت بین المللی اداره در حال گسترش است.

 تروریسم از نوع شهرک‌سازی با حمایت بین‌الملل

به گزارش گروه بین‌الملل «قدس آنلاین»، رفعت سید احمد رئیس مرکز مطالعات یافا و استاد فلسفه علوم سیاسی دانشگاه قاهره در مقاله‌ای در پایگاه خبری عربی21 نوشت: این پروژه تروریستی جزیی از استراتژی رژیم صهیونیستی در جهت اشغال کامل فلسطین است. شهرک‌سازی به عنوان یکی از ابزارهای تروریسم اسرائیل به منظور اجرایی کردن پروژه‌ خونین اشغال کل فلسطین است. با این استراتژی در سرزمین‌ اشغالی فلسطین صدها شهرک در میان راه‌ها، شهرها و مناطق استراتژیک فلسطین، با هدف تکه تکه کردن یکپارچگی جغرافیای فلسطین احداث شده است که در نهایت تهدید جدی برای از بین بردن هویت اسلامی و عرب مردم فلسطین خواهد بود.

جنایت شهرک‌سازی صهیونیستی در فضای آنچه که بهار عربی نامیده می شود، افزایش یافته و پیچیده شده است.

شرایط کنونی و سیاست‌های شهرک‌سازی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی مؤید وقوع یک جنایت جنگی به تمام معنا را در فلسطین است. تصرف سرزمین دیگران و اخراج آنها از آن و چه بسا قتل عام آنان، و سپس اسکان دادن مهاجران به جای آنها در این سرزمین بدتر از یک جنایت جنگی مسلحانه است. پیامدهای روانی، اخلاقی و سیاسی در اینجا دردناک تر از جنگ مسلحانه است و واقعیت‌هایی که بر روی زمین ساخته می شوند، تلخ تر از آن چیزی است که از جنگ مسلحانه به جا می‌ماند.

جنایت شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است و در فضا و شرایط به اصطلاح بهار عربی پیچیده‌تر شده است، تعداد شهرک‌های کرانه‌باختری به ۳۰۰ شهرک اصلی و ۲۵۰ شهرک پراکنده نیز رسیده است.  این شهرک‌ها حدود ۵۰٪ از مساحت کل کرانه‌باختری را تشکیل می‌دهند که حدود یک و نیم میلیون صهیونیست را در خود جای داده ‌است و شهرک ها در مسیر شهرهای فلسطینی به طور غیر قانونی ساخته شده است که مستلزم یک مقاومت مسلحانه بلند مدت ونه مقاومت مسالمت آمیز است؛ چراکه با قوانین نژادپرستانه و به صورت غیرقانونی ساخته شده‌اند، و قانون اخیر رژیم صهیونیستی (قانون دولت یهودی) نیز پیامدهای استراتژیک به همراه خواهد داشت. این در حالی است که این رژیم درقلب جهان عرب و اسلام به صورت جعلی تشکیل شده و هیچ جایی در این منطقه ندارد.

شهرک‌سازی های رژیم صهیونیستی در سرزمین های فلسطینی از آغاز تا کنون چهار مرحله را پشت سر گذاشته است و آنچه امروز شاهد آن هستیم مرحله پنجم و نهایی شهرک‌سازی است:

مرحله اول پس از سال ۱۸۴۰ و پس از سقوط حکومت عثمانی آغاز شد و تا سال ۱۸۸۲ ادامه یافت. این اولین مرحله از فعالیت های مربوط به شهرک‌سازی یهودیان بود، اما پروژه های این مرحله به دلیل عدم تمایل خود یهودیان به مهاجرت به فلسطین و رفتن به ایالات متحده شکست خورد. لرد شافتسبوری، پالمرستون و مونتفیوری جزء برجسته ترین فعالان این مرحله بودند.

مرحله دوم در سال  ۱۸۸۲ آغاز شد و تا سال ۱۹۲۰ یعنی تا اوایل قیمومیت بریتانیا بر فلسطین ادامه یافت.  در این مرحله شهرک‌سازی واقعی در فلسطین آغاز شد و موج اول و دوم مهاجرت یهودیان، به ویژه از اروپای شرقی و روسیه به فلسطین  در این برهه اتفاق افتاد. برجسته ترین فعالان این مرحله، لارنس اولیوانت و روچیلد بودند که در این مرحله کنگره‌های جهانی صهیونیست آغاز به کار کردند و سازمان صهیونیست جهانی تاسیس شدند.

مرحله سوم دوره ماموریت بریتانیا در فلسطین به شمار می‌رود. در این مرحله یهودیان شروع به تصاحب سرزمین‌های فلسطینیان کردند و موج‌ مهاجرت یهودیان در این مرحله شدت گرفت که در این دوره شاهد موج سوم، چهارم و پنجم کوچ یهودیان به فلسطین هستیم.

مرحله چهارم از اعلام تشکیل رژیم صهیونیستی «اسرائیل» در سال ۱۹۴۸ آغاز شد، در این دوره ۷۷ درصد از سرزمین های فلسطینی را اشغال شد و ساکنان اصلی آنجا را قتل عام کردند. این مرحله تا سال ۱۹۶۷ م ادامه داشت و در این بازه زمانی رژیم صهیونیستی سرزمین‌های فلسطینی را اشغال کرد و صدها هزار مهاجر یهودی به فلسطین حمله کردند که در نهایت تعداد آنها به حدود ۵ میلیون نفر رسید.

مرحله پنجم مرحله کنونی است که متأسفانه یکی از جریان‌ها فلسطینی به دشمن صهیونیستی کمک کرد و روند شهرک سازی را سرعت بخشید، این جریان از طرفداران مذاکره و راه حل مسالمت آمیز است که متأسفانه بعد از «بهار عربی» تعدادشان افزایش یافت. در حقیقت نقش این جریان سرپوش گذاشتن و مشروعیت بخشیدن به شهرک‌سازی است که در طول مدت ۲۵ سال از زمان توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ اصرار بر مذاکرات حدود ۱۰۰ هزار شهرک‌نشین در کرانه باختری اسکان داده شده‌اند. براساس آخرین گزارش سازمان‌های صهیونیستی از جمله «جنبش صلح الآن» شهرک‌سازی در دوره نتانیاهو چهار برابر بیشتر از سال‌های گذشته افزایش یافته است، در نتیجه فلسطینیان در شرایط گمراه کننده صلح در مقابل یک جنایت بزرگی قرار دارند و صهیونیست‌ها با کمک برخی از جریان های فلسطینی به کشتار سیستماتیک فلسطینیان، انسانیت، اشغال زمین و از بین بردن مسأله فلسطین می پردازند!

این جنایت بزرگ شهرک‌سازی در سراسر فلسطین، به یک استراتژی مقاومت نیاز دارد که ما در اینجا چند پیشنهاد را ارائه می‌دهیم:

اول: مقاومت در همه سطوح باید صورت گیرد، و این بازی سیاسی و تاریخی پوچ «اسلو» هرچه سریعتر متوقف شود، چراکه همه کارشناسان فلسطینی و عرب بر این باورند که این توافقنامه مشروعیت این شهرک ها را فراهم می کند. امروز با توجه به رشد سریع شهرک‌سازی و تجاوز و شکنجه زندانیان - ۶۰۰۰ زندانی مرد و زن – لغو این توافقنامه یک ضرورت ملی، اخلاقی و سیاسی است.

دوم: راهکار اصلی متوقف کردن این جنایت جنگی که تبدیل به یک واقعیت تلخ و به نوعی مشروع تبدیل شده است، تشدید مقاومت مسلحانه علیه این پروژه‌ غیرقانونی است و مقاومت فلسطین امروزه این توانایی را دارد؛ چراکه تجربه تجاوزات اخیر به غزه و پاسخ مقاومت با موشک گراد، فجر و... به آن، این معادله را به اثبات رساند، موشک‌های مقاومت توانستند به عمق سرزمین‌های اشغالی برسند وتل‌آویو را هدف قرار دهند با این حساب سلاح مقاومت می تواند به همه نقاط شهرک‌نشین صهیونیستی در کرانه باختری برسند.

سوم: همراه با کنار گذاشتن گزینه سازش و انتخاب گزینه مقاومت وحدت و آشتی ملی جریان‌های فلسطینی بر اساس مقاومت مسلحانه ضروری است چراکه بعضی از نظام‌های حاکم منطقه به دنبال منافع خود و درراستای تحقق پروژه‌ی خاورمیانه جدید گام برمی‌دارند و در این میان هدف از بین بردن مسئله فلسطین به طور کامل است. اگر آشتی ملی براساس گزینه مقاومت مسلحانه در فلسطین اجرا نشود، هیچ گزینه دیگر نتیجه نخواهد داد و در نهایت شهرک‌سازی صهیونیستی به رشد خود ادامه می دهد و تا آخرین وجب از خاک فلسطین را دربرخواهد گرفت.

چهارم: مقاومت مسلحانه در برابر جنایت شهرک‌سازی که موجب کوچ اجباری مردم از سرزمین و تاریخ خود شده است، به تنهایی کافی نسیت، بلکه باید از گزینه‌های مسالمت آمیز از جمله قوانین بین المللی و منطقه ای استفاده کرد، چراکه اسناد و حقایق انکار ناپذیری که در دست صدها هزار فلسطینی است، می تواند پیروزی حقوقی و قانونی بزرگی را برای این ملت به ارمغان آورد، و علاوه براین، ده ها کنوانسیون‌ و توافقنامه بین‌المللی وجود دارد که بر این مدعا صحه می‌گذارد؛ به عنوان مثال ذکر ماده ۴۹ کنوانسیون چهارم ژنو اجازه می دهد تا مهاجران غیرقانونی و شهرک‌نشیان را به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه کرد. بنابراین فلسطین باید در سطح منطقه و بین‌المللی حضور گسترده‌ای داشته باشد و وارد میدان نبرد قانونی شود.

شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین نه تنها جنایت علیه بشریت و یک جنایت جنگی به معنای واقعی کلمه است، بلکه یک جنایت علیه تاریخ است. کسانی که از آن حمایت و پشتیبانی می‌کنند، علیه تاریخ می‌جنگند و و قطعا شکست خواهند خورد. قطعاً فلسطین اسلامی که از هزاران سال پیش تاکنون شناخته شده است، پیروز خواهد شد و از بحر تا نهر  از لوث وجودی  شهرک‌نشینان پاک خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.