گناباد-مدارس باید به محلی برای زندگی اجتماعی دانش آموزان تبدیل شود تا آنان با حضور در مدارس انرژی مضاعف بگیرند و یادگیری نوعی شادی و نشاط در دانش آموزان ایجاد کند.

درصدد حذف آزمون‌های مستمر هستیم

به گزارش خبرنگار قدس انلاین، سید محمد بطحایی چهار شنبه شب  در مراسم نکوداشت صد سالگی آموزش و پرورش گناباد گفت: پیش‌بینی اینکه آینده کشور ما چه خواهد بود سخت نیست، وضعیت آموزش و پرورش امروز تعیین کننده فردای کشور است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: شهدایی که جان خود را تقدیم انقلاب کردند همه امیدشان این بود که فردایی بهتر برای ایران رقم زده شود و تحقق این امر در گرو چگونگی کار در آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما با آنچه که باید در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد فاصله داریم؛ ادامه داد: هنوز به هر شهرستانی وارد می‌شویم فهرستی از مطالبات مطرح می‌شود، معلمان ما هنوز مشکل معیشتی به حقی دارند.

بطحایی گفت، مدرسه باید جای تمرین زندگی باشد و با این وجود دانش‌آموز از مدرسه ترس و دلهره نداشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شور و شوق یادگیری باید در مدارس رواج داشته باشد اما متاسفانه از این هدف بسیار دور هستیم؛ اظهار کرد: رویکرد ما در مقطع ابتدایی این است که سیطره آموزش مطلق را از بین ببریم و زمینه پرورش و تمرین زندگی را فراهم کنیم.

درصدد حذف آزمون‌های مستمر هستیم

وی با بیان اینکه درصدد حذف آزمون‌های مستمر هستیم؛ بیان کرد: هدف ما این است که در مقطع ابتدایی کتاب‌های کمک درسی کنار گذاشته شود و شرایط تعمیق عمومی آموزش و پرورش فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معلمینی که در کنار معلمی برای گذران زندگی خود شغل دیگری هم باید داشته باشند، نمی‌تواند در تعلیم موفق باشد.

وی اضافه کرد: از مهرماه سال‌جاری بخشی از ساعات درسی در اختیار مدرسه‌ها خواهد بود تا در این ساعات پرورش فکری دانش‌آموزان صورت گیرد، این ساعات حتی می‌تواند بر اساس قابلیت‌های بومی طراحی و تنظیم شود.

بطحایی با بیان اینکه باید در آموزش و پرورش با نقشه و هدف کار کرد؛ گفت: دولت برای حل مشکلات کنونی آموزش و پرورش برنامه دارد.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به معلمان یادآور شد: معلمان در هر ماه باید از خود بپرسند که آیا کتابی، مقاله‌ای در زمینه آموزشی و پرورشی خود خوانده‌اند.

وی با اشاره به اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمان آماده شده است و بزودی آن را به دولت می‌دهیم؛ بیان کرد: رتبه‌بندی معلمان تنها در خصوص معیشت نیست بلکه در زمینه شایستگی شغلی نیز هست.

در ادامه مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: یک میلیون دانش‌آموز و ۸۴ هزار معلم  در استان مشغول تعلیم و تربیت هستند؛ و ۶۵ هزار پیشکسوت بازنشسته فرهنگی در خراسان رضوی داریم.

قاسم‌علی خدابنده افزود: این تعداد نیروی انسانی و دانش‌آموز ، آموزش و پرورش خراسان رضوی را به بزرگترین دستگاه اجرایی استان تبدیل کرده است.

ظرفیت و قابلیت‌های گناباد برای تاسیس دانشگاه فرهنگیان آماده است.

نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ظرفیت و قابلیت‌های گناباد برای تاسیس دانشگاه فرهنگیان آماده است.

حمید بنایی افزود: در شهرستان بجستان نیز بستر برای دایر شدن یک اردوگاه کویرنوردی دانش‌آموزی آماده است، که آقای وزیر قول تاسیس چنین اردوگاهی را داده‌اند.

وی ادامه داد: بیست سال خشکسالی وضعیت اقتصادی شهرستان‌های گناباد و بجستان را دچار مشکل کرده است و به همین دلیل جهت اشتغال و توسعه اقتصادی مقدمات ایجاد یک پادگان آموزشی در شهر کاخک فراهم شده است و از وزیر آموزش و پرورش تقاضا دارم که ترتیب در اختیار قرار دادن چندین ملک متعلق به آموزش پرورش به نیروی انتظامی داده شود.

در ادامه این مراسم امام جمعه گناباد گفت: گناباد به لحاظ تربیت نیروهای مخلص و نخبه قابلیت‌های خاصی دارد.

حجت‌الاسلام حسن صادقی‌نسب اضافه کرد: دانشجویانی که از گناباد در شهرهای دیگر تحصیل می‌کنند هم به لحاظ اخلاق و هم  از نظرعلمی نمونه هستند.

در ادامه مجید دانا، نماینده پارلمان معلمان گناباد نیز گفت: در گذشته نه چندان دور سه مرکز تربیت معلم در گناباد دایر بود که در شرایطی با تبعیت از قانون تعطیل شده است و امروز خواسته مردم این است که دانشگاه تربیت معلم در گناباد ایجاد شود.

در ابتدای این مراسم مدیر اموزش و پرورش گناباد هم  با اشاره به اینکه از ابتدای تاسیس اموزش و پرورش گناباد در سال ۱۲۹۷ شمسی  ۳۵ مدیر  داشته گفت:اولین رئیس  اداره مرحوم  شیخ محمد علی صلاحی و اولین معلم شهرستان  مرحوم محمد معلم باشی و اولین  خدمتگزار مدرسه محمد کشفی بوده است.

محمد پور افزود: هم اکنون در این شهرستان ۱۸۰۰ همکار فرهنگی  شاغل و ۱۳۵۰ بازنشسته  با  ۱۸ هزار دانش اموز و ۲۳۰ اموزشگاه  وجود دارد. که تا کنون  رتبه های برتری  علمی فرهنگی و هنری را  در سطح استان و کشور کسب نموده است

در این مراسم از خانواده  اولین رئیس اموزش و پرورش گناباد در یکصد سال  گذشته و جمعی از خیرین مدرسه ساز  تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.