گیلان- مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، با بیان اینکه فاضلاب های خانگی، صنعتی و بیمارستانی تالاب انزلی را که جایگاه بین المللی دارد، تهدید می کند، گفت: تا هفته دولت اعلام می کنیم که هیچگونه فاضلاب خانگی رها شده وارد تالاب نخواهد شد.

فاضلاب خانگی وارد تالاب انزلی نخواهد شد

به گزارش قدس انلاین به نقل از روابط عمومی محیط زیست ، قربانعلی محمدپور در آیین افتتاحیه نهمین نشست سراسری شبکه سازمان های غیر دولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور که در سالن همایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان برگزار شد، با اشاره به وضعیت محیط زیست و منابع طبیعی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور، اظهار کرد: مشکلات زیادی در حوزه محیط زیست از جمله ریزگردها، فرسایش، جنگل خواری، ساحل خواری، آتش سوزی جنگل ها و مراتع، سیل، رانش و... داریم.

وی با اشاره به حساسیت و شکنندگی محیط زیست و منابع طبیعی استان گیلان، افزود: تنوع مشکلات زیست محیطی در گیلان بیشتر است و با دریاخواری، ساحل خواری، تالاب خواری و جنگل خواری مواجه هستیم، اما تنها نام بردن از مشکلات کافی نیست و باید به دنبال احصای مشکلات زیست محیطی طی ۵۰ سال اخیر در استان ها باشیم و این مشکلات را اولویت بندی کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، با بیان اینکه در هدفگذاری ها و برنامه ریزی ها برای منابع طبیعی و محیط زیست باید دستگاه های دولتی و نهادهای غیردولتی در کنار هم باشند، اظهار کرد: مشکلاتی که امروز در حوزه محیط زیست با آن مواجه هستیم ناشی از سوء تدبیر بوده است، زیرا هیچ توازنی بین طبیعت و خواست خودمان ایجاد نکرده ایم و لذا باید به یک نگاه متوازن برسیم.

این مقام مسئول، با تاکید بر لزوم هدفگذاری در حوزه زیست محیطی، گفت: مشکلات بسیار زیاد است و همواره نمی توانیم از اهرم حقوقی بازدارنده استفاده کنیم، فناوری های روز حفاظتی نیز همیشه راهگشا نیست. بنابراین مشکلات زمانی حل می شود که تغییر در نگرش جامعه نسبت به منابع طبیعی و محیط زیست ایجاد کنیم که نقش سازمان های مردم نهاد در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

محمدپور، با بیان اینکه امروزه همه دوست دارند محیط زیست سالم داشته باشند، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک محیط زیست خوب و سالم باید اهتمام داشته باشیم. بی تردید توسعه پایدار در راستای مشارکت و هم افزایی همه آحاد جامعه محقق می شود و لذا باید یک تصمیم، یک برنامه و یک هدف واحد را دنبال کنیم تا نگاه جامعه تغییر کند.

وی با اشاره به نقش آموزش در تغییر نگرش جامعه نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی، متذکر شد: نمی توانیم به توفیق برسیم؛ مگر اینکه در کنار هم باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، پسماند را یکی دیگر از مشکلات اساسی دانست که محیط زیست استان را تهدید می کند و یادآور شد: روزانه ۲ هزار تن پسماند در ۲۲ مرکز و در بدترین وضعیت زیست محیطی دفن می شود. البته در حال حاضر ۳ واحد کمپوست در رشت، انزلی و رودسر فعال داریم و به زودی مجوز ۲ واحد در تالش و لنگرود را صادر خواهیم کرد.

محمدپور، با بیان اینکه به دنبال زباله سوز ۵۰۰ تنی در رشت هستیم، افزود: امسال عملیات اجرایی زباله سوز ۵۰۰ تنی سراوان آغاز می شود تا غول زباله را مدیریت کنیم. در غیر این صورت گیلان زیر زباله دفن می شود.

وی با اشاره به مساحت ۲۰ هزار هکتاری تالاب انزلی، عنوان کرد: فاضلاب های خانگی، صنعتی و بیمارستانی تالاب انزلی را که جایگاه بین المللی دارد، تهدید می کند لذا تا هفته دولت اعلام می کنیم که هیچگونه فاضلاب خانگی رها شده وارد تالاب نخواهد شد. متاسفانه سالانه ۳۲ میلیون مترمکعب فاضلاب خانگی و فاضلاب ۲۳۸ روستا وارد تالاب می شود.

این مقام مسئول، با بیان اینکه سالانه ۵۸۰ هزار تن رسوب از ۱۱ رودخانه به تالاب انزلی وارد می شود، گفت: تصرف عدوانی به دنبال کاهش تراز آب دریای خزر و خشک شدن جنوب تالاب از دیگر تهدیدات است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان اضافه کرد: بحث قضایی در کوتاه مدت پاسخگوست، اما منجر به ایجاد تغییر نگرش نمی شود. امروز دنیا از حاکمیت ما انتظار دارد که در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.

محمدپور، تغییر اقلیم و افزایش دما را از دیگر مشکلات تالاب انزلی دانست و یادآور شد: عمق تالاب از ۱۱ متر به کمتر از ۷۰ سانت رسیده و تنها ۶۰ درصد مساحت تالاب آب دارد. این تغییرات امرار معاش جوامع محلی را دچار مختل کرده لذا طرح بوم گردی با محوریت حفاظت از محیط زیست را در تالاب دنبال می کنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.