خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه باید عزم جدی برای فراهم کردن زمینه استقلال بانک مرکزی وجود داشته باشد، گفت: سه قوه با عزم جدی اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار دهند.

سه قوه با عزم جدی اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار دهند

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد خطیب نماز جمعه تهران در خطبه‌های دوم این نماز با اشاره به انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی، گفت: باید سه قوه با عزم جدی و نگاه بلندمدت، اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهند و قدم‌ها را استوار برداردند.

وی ضمن گرامیداشت جایگاه شهدای منا، اظهار داشت: شهدای مظلوم منا قربانی بی‌درایتی، سوء‌مدیریت و یا توطئه‌های رژیم خون‌ریز آل‌سعود است این رژیم دست جنایت‌کارش به خون کودکان مظلوم یمن، زنان و مردان مظلوم و مسلمان آغشته است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: در این روزها شاهد انتصاب رئیس کل بانک مرکزی بودیم، برای این برادر ارجمند از خداوند آرزوی توفیق داریم و امیدواریم که برای اصلاح نظام بانکی کشور قدم‌های اساسی و مبنایی برداشته شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی مؤکدا اصلاح نظام بانکی را از دولت محترم مطالبه کرده‌اند، این کار بزرگ نیازمند برنامه‌ریزی، استفاده از نخبگان علمی، اجماع نخبگان علمی و سیاسی است، باید سه قوه با عزم جدی و با نگاه بلند مدت مسئله اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهند و قدم‌ها را استوار بردارند، در این راه باید عزم جدی معطوف به فراهم آوردن زمینه استقلال بانک مرکزی باشد.

وی خطاب به رئیس جدید بانک مرکزی گفت:  رئیس کل محترم باید به طور شفاف استقلال بانک مرکزی را از دولت و مجلس داشته باشد، بدون این مطالبه قطعا نمی‌توان بر مشکلات جدی فرا روی نظام بانکی غالب شد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تأکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی راه را برای رشد اقتصاد ملی هموار خواهد کرد، افزود: پایه پولی کشور دارای اجزایی است، یکی از اجزای آن خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است، اولا باید اراده بانک مرکزی بر عدم افزایش دارایی‌های خارجی باشد، این سیاستی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند، ما در این حوزه قانون را هم تصویب کردیم، اما عملی نشد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اضافه کرد: باید با برنامه جدی افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی کنترل شود و این کنترل رابطه مستقیم با کنترل هزینه‌های مالی دولت دارد، اگر دولت یله و رها شد و به افزایش هزینه‌های خود اقدام کرد و مدیریت و کاهش هزینه، ارتقای بهره‌وری در دستور کار دولت قرار نگیرد، نتیجه آن افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و معضلات فرا روی آن و رشد پایه پولی است.

وی تصریح کرد: عامل دوم خالص بدهی‌های دولت است، با افزایش بدهی‌های دولت، شاهد رشد پایه پولی غیر متناسب هستیم، رشد پایه پولی به صورت معقول، متناسب با رشد اقتصاد ملی، رشد تولید ناخالص داخلی، صحیح است، اما رشد پایه پولی متناسب با بدهی‌های دولت، این مشکلات امروز را خلق می‌کند، لذا اولا باید دولت با برنامه‌ریزی نسبت به پرداخت بدهی‌های انباشته شده‌اش قدم بردارد و مانع رشد بدهی‌های دولت به بانک مرکزی باشد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران سومین عامل در مشکلات اقتصادی را خالص بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی دانست و اظهار داشت: متأسفانه در این حوزه با چاش روبه‌رو هستیم، امروز معضل اصلی در این حوزه است، ما بانک‌های خصوصی را بدون ضابطه خلق کردیم، در حالی که ابزارهای لازم برای نظارت بر عملکرد این بانک‌ها را در اختیار نداشتیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه امروز شاهد افزایش بی‌رویه بدهی‌ بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی هستیم، افزود: در طول یک سال این میزان بدهی‌ها از 120 هزار به 200 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، رئیس کل بانک مرکزی باید با ابزار مناسب و با ابزارهای نظارتی کارآمد بر عملکرد بانک‌های خصوصی نظارت جدی داشته باشد، از رئیس کل بانک مرکزی انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب در جهت هدایت منابع به سمت واقعیت اقتصاد و رشد تولید ناخالص داخلی برنامه‌ریزی کند.

وی با بیان اینکه ما هر چند امروز با مشکلاتی در بازار ارز روبه‌رو هستیم، اما به دلایلی مشکلاتی که دیگر کشورهای مبتلا به معضلات ارزی با آن روبه‌رو هستند، مواجه نیستیم، افزود: کشورهایی که با کاهش ارزش پول ملی مواجه می‌شوند و بدهی‌های خارجی سنگین دارند، نظیر بعضی از کشورهای همسایه ما که امروز شاهد کاهش ارزش پولی ملی آنها هستیم، بیش از 400 میلیارد دلار بدهی خارجی دارند، چگونه باید این بدهی را پرداخت کنند و چه بار سنگینی بر شانه آنهاست؟

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز کمترین بدهی خارجی را دارد، بدهی خارجی میان‌مدت و بلندمدت ما، حداکثر 11 میلیارد دلار است، یعنی صفر، در کنار این موقعیت که می‌تواند راه را برای حرکت اقتصاد هموار کند، ما از ظرفیت‌های بالایی برای خلق ثروت، تولید ارز و صادرات برخورداریم، این منابع عظیم انرژی ما، پتروپالایشگاه‌ها، اگر همین تحریم باعث شود ما به سمت تبدیل نفت خام به فرآورده‌های با ارزش بالاتر که امکان تحریم آنها برای دشمن بسیار سخت است، برویم، در مقابله با تحریم‌ها مؤثر است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه با صادرات کالاهایی که در داخل کشور به آنها نیاز نداریم می‌توانیم تراز تجاری خود را به شکل معناداری ارتقا دهیم، اظهار داشت: این فرصت‌ها در اختیار ماست، ما کشور ثروتمندی هستیم، مردم عزیز گمان نکنید با افزایش نرخ ارز، یک اقتصاد بزرگ به نام اقتصاد ایران که جزو 20 اقتصاد اول دنیاست و با این بسترهای کلیدی خلق ثروت، با مشکل روبه‌رو می‌شود، دیگران موقعیت ما را خوب می‌دانند.

وی گفت: ما از قدرت بالایی برای برون‌رفت از این تنگناها برخورداریم، اما این مشروط به اتخاذ تصمیمات درست است، متأسفانه رهبر معظم انقلاب فرمودند که در چند ماه ابتدایی امسال، تصمیمات غلطی اتخاذ شد، اهل نظر بطلان تصمیمات را اعلام کردند، آزادگان عزیز در طول 10 سال اسارات یک تصمیم راهبردی غلط نگرفتند، یک تصمیم غلط اتخاذ نشد، زیرا اهل عقل و علم و مشورت بودند و زیر فشار دشمن تصمیمات عاقلانه گرفتند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: تصمیمات امروز اقتصادی امروز کشور باید دارای اجماع علمی و حمایت همه نخبگان سیاسی را داشته باشد، ما می‌توانیم به سرعت از مشکلات امروز خارج شویم، مشروط بر اینکه سیاست‌های خودمان را درست اصلاح کنیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خطاب به رئیس جدید بانک مرکزی، گفت: آقای رئیس کل، با دستور زید و امر یک معاون و مدیر را منصوب و عزل نکنید، شما مسئول و پاسخ‌گو هستید، مسئولیت‌ها را به دست مدیران عالم، با تجربه، متعهد و به تعبیر قرآن حفیظ و علیم بسپارید، کشور این سرمایه‌ها را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: قانون پولی و بانکی کشور مربوط به سال 1351 است، با همکاری دولت، با لایحه‌ای متناسب با امروز این قانون را اصلاح کنید، هدف‌گذاری شما در بانک مرکزی در راستای رشد تولید ناخالص داخلی به منظور ثبات نرخ ارز در کشور و جلوگیری از این تکانه‌های سخت در میان‌مدت و بلند مدت باشد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران خاطرنشان کرد: کشور ظرفیت این تکانه‌های ارزی را ندارد، قطعا با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان به این هدف رسید، رضایت کوتاه‌مدت و اهداف بی ارزش ناپایدار را ملاک اقدامات خود قرار ندهید، مردم آماده همکاری هستند، برنامه‌های بلندمدت و اهداف کلان، راه را برای اقتدار ملی هموار می‌کند.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه‌های این نماز در سخنانی ضمن گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور، گفت: در سالروز بازگشت ستاره‌های پر فروغ آسمان ایران و فرزندان سلحشور امت اسلام، مجاهدین راه خدا، آزادگان مقاوم و صبور و افتخارآفرین قرار داریم، شخصیت‌هایی که رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی از آنان به الماس‌های درخشان و گوهرهای گرانبهای تربیت‌یافته در فراز و نشیب‌های سخت دفاع مقدس یاد کردند و آنها را ذخیره انقلاب اسلامی نامیدند.

وی افزود: بدون تردید بعد از ظهور اسلام و پذیرش این آیین آسمانی توسط ملت ایران، دفاع مقدس مهم‌ترین رویداد چند هزار ساله تاریخ ایران است که در اوج  قله‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی قرار داد و راه را برای رسیدن به جایگاهی که زیبنده ملت ایران است، نه تنها در ایران و جهان اسلام هموار کرد. 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تأکید بر اینکه اگر دفاع مقدس نبود، امروز عراق به دست مدیران و مسئولان برآمده ملت این کشور اداره نمی‌شد و یک نظام سیاسی مستقل مدیریت این کشور را در دست نداشت، اظهار داشت: اگر دفاع مقدس نبود، امروز لبنان به مهد خلق مقاومت اسلامی مبدل نمی‌شد، سوریه، یمن، فلسطین و غزه، مشت گره‌ شده‌ای بر سینه استکبار نبودند؛ در دفاع مقدس برگ‌های زرینی خلق شده که یکی از آنها، اسارت است و مردانی تا آخرین گلوله خویش جنگیدند و نهایتا با آنکه بی‌صبرانه در انتظار شهادت بودند، خداوند اسارت و آزادگی را برای آنان مقدر فرمود تا پیام‌آور خون شهیدان باشند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در نماز جمعه باید پیشگام وحدت باشند و با آنهایی که افسرده‌حال هستند باید با احترام برخورد کنند، افزود: اگر امروز مسئولین کشور و آحاد ملت به فهم دقیق وظیفه‌شان فکر کنند، به سعادت می‌رسیم، آزادگان ده‌ها مأمور عراقی را تحت تأثیر رفتار خودشان قرار دادند، جامعه ما امروز نیازمند اخلاق آزادگان است.

وی تصریح کرد: مقابله با دشمن هزینه دارد، هزینه ایستادگی و مقاومت به مراتب از هزینه تسلیم کمتر است، اگر رهبر انقلاب نماد مقاومت در برابر رژیم منحوس آمریکا هستند، به دلیل ایستادگی ملت ایران و آزادگان است، این عزت، راه رسیدن به پیروزی است که آزادگان با این عزت، شرف و عظمت را خلق کردند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در پایان خاطرنشان کرد: اردوگاه‌ها به میدان مجاهدت تبدیل شد، در اردوگاه میدان جنگ و صحنه مبارزه تغییر کرد و تلاش کردند اسارت‌گاه را به دانشگاه با حدود 40 هزار دانشجو و صدها هزار استاد تبدیل کنند، در اسارت هر کسی صاحب دانش و علمی است، معلمی برای سایرین است. اردوگاه‌ها به دانشگاه‌های قرآن کریم تبدیل شد که این ثمره ارزش‌های دینی است. باید جامعه و ملت عزیز ما که آموزگاران آزادگان هستند، باید این راه را با عزت و اقتدار طی کنند و مسیر سعادت خود و دنیای اسلام را هموار نماییم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.