قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: شاید آموزش و پرورش نمی تواند خوب رایزنی و چانه زنی برای بودجه کند اما توزیع بودجه آن هم نامناسب است.

توزیع نامناسب بودجه آموزش و پرورش

به گزارش قدس آنلاین، ایروان مسعودی اصل، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شب گذشته روی آنتن رفت، با بیان اینکه آموزش و پرورش گسترده ترین حوزه ارتباطات مردم و دولت است، گفت: دولت ها مکلف به تامین عدالت اجتماعی هستند که عدالت آموزشی مهمترین رکن آن است. عقب ماندگی تحصیلی یعنی عقب ماندن از کسب فرصت های اجتماعی.

وی با اشاره به مصادیق و ابعاد عدالت آموزشی گفت: معیارهایی وجود دارد نظیر اینکه آیا در همه مدارس تعداد ساعات درسی و تعداد روزهایی که دانش آموزان به مدرسه میروند برابر است؟ آیا تجهیزات و امکانات برابر است؟ این معیارها لازم اند اما کافی نیستند. وقتی از عدالت سخن می گوییم یک بعد آن عدالت افقی یعنی تعداد صندلی و کلاس و معلم وامکانات است. عدالت عمودی یعنی اینکه باید تفاوت ها را لحاظ کرد و دید که کجا باید بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

مسعودی افزود: منظور از عدالت، کاهش کیفیت در مدارس خوب نیست، بلکه رسیدن به کیفیت یکسان و ارتقای کیفیت در مدارس محروم است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش و سلامت جزو اولویت های حاکمیتی هستند گفت: اگر می خواهیم به چالش های عدالت آموزشی توجه کنیم باید روی کمیت، کیفیت، توسعه نامتوازن منطقه ای، توزیع نابرابر بودجه، کم توجهی به شان معلم، فقر تغدیه، نظام آموزش دسته بندی شده و عوامل مدیریتی بحث کنیم.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس، با بیان اینکه ۲۲ نوع مدرسه داریم که مبنای شکل گیری آنها هفت مرجع مجلس، شورای عالی اداری، شورای عالی فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش، شخصیت حقوقی وزیر آموزش و پرورش و وزارتخانه و مجلس بوده اند، گفت: به عنوان مثال مبنای شکل گیری مدارس غیردولتی مجلس است. مدارس آموزش از راه دور و شاهد را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است. مدرسه هوشمند مصوبه شورای عالی فناوری است و مدارس شبانه روزی، عشایری، هیئت امنایی، نمونه دولتی، ورزش، کاردانش و... مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش هستند.

مسعودی افزود: موافقم که این جداسازی ها باعث بی عدالتی شده و نظام طبقاتی را بوجود می آورند. آیا مشکل فقط از کمبود بودجه ناشی می شود ؟ شاید آموزش و پرورش نتواند خوب رایزنی و چانه زنی برای بودجه کند اما توزیع بودجه آن هم نامناسب است.

وی گفت: یکی از مهم ترین عوامل بازدارنده عدالت بی توجهی به شان و منزلت و معیشت مردم است، وقتی معلم شاگرد خصوصی می‌گیرد یا مسافرکشی میکند و خستگی را به کلاس می‌آورد نمی‌تواند آموزش کیفی داشته باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.