سقوط فلز زرد تنها بخشی از رفتار بزرگتری است که بازارهای دیگر را نیز به هم ریخته است، سرمایه‌گذاران فعال در بازارهای نوظهور نیز از سهام و ارزهای این کشورها قطع امید کرده‌ و سرمایه‌های خود را آماده ورود به بازار ذخایر امن کردند.

قیمت طلا در ۶۰۰ روز اخیر به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد

به گزارش قدس آنلاین،طلای جهانی با ثبت قیمت ۱۱۶۰ دلاری در طول این هفته، به پایین‌ترین سطح خود ظرف حدود ۶۰۰ روز اخیر سقوط کرد. اما شاخص دلار همچنان بالای سطح ۹۶ واحدی جولان می‌دهد. دلار که در سقف ۱۳ ماهه خود قرار گرفته است، فضا را برای افت بیشتر طلا فراهم می‌کند. رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و افت عملکرد استخراج‌کنندگان طلا در آینده فشارهای بیشتری بر طلا وارد خواهد کرد.

طلای جهانی به پایین‌ترین سطح از ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی سقوط کرده است. در همین دوره شاخص دلار به بالاترین سطح در ۱۳ ماه اخیر خود رسید. سقوط فلز زرد تنها بخشی از رفتار بزرگتری است که بازارهای دیگر را نیز به هم ریخته است. سرمایه‌گذاران فعال در بازارهای نوظهور نیز از سهام و ارزهای این کشورها قطع امید کرده‌ و سرمایه‌های خود را آماده ورود به بازار ذخایر امن کردند؛ اما در ماه‌های اخیر هویت ذخایر امن نیز دچار اعوجاج شده‌ است. طلای پرنوسان که دهه‌های متوالی نقش اصلی این گروه از ذخایر را برعهده داشت، دیگر از طرف سرمایه‌گذاران مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. همبستگی ین و دلار در چند سال اخیر نیز از میان رفته است. در چنین شرایطی تغییر چینش ذخایر امن با خروج فلز زرد از لیست اصلی و ورود جایگزین دیگری رقم خورده است.

سرگذشت پایان امنیت فلز زرد

روز چهارشنبه بازارهای جهانی به سمتی حرکت کردند که با صعود قابل‌توجه شاخص دلار و نزول اونس طلا به سطح ۱۱۶۰ دلاری همراه شد. این قیمت برای فلز گرانبها، پایین‌ترین سطح در بیش از ۹ ماه اخیر قلمداد می‌شود. براساس گزارش خبرگزاری رویترز، سرمایه‌گذاران از ماه ژوئن سرمایه‌های موجود در صندوق‌های مبتنی بر طلای خود را از این بازار خارج کرده‌اند. خروج سرمایه‌ای که در این ماه رخ داد نزدیک به ۴ میلیارد دلار ارزش داشت. از سوی دیگر شورای جهانی طلا، در گزارش خود میزان تقاضای کل طلا در نیمه اول سال ۲۰۰۹ میلادی را در پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۹ میلادی رساند.

رکوردهای پیاپی سقوط طلا

تقویت شاخص دلار آمریکا ظرف هفته‌های اخیر عامل اصلی کاهش شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی به‌شمار می‌رود. قیمت طلا در هفته جاری بیش از ۶۷/ ۲ درصد کاهش یافته است. در واقع، فلز زرد تنها چند ساعت تا ثبت ششمین هفته متوالی تضعیف فاصله دارد. البته افت ارزش اونس در طول هفته جاری، بازدهی منفی را رقم زده که از ۱۸ ماه قبل، بی‌سابقه محسوب می‌شود. رکوردهای نزولی فلز زرد به همین‌جا ختم نمی‌شود و کاهش بازدهی ماهانه ۶۷/ ۳ درصدی یک رکورد ۲۱ ماهه دیگر برای اونس به‌همراه دارد. در حال‌حاضر یک خطر دیگر نیز در کمین طلا نشسته است؛ فدرال‌رزرو آمریکا در آستانه اعمال افزایش نرخ بهره قرار دارد. نرخ‌های بالاتر منجر به فشار بیشتر بر طلا می‌شود؛ چراکه انقباض پولی به تقویت دلار کمک می‌کند.

دلار در صدر ذخایر امن

شاخص دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای معتبر بین‌المللی امروز تغییر چندانی را تجربه نکرد و همچنان همانند روزهای پیشین در بالاترین سطح خود ظرف ۱۳ ماه گذشته جولان می‌دهد. شاخص دلار که به‌تازگی تا یک قدمی سطح ۹۷ واحدی نیز صعود کرده بود، همزمان با افت جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی، جایگاه خود را به‌عنوان مکان امن سرمایه‌گذاری احیا و تثبیت کرد. اوراق خزانه‌داری آمریکا نیز به همین دلیل با رشد تقاضا روبه‌رو شده‌اند.

منبع: افکارنیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.