اگر دیروز در حاشیه بازی پرسپولیس - نفت مسجد سلیمان فردی به واسطه این چاقو جان خود را از دست می‌داد چه کسی پاسخگو بود؟ 

از پرتاب سنگ تا چاقوکشی؛ سکانس بعدی کشته شدن هوادار؟

قدس آنلاین - سینا حسینی : انتشار تصویر یکی از هواداران نفت مسجد سلیمان در ورزشگاه آزادی که با چاقوی ضامن دار به سمت هواداران پرسپولیس حمله ور شده بود،بازتاب بسیار زیادی در رسانه‌های خبری  داشت، تا یک بار دیگر موضوع کنترل سکوها توسط نهادهای نظارتی به صورت ویژه مطرح شود و این پرسش برای افکارعمومی به وجود بیاید که  با وجود کنترل فراوان مقابل مبادی ورودی به استادیوم ها چگونه این هوادار توانست با چاقوی ضامن دار وارد ورزشگاه بزرگ آزادی شود؟!

تصاویر تکان دهنده از این هوادار که روی خروجی اکثر خبرگزاری‌های رسمی کشور منتشر شده است، نشان می‌دهد مسوولان فدراسیون و دستگاه های نظارتی دقت لازم در کنترل هواداران فوتبال را به خوبی انجام نمی‌دهند از این رو هواداران به راحتی می‌توانند اشیا ممنوعه را به داخل ورزشگاه بیاروند! هرچند درگیری دیروز در ورزشگاه آزادی با ورود پر شمار نیروهای انتظامی بدون مصدوم پایان یافت اما چه ضمانتی وجود دارد که در هفته های آتی در صورت تکرار چنین اتفاقی کسی زخمی یا کشته نشود؟ 

مسوولان متولی برگزاری بازی های لیگ برتر امروز باید به سوالات فراوان افکارعمومی پاسخی روشن و قانع کننده دهند که چگونه با تدابیر شدید امنیتی مقابل ورودی های ورزشگاه یک هوادار می‌تواند چاقوی ضامن دار به داخل ورزشگاه بیارود؟ وقتی به راحتی حتی اجازه آوردن بطری آب را به هواداران فوتبال نمی‌دهند چگونه این چاقو وارد استادیوم شده است؟ اگر دیروز در حاشیه بازی پرسپولیس - نفت مسجد سلیمان فردی به واسطه این چاقو جان خود را از دست می‌داد چه کسی پاسخگو بود؟ 

آیا زمان آن نرسیده که قبول کنیم بازرسی‌های مقابل ورودی استادیوم ها بیشتر از آنکه یک فرایند امنیتی - حفاظتی باشد، یک شوی تبلیغاتی است از سوی عوامل اجرایی است؟ اگر بازرسی‌های مبادی ورودی به استادیوم‌ها درست و دقیق و اصولی بود نه از ورود انواع و اقسام مواد مخدر به ورزشگاه خبری بود نه ورود چاقو که می‌تواند جان هواداران را به خطر بیندازد! 

اما در کنار عوامل نظارتی باید به نقش مسوولان ورزشگاه آزادی نیز اشاره داشته باشیم، به همان میزان که نیروی انتظامی در بروز چنین اتفاقاتی مقصر است مدیران مجموعه ورزشی آزادی هم گناه کار هستند، بدون تردید اگر سیستم کنترل مداربسته ورزشگاه آزادی، شماره گذاری صندلی‌ها و گیت های ورودی استاندارد بود امروز چنین اتفاقات رخ نمی‌داد، در فوتبال اروپا تماشاگری که اقدام به پرتاب سکه به سمت یک فوتبالیست یا مربی می کند تا مدت ها از ورود به ورزشگاه محروم می‌شود اما اینجا هیچ خبری از برخورد نیست بلکه فرد خاطی بدون هیچ مشکلی به ورزشگاه می آید و همان رفتار را دوباره تکرار می کند! به نظر می رسد پس از برگزاری هفده دوره از رقابت های لیگ برتر زمان آن رسیده در حوزه تماشاگران نیز از پارامترهای استاندارد اروپا استفاده کرد و با اختصاص هر صندلی به یک نفر و درج اطلاعات هویتی آنها نظارت دقیقی روی سکوها داشته باشیم تا چنین فجایعی در ورزشگاه ایران روی ندهد!

در این میان نباید از نقش ضعیف مسوولان فدراسیون فوتبال هم به سادگی عبور کرد، مدیران فدراسیون فوتبال که این روزها بیشتر ترجیح می‌دهند سیاست سکوت را به کار گیرند اگر در واکنش به اتفاقات هفته قبل در ورزشگاه خوزستان و آزادی واکنش جدی نشان می‌دادند شاید چنین اتفاقاتی دوباره در ورزشگاه آزادی رقم نمی‌خورد اما سکوت آنها باعث شد یاغیان سکوها با قدرت بیشتری ظاهر شوند و این بار به جای پرتاب سنگ و صندلی ، روی هواداران طرف مقابل چاقو بکشند تا وضعیت آژیر قرمز برای فوتبال ایران به صدا در آید.  مطمئنا اگر شرایط به همین ترتیب سپری شود باید منتظر شنیدن خبر اخبار هولناک تر از روی سکوهای ورزشگاه ها باشیم! پس تا دیر نشده لطفا دست به کار شوید!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.