رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: اساسی‌‍ترین مشکل شرکت دانش بنیان در ایران عدم خریداری محصولات و خدمات این شرکت‌ها از سوی دولت است.

دولت «محصولات دانش بنیان» را نمی‌خرد/ توان بازاریابی شرکت‌های ایرانی ضعیف است

دکتر رضا قنبری  بیان کرد: ما به صورت جدی به دنبال ارتباط پویا و مستمر بین دانشگاه فردوسی و شرکت‌های پارک علم و فناوری هستیم. این نکته را به مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه منتقل کردیم که اگر دانشگاه نتواند با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط برقرار کند بایستی بسیار تامل کرد، چرا که بدنه اصلی دو نهاد مذکور از جنس و ساخت دانش هستند.

وی افزود: تمام تمرکز ما از سال پیش بر ایجاد این ارتباط بوده ولی نقطه ضعف استان خراسان رضوی ناتوانی از همکاری کنار یکدیگر است و نمی‌توانیم به طور تیمی فعالیت صحیح و درستی داشته‌باشیم. از نهادهایی که ذیل علم و دانش هستند توقع بر این است که در ایجاد شبکه فناوری بسیار کوشا باشند.

قنبری در خصوص روایت جهانی از پارک‌های علم وفناوری گفت: ایده‌آل‌های جهانی برای پارک‌های علم وفناوری به این صورت است بیان می‌شود که پارک‌ها بایستی دو نهاد غول‌آسای علوم و فناوری که همانا دانشگاه و صنعت هستند را اداره کنند. در حقیقت به علت چابکی پارک‌ها نقش شبکه‌سازی بر عهده نهاد مزبور است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به جوانی نیروهای فعال در پارک اظهار کرد: در پارک خراسان نیروهای جوان کشور به فعالیت می‌پردازند و حتی شرکتی وجود دارد که میانگین سنی آن 28 سال است. در این فضای پر از ناامیدی و یاس مشاهده انگیزه این جوانان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دولت محصولات شرکت‌های دانش بنیان را نمی‌خرد، خاطرنشان کرد: برای شبکه‌سازی در حقیقت به ترویج فرهنگ کارآفرینی نیاز است و این مهم به دست خبرگزاری‌هایی چون ایسنا صورت خواهد پذیرفت. چهار مشکل اساسی در بین شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که اساسی‌‍ترین آن عدم خریداری محصولات و خدمات این شرکت‌ها از سوی دولت است که در این زمینه بایستی دست یاری به سوی شما دراز کرد.

قنبری تاکید کرد: بایستی عنوان کرد که حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی چندان جایگاهی در تفکر دولت‌مردان ندارد. بسیاری از شرکت‌ها با بی‌مهری دولت مواجه شده‌اند. مدیران دولتی جهت اعتماد به جوانان ریسک نمی‌کنند. مدیران بیشتر علاقه دارند که بیشتر در مقابل رسانه‌ها سخن بگویند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: در بحث خدمات به دولت کاری نداریم ولی بزرگترین مشتری شرکت‌ها در صنایع بزرگ و کوچک دولت است. شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی هنگام خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظارات خود را به قدری فراتر می‌برند که این انتظارات را از شرکت‌های مطرح اروپایی نمی‌توانند داشته باشند.

وی در خصوص پیشرو بودن شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: اداره استاندارد کشور بیان می‌کند که برای محصولات پارک استانداردهای لازمه را نمی‌تواند تعریف کند و شرکت‌ها جهت راستی‌آزمایی استاندارد محصولات خود بایستی به کشورهای اروپایی بروند. مسئله اصلی در این بین عقب‌ماندگی بروکراتیک دولت است. گویی شاگردی پرورش یافته که از استاد خود فراتر رفته است.

قنبری ادامه داد: وانگهی از ظرفیت‌های قانونی پارک متاسفانه استفاده نشده است و آن نیز عدم حضور مدیران شرکت‌ها در مدیریت پارک است. از ویژگی‌های پارک علم و فناوری کوچک‌تر بودن ستاد مدیریت آن به نسبت نیروی فعال در پارک است.

تبلور اقتصاد بخش خصوصی در پارک علم و فناوری هویداست

رئیس پارک علم و فناوری خراسان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم تبلور بخش خصوصی در اقتصاد ایران را مشاهده کنیم به پارک علم و فناوری مراجعه کنیم چرا که حدود 12 برابر بخش دولتی از سوی بخش خصوصی در پارک علم و فناوری سرمایه‌گذاری شده و برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از سوی بخش خصوصی بسیار تلاش شده است.

قنبری با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: همکاری‌هایی میان موسسات وابسته به دفتر آیت‌الله میلانی که در انگلستان مستقر است با بخش ICT  پارک صورت گرفته است که محصولات فرهنگی به دست جوانان ما ساخته شود و از طریق موسسات وابسته در اختیار شیعیان جهان قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: ما شرکتی در پارک داریم که داستان‌های ناب ایرانی را جهت عرضه برای کشورهای شبه قاره هند و آسیا مهیا می‌سازند. این‌ها جوانانی هستند که در همین دانشگاه فردوسی مشغول به تحصیل هستند اما رئیس دانشکده هم از این اقدام خبری ندارد.

قنبری تصریح کرد: این شبکه نیازمند  معرفی است. بایستی مطالبات جوانان بیان شود. شرکتی وجود دارد که توسط جوانی 19 ساله تاسیس شده و اکنون این فرد در سن 21 سالگی توانسته سرمایه‌ای 6 میلیارد تومانی برای توسعه طرح‌های خود مهیا سازد.

فرهنگ کارآفرینی بایددر ایران قوت پیدا کند

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: فرهنگ کارآفرینی بایستی در ایران قوت پیدا کند. دانشجوی این کشور نبایستی مدام از نشدن‌ها بگوید. الگوهایی در همین شهر حضور دارند که بر ناامیدی خط بطلان کشیده‌اند. قطعا این افراد می‌توانند در گسترش فرهنگ کارآفرینی نقش موثری ایفا کنند.

وی با تشریح همکاری‌های دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری بیان کرد: کارهای بسیار خوبی در دانشگاه صورت گرفته و اکنون اگر کارآموزی دانش‌آموزان دانشگاه فردوسی در شرکت‌های پارک صورت بگیرد علاوه بر امتیاز کارآموزی، یک امتیاز پژوهشی هم به دانشجو تعلق خواهد گرفت که این اقدام بسیار در تشویق دانشجویان به حضور در پارک موثر است.

به دنبال حضور شورای صنفی دانشجویان در پارک علم وفناوری هستیم

وی ادامه داد: به دنبال حضور شورای صنفی در پارک هستیم و اگر ممکن باشد چند تن از اساتید کارآفرین دانشگاه دوره‌ای در پارک بگذرانند و در جلسات پارک حضور بهم رسانند. از رشته‌های نظیر مهندسی شیمی و مهندسی کامپیوتر در پارک حضور یافتند. بیشتر نیازمند صبری هستیم که فرهنگ کارآفرینی در کشور جا بیافتد.

قنبری در خصوص وضعیت کلی صنعت کشور خاطرنشان کرد: در زمینه بدنه صنعت کشور می‌توان گفت که عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد اما بحث من بر سر الگوها و پیش‌ران‌های صنعت کشور است. افرادی هستند که هم‌اکنون برای کشورهای پیشرفته آسیا مشغول تولید محصولات هستند و از قضا چرخ زندگی خود را می‌چرخانند. اما مسئله این است که دچار ناامیدی نشدند.

توان بازاریابی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی ضعیف است

وی اضافه کرد: در بدنه اصلی مدیریتی کشور تلاش برای استفاده از محصولات دانش‌بنیان وجود دارد اما توان بازاریابی شرکت‌های ایرانی با اروپایی برابر نیست و طبعا جذابیت بازاریابی آن شرکتها رغبت خرید از محصولات ایرانی را کاهش می‌دهد.

قنبری تاکید کرد: بحث اصلی ریسک بر روی اعتبار برندهاست و اعتبار برندهای اروپایی به حتم بیشتر از محصولات ایرانی است و مسئله ریسک مطرح شده نیز مربوط به همین زمینه است. شرکت‌ها در این زمینه نیازمند کمک هستند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص مشکلات بروکراتیک در بدنه دولت بیان کرد: یکی از مشکلات حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان مسئله عقب‌ماندگی قانونی است و خب شرکت‌ها دچار مشکل هستند. به طور مثال یکی از معضلات ما قانون کار است چرا که در بحث نیروی کار فعال در شرکتها بحث پرورش نیروها وجود دارد و نیروها نمی‌توانند پس از پایان دوره آموزش مطابق قانون کار از شرکت خارج شوند و شرکت‌ها در قبال آموزش نیروها از آن‌ها تعهد خدمت اخذ می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات شرکت‌ها مسئله تامین نیرو است که بایستی با کمک دانشگاه فردوسی این معضل حل شود و اقدامات خوبی در این زمینه صورت پذیرفته است که نقطه قوت روی مباحث IT است. مسئله کمی تفاوت انگاره‌ها میان دانشگاه و پارک است که امیدواریم به یک توافق برسیم.

قنبری تصریح کرد:مشکل آخر تمرکز نهادهای مدیریتی پارک‌ها در تهران است که مشکلات را دوچندان می‌کند. در حقیقت بازوی اجرایی پارک به اندازه سال‌های پیش نیست. زمانی اختیارات در دست پارک‌ها بود و آنقدر پارک‌ها در این حیطه بد عمل کردند که از دست پارک‌ها خارج کردند.

وی افزود: بحث ما این است که اختیارات بیشتری به پارک‌های رتبه یک اهدا کنید که در صورت محلی کردن بحث‌های اجرایی به چابکی کار می‌افزاید.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان در خصوص آفرینش ثروت از علم بیان کرد: ما بایستی آموزش ببینیم که از دانش ثروت بیافرینیم و در این آفرینش بایشتی هم دانشگاه و هم پارک اقدام کند. این مسئله در شبکه‌سازی رخ می‌دهد و بایستی شبکه‌سازی را در کشور و استان گسترش دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.