۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 615263
گرانی گوشت مرغ و ناکامی برنامه‌های دولتمردان

روند  افزایشی قیمت گوشت مرغ، چند روزی است که در بازار مشهد، شروع شده و طی این روزها گاه به حدود کیلویی 11 هزار تومان نیز رسیده است.

در این میان هر چند اظهارنظرهای متفاوتی را از سوی مسئولان و دست اندرکاران تولید وعرضه گوشت مرغ شاهد بوده‌ایم و بیشتر آن‌ را ناشی از افزایش نرخ ارز و اختصاص نیافتن ارز دولتی به نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداران عنوان کردند؛ اما اظهارنظر اخیر سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی در نوع خود جالب و قابل تأمل است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت این سازمان روز پنجشنبه گفت که «حضور بسیار گسترده زائران در شهر مشهد و نزدیک شدن به ایام عید و جشن‌ها مانند عید قربان، موجب شده با افزایش تقاضا برای گوشت مرغ گرم مواجه شویم».

این در حالی است که براساس مشاهدات و تحقیقات خبرنگاران ما، به دنبال افزایش قیمت، تقاضا برای خرید گوشت گرم مرغ در بازار مشهد بشدت کاهش یافته و گوشت مرغ «با وجود نوسان‌های جوجه ریزی و کاهش عرضه آن از سوی مرغداران» طبق گفته این مسئول بیش از حد نیاز و تقاضا در فروشگاه‌های شهر وجود دارد.

از سوی دیگر این افزایش قیمت در زمانی که مشهد کمترین افراد زائران تابستانی را دارد، آغاز شده و فاصله زمانی نسبتاً زیادی هم با اعیاد و جشن‌های این ماه باقی است.

البته هرچند آقای معاون خبر از اتخاذ تدابیر خاص از جمله برداشتن محدودیت توزیع گوشت مرغ منجمد، برای مهار این گرانی‌ها داده و تأکید کرده که سازمان متبوعش از قبل با پیش بینی چنین وضعیتی، ضمن برگزاری جلسه مشترک با استاندار خراسان رضوی نسبت به انتقال گوشت مرغ منجمد از ذخایر سایر استان‌ها اقدام کرده‌اند، اما آنچه مسلم است اینکه پیش‌بینی و اقدام‌های مجموعه استانداری، ستاد تنظیم بازار و سازمان صنعت، معدن و تجارت نتوانسته تأثیری بر گرانی افسار گسیخته گوشت مرغ داشته باشد و این پرزرق و برق‌ترین رزق خانواده‌های کم درآمد هم به دنبال گوشت قرمز، از سفره‌های بسیاری از شهروندان مشهدی پرکشیده است.

کاش دستگاه‌های مسئول و مدیران استان به جای توجیه غیرمنطقی برای پوشاندن کم کاری و ضعف مدیریت خود و امید واهی دادن به مردم، برنامه‌ریزی و اقدامی اساسی در راستای رفع عوامل مؤثر در گرانی انجام دهند که درخصوص افزایش روزافزون قیمت گوشت مرغ شخصاً می‌توان مواردی همچون تأمین نهاده‌های دامی، نظارت بر کشتارگاه‌ها و عرضه کنندگان و همچنین توزیع گسترده گوشت مرغ با نرخ مصوب و عرضه کنندگان را در دستور کار و اولویت قرار داد، کما اینکه در این ایام گوشت مرغ منجمد نیز افزایش قیمت قابل توجهی داشته و به خودی خود یکی از عوامل گرانی گوشت گرم بوده است.

در پایان نیز باتوجه به اینکه حضور گسترده زائران دلیل اصلی این گرانی اعلام شده است، این نکته را متذکر می‌شوم که بر اساس تجربه همه ساله، از حدود دو هفته آینده موج دوم مسافرت زائران به مشهدالرضا شروع شده و حضور گسترده زائران را به طور واقعی در روزهای پایانی شهریور شاهد خواهیم بود و دستگاه‌های ذی‌ربط – که در کنترل بازار در ایام نسبتاً خلوت ناکام بودند- باید از همین حالا و باجدیت و به دور از شعارزدگی و آمارسازی، برنامه‌ریزی و اقدام کنند تا بار دیگر شاهد افسار گسیختگی قیمت اجناس مورد نیاز و ارزاق عمومی مردم نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.