ابو ادیب ساعدی تحلیلگر مسائل منظقه گفت: ماهیت دولت آینده عراق به رضایت و تأیید مرجعیت و ملت عراق بستگی دارد.

نخست‌وزیر آینده عراق باید مورد تأیید مرجعیت و ملت باشد/ تحریم‌های آمریکا علیه ایران،جریان‌های عراقی را در معرض آزمایش قرار داد

ابو ادیب ساعدی کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل «قدس‌آنلاین» درباره روند تشکیل دولت آینده عراق، اظهار داشت: باتوجه به نشست‌های پی‌درپی سران جریان‌های داخلی این کشور، باید گفت روند تشکیل دولت آینده عراق بسیار پیچیده است. گرچه باتوجه به توصیه‌ها و اعلام مواضع مرجعیت نجف به این جریان‌ها، تا حدودی نقطه نظرها به یکدیگر نزدیک شده است.

این تحلیلگر مسائل عراق همچنین افزود: تشکیل دولت آینده در عراق به عوامل گسترده داخلی و خارجی مرتبط است. احزاب وابسته به طیف شیعی هنوز به توافق نهایی نرسیده‌اند و هر روز شاهد برگزاری نشست‌های مختلف از سوی شخصیت‌های مطرح در این باره هستیم. از سوی دیگر، گروه‌های کٌرد و سنی عراق نیز گزینه‌های خود را جهت تصدی مناصب مدنظر معرفی کردند.

ساعدی با اشاره به دلایل تأخیر بر روی توافق کاندیدای نخست‌وزیری، بیان کرد: عاملی که موجب شده احزاب شیعی‌ عراق درخصوص گزینه نخست‌وزیری به اجماع نرسند، ترس از تکرار تجربه‌های ناموفق پیشین است.در این زمینه  مرجعیت نجف نیز درخصوص انتخاب درست نخست وزیر توصیه‌های مکرری داشته‌اند.

این تحلیلگر مسائل منطقه ادامه داد: در حال حاضر، گزینه‌های مطرح فعلی برای تصدی این منصب، مورد تأیید مرجعیت و عموم مردم نیستند لذا این افراد درصددند با توسل به ائتلاف‌های گوناگون دوباره بر مسند حکومت تکیه بزنند گرچه این امر به دلیل اصرار مرجعیت به اصلاح جدی‌ سیستم حکومتی، محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به کاندیداتوری شخصیت‌های مطرح و شناخته شده عراقی برای مقام نخست‌وزیری این کشور، تأکید کرد: در مرحله پیش رو سه کاندیدا برای نخست‌وزیری مطرح شده که این سه فرد حیدر العبادی، طارق نجم و فالح الفیاض هستند، البته نامزدی هر یک از این شخصیت‌ها مورد بحث و اختلاف است. به عبارتی، این سه گزینه هنوز مورد تأیید مرجعیت نجف قرار نگرفته‌اند و این امر باعث تشدید فضای رقابت بین آنها شده است.

ساعدی با بیان اینکه شکست تجربه‌های قبلی دولت‌ها باعث بدبینی مردم و افکار عمومی این کشور نسبت به سیاستمداران کنونی شده، تصریح کرد: مرجعیت باید نسبت به گزینه‌های مطرح شده با احتیاط برخورد کند، چراکه این افراد جزو تجربه ناموفق مدیریت پیشین هستند. همچنین مرجعیت در خطبه‌های نماز جمعه نیز بصورت مستقیم و غیر مستقیم، توصیه‌هایی را درباره انتخابات پیش رو به مردم ارائه داده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به تحولات منطقه و جهان و تأثیر آن بر روند تشکیل دولت عراق، گفت: بدون شک شرایط بحرانی منطقه و حتی جهانی بر روند تشکیل دولت تأثیر گذار است. دولت آینده باید قدرت رویارویی با چالش‌های فعلی و آینده را داشته باشد و بتواند جایگاه و نقش آفرینی عراق را در معادلات عرصه بین‌المللی حفظ کند.

وی با اشاره به سیاست خارجی عراق و تأثیر آن در دولت آینده این کشور، اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل مؤثر در دولت آینده، موضوع سیاست خارجی این کشور با سایر کشورهاست، چرا که جریان‌های داخل عراق به نوعی متأثر از تحولات منطقه هستند. بطور مثال، روابط با ایران از یک سو و مراودات و ارتباطات این کشور با آمریکا از سوی دیگر، باعث تغییر موضع و تجدید نظر برخی جریان‌ها در انتخاب گزینه نخست وزیری آینده گردید.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است به نوعی جریان‌های عراقی را در معرض آزمایش قرار داد، گرچه برخی در این امتحان مردود شدند زیرا منافع ملی عراق و روابط استراتژیک این کشور با ایران را قربانی وعده‌های تو خالی دولت‌های سلطه‌گر منطقه کردند. با وجود چنین اقداماتی است که در آینده چنین افرادی هیچ جایگاه و سمت مهم و کلیدی نخواهند داشت.

وی افزود: مسأله تحریم ایران از سوی دولت‌های غربی نه تنها موضوع داخلی این کشور نیست، بلکه می‌تواند تهدیدی برای تمام کشورهای منطقه و دنیا باشد. آمریکا سیاست‌های خصمانه‌ای را در قبال کشورهای اسلامی پیش گرفته است و دولت آینده عراق باید منافع ملی این کشور را در ارتباط با دولت‌های همسایه و هم‌پیمانان استراتژیک خود درنظر بگیرد و در اولویت راهبرد سیاست‌ خارجی‌اش قرار دهد.

ساعدی همچنین با اشاره به روابط حاکم بین دولت‌های منطقه و آمریکا، گفت: مردم منطقه از جمله ملت عراق در بسیاری از زمینه‌ها از جمله سیاست‌های حاکم بر کشورشان در ارتباط با آمریکا مخالفند و خود این موضوع می‌تواند چهارچوبی برای دولت آینده عراق باشد چرا که تشکیل دولت بدون رضایت مرجعیت و مردم ممکن نخواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.