قدس آنلاین-بردسکن- رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از اداره کل تعاون استان به خاطر حذف ردیف تسهیلات سازه های سبک در بخش کشاورزی از سامانه کارا انتقاد کرد.

انتقاد ازحذف ردیف تسهیلات سازه های سبک از سوی اداره کل تعاون/عقب ماندگی شهرستانهای جنوب استان در تقویت ماشین آلات و ادوات کشاورزی

مهندس مجتبی مزروعی  در گفت گو با خبرنگارقدس انلاین گفت:  متاسفانه این اقدام  بدون هیچ گونه نظر و کار کارشناسی و تخصصی از جهادکشاورزی صورت گرفته است  و ما همچنان پی گیر این مهم هستیم  چرا که  اجرای سازه های سبک در بخش کشاورزی خود باعث  توسعه اشتغال پایدار می شود و از آن طرف  با توجه به  وضعیت منابع آبی و گرمای هوا دراستان اجرای این طرح خیلی به صرفه در بخش کشاورزی است.

 وی عنوان کرد:  اجرای طرح سازه های سبک با پوشش تور بر باغات انار، انگور، مزارع طالبی و دیگر جالیز  جنبه اجرایی دارد  و ۵۰ درصد مصرف آب را کاهش می دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی  با اشاره به  وضعیت منابع آبی در استان و شرایط اقلیمی بر  اجرای کشت های نوین و سازگاری با شرایط جوی استان تاکید کرد و گفت:  خوشبختانه خراسان رضوی در حوزه آب و خاک بیشترین اعتبارات کشور را جذب کرد.

 وی  از افزایش ۲۰ برابری  اعتبارات حوزه آب  خاک استان  نسبت به سال ۹۵ در سال ۹۶ خبرداد  و گفت:  در سفر اخیر رئیس جمهور به استان نیز ۴۰ میلیارد تومان  به  حوزه قنوات استان درنظر گرفته شد که می طلبد هرچه سریعتر این مصوبه اجرایی شود.   وی همچنین گفت: در برنامه پنجم توسعه   سالانه  ۵ میلیارد تومان اعتبار به سرفصل قنوات اختصاص پیدا می کرد که این رقم در برنامه ششم توسعه  به ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی همچنین گفت:  در سال گذشته توانستیم از محل ارتقاء شاخص ها  و اعتبارات ملی و استانی نیز ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و لایروبی قنوات جذب استان کنیم.

 وی تعداد قنوات استان را ۶ هزار و ۸۰۰ رشته اعلام کرد و گفت: با توجه افت شدید منابع آبی و کاهش بارندگی ها ۱۰۰ درصد این قنوات نیاز به مرمت و لایروبی دارد که  هرسال به طور متوسط بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.  

وی از مرمت و لایروبی هزار رشته قنات طی سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت:  متاسفانه با تخصیص اعتبارات دولتی مالکان قنوات هیچ رغبتی بر حفظ و نگهداری قنوات ندارند و احیاء آن را وظیفه مسئولان می دانند.  

وی با بیان اینکه قنوات میراث ملی کشور می باشند گفت: در گذشته هر قنات یک یا دو مقنی داشت و در طول سال آن را مرمت و لایروبی می کردند ولی حالا حفظ و نگهداری آن را وظیفه مسئولان می دانند که باید گفت: دراین حوزه مالکان قنوات کوتاهی می کنند.   مزروعی عنوان کرد: خوشبختانه استان خراسان رضوی  توانست در منابع بانکی و دیگر تسهیلات  در حوزه بخش کشاورزی ۲ برابر میانگین کشور  جذب  اعتبارات داشته باشد و  به دنبال این هستیم با استفاده از اعتبارات اشتغال پایدار این رقم را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد نیز افزایش دهیم.

 وی اظهارداشت: سهم بخش کشاورزی در کشور از اعتبارات اشتغال پایدار  ۶۰ درصد است ولی دراستان خراسان رضوی با دستور استاندار محترم  سهمیه استان از ۴۸ درصد به ۵۸ درصد افزایش پیدا کرد.

 وی به اجرای  سیستم های آبیاری تحت فشار در استان اشاره کرد و گفت:  درصورتی که بهره برداران  ۱۵ درصد هزینه اجرای طرح را  تامین کنند  سازمان جهادکشاورزی ۸۵ درصد  باقی مانده طرح را به صورت بلاعوض اجرا خواهد کرد.

 وی به توسعه کشت های گلخانه ای دراستان اشاره کرد  و گفت تاپایان سال قبل ۳۴۰ هکتار از اراضی استان تحت پوشش کشت های گلخانه ای قرار گرفت و برای امسال نیز ۱۴۰ هکتار هدف گذاری شده است.

وی بر اجرای سازه های سبک در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت:  اجرای این طرح علاوه برکاهش ۵۰ درصدی مصرف آب  در برابر گرمای هوا و آفت ها  مقاوم و سموم کشاورزی را نیز کاهش می دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی  توسعه بازرگانی را  یکی ازبرنامه های کاری این سازمان بیان کرد و گفت:  بخش عمده   نهاده های کشاورزی استان  توسط تشکل ها از طریق کشورهای آسیایه میانه  خریداری شده است.

مزروعی به عقب ماندگی شهرستان های جنوب استان  در تقویت ماشین آلات و ادوات کشاورزی اشاره کرد و گفت: دراین رابطه تسهیلات بسیار خوبی به استان اختصاص پیدا کرده است که می طلبد کشاورزان نسبت به تجهیز و تقویت ماشین آلات و اداوات کشاورزی  به ویژه دراین مناطق اقدام کنند.  

وی عنوان کرد: به مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها  تاکید شده است  با توجه به  بالا بودن قیمت ارز  کشاورزان را  نسبت به خرید  به اداوات و ماشین آلات کشاورزی ترغیب کنند که احتمال افزایش ۲۵ درصدی آن در ماههای آینده  وجود دارد.

وی از خرید توافقی محصول زعفران و کشمش در سال جاری خبرداد و گفت:  متاسفانه  رقابت منفی  تجار باعث کاهش  قیمت زعفران شد و زمزمه هایی به گوش می رسد که محصول کشمش کشاورزان را کاهش دهند.

 وی از آمادگی سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی محصول کشمش باغداران دراستان خبرداد و از کشاورزان خواست  در فروش محصول خود عجله نکنند.

 وی همچنین با اشاره به حذف دودهه محصول زیره سبز از سبد تولیدات استان  گفت:  به دنبال این هستیم که سطح زیرکشت محصول سبز  را دراستان طی یک بازده دوساله  افزایش دهیم چرا که زیره سبز خراسان رضوی همانند سکه بهار آزادی  از ارزش بالایی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.