قائم‌مقام مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی گفت: تراز منابع آب زیرزمینی مشهد هر سال افت می‌کند.

تراز منابع آب زیرزمینی مشهد هر سال افت می‌کند

علیرضا طاهری اظهار داشت: وضعیت آب‌های زیرزمینی در دشت مشهد بسیار بحرانی بوده و هر سال تراز منابع آبی زیرزمینی در این دشت حدود یک متر افت می‌کند.

وی بیان کرد: این کاهش سطح آب‌های زیرزمینی سبب شده که برخی از چاه‌هایی که منابع تأمین آب شرب در غرب شهر مشهد مقدس به 150 متر رسیده و آب شرب استفاده شده در این شهر از طریق چاه جذبی یا سیستم فاضلاب به تصفیه خانه‌های شهری بازگشته و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قائم‌مقام مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه به طور متوسط در کشور حدود 90 درصدمنابع آبی در کشاورزی استفاده می‌شود، تصریح کرد: این میزان در خراسان رضوی به 86 درصد می‌رسد اما همچنان باید برای بهبود وضعیت تلاش کرده و از روش‌های نوین آبیاری برای صرفه‌جویی استفاده کرد.

طاهری خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز مانند تمام کشورهای گرم و خشک دنیا تأمین آب مردم وابسته به منابع آب زیرزمینی بوده و در استان خراسان رضوی نیز پیش از احداث سد دوستی بین 80 تا 85 درصد آب مورد نیاز در بخش‌های مختلف از طریق چاه‌ها تأمین می‌شده است.

وی با اشاره به استفاده درست از پساب‌ها برای آبیاری فضای سبز و یا کشاورزی،  تأکید کرد: البته باید این را در نظر داشت که این پساب در واقع از آب‌های زیرزمینی استحصال شده و در صورتیکه این منابع وجود نداشته باشند دیگر پسابی هم موجود نیست.

قائم مقام مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه تبخیر و تعرق در دشت مشهد بسیار بالا است، اظهار داشت: در دشتی مانند دشت مشهد باید به شدت روی صرفه جویی در مصرف آب کار کرد چراکه آبی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شود تبخیر شده و وارد اتمسفر می‌شود و در نتیجه دیگر نمی‌توان آن را به سفره‌های زیرزمینی آب بازگردانده و مورد استفاده قرار داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.