روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا گزارشی را در مورد «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش از زبان یکی از نزدیکان او منتشر کرد.

سرکرده داعش؛ نحیف، مأیوس و بی‌اعتماد

به گزارش قدس آنلاین،  این گزارش براساس روایت یکی از نزدیکان ابوبکر البغدادی که بازداشت شده و اکنون در یکی از زندان‌های عراق حبس است و در مورد آخرین دیدارش با البغدادی سخن گفته، منتشر شده است.

فرد مذکور می‌گوید که این دیدار در یک مکان محرمانه در یکی از بیابان های سوریه انجام شده و در آن هنگام ابوبکر البغدادی جسمی لاغر و محاسنی سفید داشت.

دراین دیدار که ماه مه ۲۰۱۷ انجام گرفته است، ابوبکر البغدادی وارد سالنی شده است که پنجره‌ها آجری داشته و دست خود را به نشانه سلام برای حاضرین بلند کرد که یکی از این حاضرین راوی دیدار به نام «اسماعیل الحیتاوی» بوده است.

این داستان تصویری از دایره بسته شرایط آن زمان بغدادی و تنش داخلی آن در میان سقوط خلافت و از دست رفتن بیشتر مناطق تحت سیطره گروه تروریستی داعش ارائه می‌دهد. گرچه نمی‌توان صحت گفته های این فرد زندانی را تأیید کرد، اما مسئولین عراق می‌گویند  گفته های او با اطلاعاتی که از سرکرده داعش موجود است، تطابق دارد.

این دیدار در زمانی انجام شده است که گروه تروریستی داعش بیشتر مناطق تحت سیطره خود را از دست داده و نبرد موصل در آستانه اتمام است. ابتدا البغدادی در گوشه ای از سالن نشسته و با صدای آرام با برخی از مسئولین داعش سخن می‌گوید و آنها نیز گزارشی را از روند عملیات ارائه می‌دهند. در این لحظه ابوبکر البغدادی صدای خود را بالا برده با عصبانیت بر سر فرماندهان فریاد زده و آنها را به ناتوانی متهم می‌کند. پس از این دیدار دو نفر از مسئولین برکنار شدند و الحیتاوی در این جلسه برای بررسی موضوع اساسنامه آموزشی حضور یافته بود که از شرایط جسمانی و سلامت البغدادی متعجب می‌شود.

او در این خصوص می‌گوید: البغدادی بسیار لاغر بود و محاسنش سفید شده بود. غالباً در جلسه های محرمانه جز شخصیت‌های مورد اعتماد دعوت نمی‌شوند و قلم، گوشی‌های تلفن و انگشتر های آنها گرفته می‌شود و تمام حاضرین با دستگاه‌های امنیتی زیر نظر قرار می‌گیرند.

افراد دعوت شده به این جلسه، دو روز در راه بوده‌اند تا به مقر نشست در خارج از شهر «المیادین» سوریه برسند. الحیتاوی پس از گذشت چند ماه از این جلسه در یک عملیات مشترک میان نیروهای عراقی، آمریکایی و ترکیه بازداشت شد.

او یکی از مهمترین مسئولان گروه تروریستی داعش است که بازداشت شده است. «شوران رایان» سخنگوی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش می‌گوید: بی تردید الحیتاوی شکار ارزشمندی در راستای از بین بردن گروه داعش است.

اظهارات الحیتاوی در مورد این دیدار که ۱۵ ماه پیش انجام شده، از وجود اختلافات گسترده میان اعضای داعش در آن زمان حکایت دارد که طی آن در هیچ لحظه‌ای خشم البغدادی فروکش نکرده است. طرح آموزشی الحیتاوی در این جلسه یک طرح آکادمیک محسوب و رد شده است.

پس از آن، الحیتاوی در مورد اجازه به تروریست‌ها برای انتقال خانواده‌های خود از آخرین پناهگاه‌های داعش سخن می‌گوید. الحیتاوی جزء کسانی بوده که از این ایده به منظور کاهش خسارت‌ها حمایت کرده است، ولی دیگر اعضاء مخالفت کرده‌اند که اختلاف بالا گرفته و یکی فریاد می‌زند: بوی خیانت به مشام می‌آید.

آنگونه که به نظر می‌رسد ابوبکر البغدادی در این جلسه تمایل داشته تا کناره‌گیری کند ولی در همین گفته است راه دیگری جز «دولت خلافت» وجود ندارد.

به گفته یک مسئول عراقی، ابوبکر البغدادی به عناصر عراقی داعش بی‌اعتماد شده است. الحیتاوی ۴۷ ساله، دارای مدرک دکترا در رشته فقه اسلامی است و در مؤسسه «الرقه» در کنار «ترکی البنعلی» مفتی داعش تحصیل کرده است.

براساس این گزارش، ابوبکر البغدادی اولین کسی بوده که جلسه را ترک کرده است، ولی مسئولان اطلاعات داعش الحیتاوی را به خاطر موضعش در قبال خانواده‌های عناصر این گروه تروریستی بازداشت و پس از گذشت یک هفته آزاد کرده‌اند.

او پس از آن تصمیم گرفته تا با همسر و فرزند خود داعش را ترک کرده و به ترکیه سفر کند، ولی پس از ورود به خاک ترکیه بازداشت و به عراق بازگردانده می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.