تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه محرومیت زدایی مهمترین اولویت آستان قدس گفت: تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار زائر اولی و کسانی که از آخرین زیارت آنها به مشهد مدت زمان طولانی گذشته است، به مشهد مقدس مشرف شده‌اند.

محرومیت زدایی مهمترین اولویت آستان قدس رضوی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین در یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی پیش از ظهر یک شنبه در همایش خادمیاران و خانواده رضوی در استان یزد گفت: این تولیت سه مأموریت و هدف مهم را در رأس امور خود قرار داده و اجرایی کردن این سه مأموریت با توجه به منویات مقام معظم رهبری از مهمترین اهداف این تولیت است.

وی افزود: تسهیل زیارت برای افرادی که توانایی مالی خوبی ندارند و برگزاری فعالیتهای علمی و فرهنگی و توجه به مسأله محرومیت زدایی سه مأموریت مهم این تولیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: برخی اشخاص و اماکن و اشیاء و روزها و زمان‌ها به سبب برتری و امتیازی که در عالم دارند، در نزد مردم مقدس و ویژه می‌شوند واین زمان‌ها، مکان‌ها و اشیاء گاهی باعث اتصال بندگان به خداوند شده و حتی زمین و خاکی که ما بر آن نماز می‌خوانیم به واسطه نماز ما مقدس می‌شود و یا مسجدالحرام و مسجد النبی نیز به واسطه اعمال انسان‌ها متبرک و مقدس می‌شود و این اماکن، اشخاص و زمان‌ها نزد بندگان خدا قدسیت پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر مشهد شهر مقدسی می‌شود، به واسطه حضور مقدس امام رضا(ع) است و اگر شهدای عالی قدر ما قدسیت پیدا می‌کنند، به واسطه هدفی است که برای مبارزه با کفار داشتند و در این راه به شهادت رسیدند.

عضو مجموع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان ساخت: نظام جمهوری اسلامی ایران، نظام مقدسی است و همین مقدس بودن آن باعث شده از دیگر نظام‌ها سرآمدتر باشد به دلیل اینکه این نظام هیچ حکمی را برخلاف موازین شرعی اجرا نمی‌کند و نیروهای مسلح و بسیجیان و رزمندگان ما هم همه بنا به اهدافی که برای دفاع از اسلام و ناموس و وطن دارند، همه مقدسند.

وی افزود: ما سه نوع خدمت در دنیا داریم یک نوع از این خدمت منفعت‌گرا است که فرد برای دستیابی به منافع خود آن خدمت را انجام می‌دهد، خدمت نوع دیگر خدمت انسان مدارانه است که انسان برای رضای انسان دیگری کار را انجام می‌دهد و خدمت دیگر  خدمت برای خداست که بهترین نوع خدمت است.

 

طرح خادمیاران رضوی از نوع خدمت به خدا است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: طرح خادمیاران رضوی که در این آستان برگزار و اجرا می‌شود، از نوع خدمت به خدا است و در این طرح هر فردی با توجه به مهارت و کاری که دارد در محل زندگی خود خدمتی را بخصوص به محرومین ارائه می‌دهد و این خدمت در زیر سایه علی ابن موسی الرضا(ع) قیمت و اجر دوچندانی پیدا می‌کند.

وی اظهارداشت: دراین طرح هستند کسانی که با کوچکترین کار، می‌خواهند گره گشای مشکلات مردم باشند و افراد با هر نوع مهارت در محل زندگی خود به محرومان و نیازمندان خدماتی را ارائه می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: درحال حاضر نهادهای مختلفی چون کمیته امداد، سازمان بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان خدماتی را به محرومان جامعه ارائه می‌دهند اما خدمات این آستان یک نکته مهم دارد و این است که خدماتی که در این دستگاه ارائه می‌شود، به نام علی ابن موسی الرضا(ع) است و این خدمت حتماً نباید مالی باشد بلکه خدماتی معنوی نیز بسیاری از مشکلات را برطرف ساخته است.

وی افزود: جریان خدمت در کشور باید توسعه پیدا کند و حضور خادم و مخدوم نباید فقط در حرم مطهر رضوی باشد بلکه بسیاری از افراد در شهرها و روستاها و مناطق محروم هستند که به خاطر وضعیت مالی در مضیقه‌اند و به کمک‌های پزشکی نیازمندند و خادمیاران با حضور در این مناطق می‌توانند بزرگترین خدمت را به این افراد در زیرسایه علی ابن موسی الرضا(ع) ارائه کنند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: شرط حضور و خدمت‌گذاری در این دستگاه، شرط دلی است و بسیاری از افراد با پست‌ها و مقام‌های مهم در این دستگاه در بخش‌های مختلف استان به زوار علی ابن موسی الرضا(ع) خدمت رسانی می‌کنند.

 دستگاه امام رضا (ع) یک دستگاه انسان ساز است

تولیت آستان قدس رضوی افزود: افراد در این دستگاه با هر گرایش و تفکری که دارند، خدمت رسانی می‌کنند و این دستگاه، یک دستگاه انسان ساز است. کسی که دل در گرو نظام و انقلاب دارد نباید فقر را بپسندد و طبیعتاً هیچ کس فقر را دوست ندارد و با توجه به منویات مقام معظم رهبری و با اقدام و عمل خود باید فقر را ریشه کن سازیم.

 وی با بیان اینکه رسیدگی به محرومان و نیازمندان از مهترین اهداف این تولیت است، گفت: دست رد به سینه نیازمندان زدن در سیره رضوی نیست بلکه رسیدگی به نیازمندان و فقرا در سیره رضوی جایگاه خاصی دارد. خیرانی که با این آستان همکاری دارند کمک‌های خوبی به نیازمندان ارائه داده‌اند و مردم هم در این مورد کمک‌های بسیاری کرده‌اند و خود در صحنه حضور دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: دشمن در این شرایط اقتصادی به دنبال این است که به نظام و مردم شرایطی را تحمیل نماید و ما باید کارآمدی خود و نظام را دراین شرایط به دشمن القاء کنیم و با همدلی و مشارکت با یکدیگر بر مشکلات فائق آییم. 

وی تصریح کرد: این استان در دو جبهه فرهنگی و خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان کارهای مهمی انجام داده است. آستان قدس علاوه بر دفاتر نمایندگی که در استان‌ها ایجاد کرده، یک شورای سیاست‌گذاری ایجاد کرده است که ریاست آن بر عهده نماینده ولی فقیه در استان و دبیری آن بر عهده دفتر نمایندگی است. این شورا، کار نیازسنجی محرومان را انجام می‌دهد. امید است با همکاری خادمیاران بتوانیم گره‌گشای محرومان واقعی جامعه باشیم و با این حرکت مردمی که به نام امام رضا(ع) در جهت خدمت به محرومان شروع شده، کارهای ارزشمندی در استان و ایران اسلامی انجام شود.

در پایان این مراسم از زحمات نماینده سابق دفتر یزد، محمد صالح جوکار تقدیر و تشکر به عمل آمد و محمد حسین رحیمی نسب به عنوان سرپرست جدید  دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی یزد معرفی گردید.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.