معاون پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از عدم تخصیص اعتبار پروژه فنس‌کشی و احداث زیرگذر از سوی وزارت راه و شهرسازی انتقاد کرد و گفت: اجرای این پروژه اولویت نخست سازمان محیط زیست در حفاظت از یوزپلنگ ایرانی است.

۴۷ قلاده یوز را شناسایی کرده‌ایم/ فنس‌کشی و ایجاد زیرگذر جاده‌ای در نجات جان یوز ایرانی بسیار مؤثر است

رجبعلی کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه  فنس‌کشی و احداث زیرگذر در جاده عباس آباد – میاندشت واقع در مسیر شاهرود به سبزوار؛ گفت:  برای وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۶ زیرگذر و ۲۳ کیلومتر فنس کشی در دو طرف این مسیر بودجه در نظر گرفته شد به طوری که این وزارتخانه برای این منظور و آغاز عملیات  مناقصه هم برگزار کرد وپیمانکار هم مشخص شد اما کمی ‌بعد بین پیمانکار و اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان مشکلاتی بوجود آمد.

وی مشکل یاد شده را بیشتر متوجه پیمانکار دانست و گفت: از آنجایی که در این پروژه پول نقد در کار نیست، از همان ابتدا قرار بر این شد که با اوراق قرضه اجرایی شود بنابراین پیمانکار خیلی  تن به این کار نمی‌دهد.    

وی  با اشاره به این که وزارت راه توافق کرده بود که تا سقف دو میلیارد تومان برای اجرای پروژه فنس کشی جاده عباس آباد میاندشت بپردازد که تاکنون  این رقم محقق نشده است، افزود: البته سازمان حفاظت محیط زیست منتظر وزارت راه شهرسازی و پیمانکار نماند و سال گذشته با تخصیص بیش از یک میلیارد تومان اجرای این پروژه را آغاز کرد.

وی با بیان این که برای تکمیل پروژه مذکور  نیاز به اعتبارات بیشتری است، تصریح کرد: هم اکنون فنس‌کشی ۸  کیلومتر در حال انجام است و فنس‌کشی مابقی جاده و همچنین احداث  ۶ زیرگذر در این مسیر توسط سازمان حفاظت محیط زیست و یا وزارت راه و شهر سازی انجام  می‌گیرد چون این وزارتخانه در صدد این است که به توافق  مربوطه عمل کند.

وی با ابراز  امیدواری برای اتمام هرچه زودتر پروژه  فنس‌کشی و احداث زیرگذر درجاده عباس آباد – میاندشت  گفت: فعلاً نیازی به احداث روگذر در اینجاده نیست چون در بررسی‌ها مشخص شده که یوزها از زیرگذرها بیشتر استفاده می‌کنند.

کارگر در پاسخ به این سؤال که در مجموع برای حفاظت از یوز ایرانی در کل کشور به  احداث چه تعداد زیرگذر و همچنین فنس کشی نیاز است؟ گفت: جدا از منطقه توران که تاکنون با مرگ ۸ قلاده یوزپلنگ در اولویت اصلی سازمان حفاظت محیط زیست برای فنس‌کشی  و احداث  زیرگذر است کار  مطالعه و مکان یابی برای فنس‌کشی و احداث زیرگذر در استان‌های خراسان جنوبی، یزد وکرمان که در اولویت‌های بعدی سازمان قرار دارند، هم انجام شده است اما الان به دلیل پراکنده بودن مسیرها نمی‌توانیم آماری در این زمینه بدهیم ولی سه جاده بین خرانک – طبس، راور کرمان – طبس  و مهریز- کرمان  برای ما خیلی حساس هستند چون در این مسیرها  تصادفاتی داشتیم. بهرحال هنوز برآورد نکردیم چه تعداد و یا چند کیلومتر  جاده باید فنس کشی شود چون مسیرها خیلی طولانی است و هزینه زیادی می‌برد  اما این سازمان بر اساس اولویت‌ها عمل می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت همکاری و هماهنگی بیشتر بین وزارت راه و شهر سازی و سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این دو دستگاه می‌توانند جهت جلوگیری و کاهش تصادفات، جاده‌ها و زیستگاه‌های حساسی را که محل عبور حیوانات هستند، فنس‌کشی و به پل‌های سبز هوایی یا زیرگذر مجهز کنند چون این امر هزینه خیلی زیادی را متوجه وزارت راه و سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌کند. در واقع هزینه  احداث یک کیلومتر آسفالت برای وزارت راه به مراتب بیشتر از ۲۳ کیلومتر فنس‌کشی است که هزینه‌اش حدود ۵/۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود بنابراین هزینه فنس کشی و احداث زیر گذر خیلی تمام نمی‌شود فقط باید هماهنگی لازم  بین این دو دستگاه ایجاد شود. ضمن این که پروژه مذکور حتی به کاهش آسیب و مرگ و میر آدم‌ها بر اثر تصادف هم می‌انجامد.

مرگ ۴۲ یوز در ۱۸ سال

معاون پروژه ملی حفاظت از یوز آسیایی در خصوص میزان تأثیرگذاری فنس‌کشی و احداث زیرگذرها برای حفاظت از حیوانات از جمله یوزها، گفت؟ یوز پلنگ یک گونه مهاجر و معمولاً در حال مهاجرت است ضمن این که بهترین محل زاد و ولد یوزها در ایران منطقه توران سمنان و  میان دشت خراسان شمالی است که در همین دو روز اخیر محیط بانان سه قلاده یوز را در این مناطق شناسایی و تصویر بردار کرده‌اند بنابراین به طور حتم فنس‌کشی و احداث زیر گذر و رو گذر جاده‌ای در حفاظت جان یوزها تأثیرگذار و مثبت خواهد بود. یعنی ما با این اقدام  امنیت یوزها را در این مناطق بر قرار می‌کنیم و امیدواریم  شاهد کاهش تصادفات و مرگ آنها بر اثر تصادفات جاده ای باشیم.

وی با اشاره به این که ایران تنها مأمن یوزپلنگ آسیایی است و به عنوان یک پرچم باید آن را در زیستگاهش حفظ کنیم، تصریح کرد: درمناطقی که به دلایل مختلف از جمله محدود بودن اعتبارات مالی امکان فنس‌کشی و احداث زیر گذرو روگذر نباشد، نصب تابلوهای کاهش سرعت،   احداث سرعت گیر و... الزامی‌است که البته  این کار انجام شده است. ضمن این خود مردم باید با دقت و سرعت مطمئنه حرکت کنند.

 وی درخصوص آخرین آمار تلفات یوز ایرانی به دلیل عامل انسانی گفت: طی ۱۸ سال گذشته ۴۲ یوز بر اثر عامل انسانی در کشور جان دادند که ۲۳ موردش به دلیل تصاف و مابقی به خاطر حمله سگ‌های گله و ... بوده است.

کارگر حداقل جمعیت یوزهای ایرانی را ۴۷ قلاده اعلام کرد و گفت: سرشماری از جمعت این گونه حیوانی با توجه به زیستگاه حدوداً  ۶ میلیون هکتاری آن در کشور  بسیار سخت است اما عکس‌هایی که از طریق دوربین‌های تله‌ای به ثبت رسیده است تاکنون موفق به شناسایی ۴۷ یوزپلنگ ایرانی شده‌ایم یعنی یوزهای ما کمتر از این رقم نیست.

وی در همین زمینه از افزایش ویا ثابت ماندن جمعیت یوزهایی ایرانی خبر داد و گفت: به رغم تغییرات اقلیمی، خشک شدن بسیاری از آبشخورها وپراکندگی طعمه‌ها به طور حتم توانستیم با اجرای طرح‌های مختلف از جمله پروژه «حفاظت از یوز آسیایی» جمعیت این گونه حیوانی را طی  ۱۸ سال اخیر افزایش بدهیم و یا حداقل  آمار آن را ثابت نگه داریم که این خود یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. البته این که ۴۷ یا ۱۰۰ قلاده یوز داشته باشیم کافی نیست. یعنی این تعداد یوز قابل اتکا نیست و ما برای  حفاظت از یوزپلنگ علاوه بر سرمایه گذاری بیشتر باید از موسسات و سازمان‌های بین الملی بیشتر استفاده کنیم تا بتوانیم جمعیت یوزها را همچنان افزایش دهیم.

وی با ابراز خرسندی از  مطالبه‌گری مردم در امر حفاظت از یوزها گفت: این که مردم و رسانه‌ها تماس می‌گیرند و از مرگ توله یوزی که چند روز پیش در اثر تصادف جان داده است، می‌پرسند یعنی کشور و سازمان محیط زیست در حفاظت از این گونه‌ها  یک گام به جلو برداشته است. روزی در بعضی از شهرها به یوز آسیب می‌رساندند اما الان مجسمه آن را می‌سازند و نصب می‌کنند یا تمبر آن را  چاپ می‌کنند و این امر بسیار مبارکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    0 0
    سلام هیچکدام از مواردی که گفته شد در حفاظت وجلوگیری از انقراض نسل یوز ایرانی موثر نیست.تنها راه باقیمانده جمع آوری همه یوزها ونگهداری آنها در یک منطقه طبیعی فنس کشی شده بسیار بزرگ وبالای چند صد هکتاری وتامین آب وغذا برای آنها ونظارت دائم ومستمر ودرمان یوزهای بیمار است.