قدس انلاین : تابستان امسال موج بی سابقه گرما به خصوص در شهرهای بزرگ، فعالیت روزانه را از شرایط عادی خارج کرده است.

 پدید آمدن جزیره گرمایی شهری
یکی از دلایل گرمای بی سابقه هوای کلان‌شهرها و افزایش سالانه‌ی دمای کره‌ی زمین، پدیده‌ی جزایر گرمایی شهری است.
از نظر شهروندان گرمای بی سابقه امسال شرایط کاری و زندگی را سخت تر کرده تا حدی که از ساعات کاری خود کاسته اند و بیشتر به استراحت می پردازند.
به همین بهانه به سراغ مشاغل مختلفی که در فضای باز مشغول به کار هستند رفتم تا از آنها در مورد سختی کار در این روزهای پایانی چله تابستان جویا شوم.
 حسینی نصاب دوربین های راهنمایی و رانندگی بود که در این باره گفت: با توجه به اینکه شغل من در زیر تابش مستقیم خورشید است ، گرمای هوا بر کار من به شدت تاثیر گذاشته و باعث کاهش ساعت کاری من شده است.
صافکار خودرو هم از این گرمای بی سابقه می نالید و هراز گاهی دستمالی را خیس می کرد و بر روی سر خود قرار می داد و می گفت: واقعا کار کردن در این هوا سخت است اما بخاطر امرار معاش مجبوریم.
اختلاف دمای مناطق مختلف شهر به پدیده جزیره گرمایی شهری مربوط است که فاطمه دوستی رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست خراسان رضوی درباره‌ تفاوت دمای اعلام شده‌ی هوا و احساس واقعی آن می گوید: دمای هوا در همه نقاط دنیا با استانداردهای جهانی سنجش می‌شود، در این استانداردها ایستگاه‌های سنجش دما و هواشناسی در محدوده‌ی خارج از شهر است جایی که رفت و آمد خودروها، ساختمان‌های بلند و فضای سبز بر آن‌ها اثر نداشته باشد.
وی با بیان اینکه دماسنج در ۱۸۵ سانتی متری سطح زمین در سایه و در یک جعبه چوبی قرار دارد که با دمای سطح زمین متفاوت است افزود:با این شرایط طبیعی است که دمای محسوس در زیر تابش آفتاب با دمای اعلام و ثبت شده متفاوت باشد، هرچند که رطوبت هوا، سرعت باد، لباس پوشیده شده به دمای محسوس تاثیر دارد.
موج بی سابقه گرما در تابستان امسال و پدید آمدن جزیره گرمایی شهری

نبود گیاهان و مصالح ساختمانی تیره رنگ از عوامل پدیده "جزایر گرمایی شهری"


 دوستی درباره‌ عوامل انسانی دمای بالای هوا گفت: مشکلی که در سراسر جهان وجود دارد پدیده "جزایر گرمایی شهری" است که بیش‌تر در شهرهای بزرگ با آن مواجه بودیم که یکی از علت‌های این پدیده در این شهرها نابودی گیاهان و مصالح ساختمانی به ویژه مصالح تیره رنگ که جایگزین گیاهان شده اند.

رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: مصالح ساختمانی تیره نور خورشید را جذب می‌کنند و موجب افزایش دمای شهرها می‌شوند.

 دوستی با بیان اینکه استفاده از خودرو بصورت تک سرنشین یکی دیگر از عوامل ایجاد پدیده جزیره گرمایی شهری است می گوید: عوامل انسانی از جمله خودروها باعث ایجاد اثرات گلخانه‌ای می‌شوند که یکی از عوامل افزایش دمای هوا در کره زمین و در نهایت تشدید پدیده‌ی جزیره‌ی گرمایی شهری است.
وی افزود:هجوم خودروها به خصوص خودروهای تیره رنگ بین ۲ تا ۱۵ درجه دمای مناطق شهری را نسبت به مناطق اطراف و حومه شهر بیش‌تر نشان می‌دهند.

رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به مضرات پدیده‌ی جزیره گرمایی شهری گفت: این پدیده موجب تشکیل گاز اُزون در سطح زمین می‌شود که بر روی تنفس و بینایی انسان و بافت‌های جانوران و گیاهان تاثیر منفی دارد.
 دوستی افزود: افزایش مصرف انرژی، افزایش دمای آب‌ها و در نهایت رفاه و سلامت شهروندان را با ایجاد مشکلاتی مثل خستگی، ناراحتی‌های عمومی، سردرد، گرمازدگی تحت تاثیر قرار می‌دهد.
موج بی سابقه گرما در تابستان امسال و پدید آمدن جزیره گرمایی شهری

راه های جلوگیری از جزایر گرمایشی شهری 


وی با اشاره به راه‌های فرار از این مضرات افزود: یکی از بهترین راه‌ها توسعه، حفظ و نگهداشت فضای سبز شهری است که این فضاها از طریق سایه و رطوبتی که ایجاد می‌کنند، ۳۰ تا ۴۰ درصد پدیده‌ی جزایر گرمایشی شهری را کاهش می‌دهد.

رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست خراسان رضوی افزود: از دیگر راه‌های مقابله با این پدیده، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، بام‌های سبز که باعث بازتابش نور خورشید و در نهایت خنک‌تر شدن ساختمان می‌شود.
 دوستی گفت:هم‌چنین سطوح خیابان‌ها که از بتون و آسفالت تشکیل شده، می‌تواند گرما را جذب کند. با جایگزینی سطوحی با بازتابش بیش‌تر، می‌توان به بهبود هوای شهرها و در نهایت پایین آمدن دمای کره‌ی زمین کمک کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.