مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۳ مرکز در جاده فریمان، جاده قدیم قوچان(عسکریه) و آسایشگاه فیاض بخش برای تهیه و کشتار دام در نظر گرفته شده است.

وجود ۳ مرکز تهیه و کشتار دام در روز عید قربان/ فعالیت ۱۸۰ اکیپ نظارت بر کشتار در خراسان رضوی

 احمد شریعتی ظهر امروز در نشست خبری با موضوع عید قربان که در شبکه دامپزشکی مشهد برگزار شد؛ با اشاره به اهمیت سنت قربانی کردن در عید قربان؛ گفت: کشتار و ذبح دام اگر بهداشتی و در مکان‌های مشخص شده نباشد، موجب بیماری‌های مشترک انسان و حیوان و مشکلات زیست محیطی، روانی و اخلاقی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به صورت کلی خطرناک است و جان انسان را به خطر می‌اندازد؛ افزود: یکی از این بیماری‌های خطرناک تب کِریمه کنگو است که هم از طریق دام، لاشه دام و انسان به انسان قابل انتقال است، در سال جاری تلفاتی از این بیماری نداشتیم، مواردی مشکوک داشتیم که تحت درمان هستند.

وی ادامه داد: در روز عید قربان رابطه انسان با دام بیشتر می‌شود و این مسئله تهدیدی برای انتقال بیماری‌هاست و کوچکترین سهل‌انگاری و غفلت باعث می‌شود شاهد فاجعه‌ای بزرگ باشیم.

شریعتی بیان کرد: کار ما در عید قربان برای فرهنگسازی در تمام سال است و همان‌طور که از نامش پیداست، کشتار باید در کشتارگاه صورت گیرد چرا که ذبح در معرض دید عموم جدا از انتقال بیماری‌ها، اثرات روحی و روانی دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه روز عید قربان ۱۸۰ اکیپ در استان برای نظارت داریم؛ اظهار کرد: ۱۱۰ اکیپ سیار و ۷۰ اکیپ ثابت به همراه ۱۱۰ نفر پرسنل که شامل ۱۰۰ دامپزشک و ۱۰ ناظر شرعی هستند به‌همراه ۱۶۰ نفر همکار کارشناس از صبح تا آخر وقت در روز عید قربان ذبح شرعی را انجام می‌دهند، همچنین در حوزه‌های سنی‌نشین ۲ تا ۳ روز قربانی کردن طول می‌کشد.

وجود سه مرکز تهیه و کشتار دام در روز عید قربان

وی اضافه کرد: در روز عید قربان قانون به ما این اجازه را داده است که کمتر برخورد قهری داشته باشیم، به همین خاطر خدمات اکیپ‌های سیار در منازل بنا به درخواست مردم انجام می‌شود.

شریعتی با اشاره به اینکه دام هم مانند بقیه مواد غذایی افزایش قیمت‌هایی داشتیم اما کمبود خاصی نداشتیم؛ اظهار کرد: سه مرکز در جاده فریمان، جاده قدیم قوچان(عسکریه) و آسایشگاه فیاض بخش برای تهیه و کشتار دام در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در چهار ماهه ابتدایی سال ۹۷، ۴۸ هزار و ۴۱۲ مورد بازرسی، ۵ هزار و ۲۵۵ مورد غیربهداشتی، ۴۵۱ مورد ارجاع به مراجع قضایی، ۴۳۶ مورد نمونه‌برداری، ۲۷ مورد پلمپ اماکن عرضه گوشت در مشهد انجام شده است، همچنین ۳۸۵ هزار و ۶۶۷ کیلو گرم گوشت بر اثر نظارت انجام شده، ضبط شده است.

ذبح دام در خیریه فیاض‌بخش انجام می‌شود

در ادامه رئیس شبکه دامپزشکی مشهد گفت: در روز عید قربان در غالب ۹ اکیپ ثابت و ۱۹ اکیپ سیار به همراه ۸۷ نفر که شامل ۳۰ دکتر دامپزشک، ۴۴ کارشناس و ۱۳ ناظر شرعی در مشهد بازرسی کشتار دام را انجام می‌دهند.

محمود جوادی‌نژاد با بیان اینکه در سه روستای سنی نشین مشهد اکیپ مستقر می‌شوند؛ افزود: ذبح دام تنها در خیریه فیاض بخش با فراهم کردن زیرساخت‌های نظارتی انجام می‌شود و در خیریه‌های دیگر ممنوع است.

ذبح در کشتارگاه رایگان است

در ادامه مدیر مؤسسه صنعتی گوشت مشهد با بیان اینکه در روز عید قربان از ساعت ۵ صبح تا ۱۲ ظهر پذیرش برای ذبح دام انجام می‌شود؛ گفت: مردم بعد از این ساعت به کشتارگاه مراجعه نکنند تا دچار مشکل شوند.

اسماعیل نورمحمدی افزود: ذبح دام در کشتارگاه رایگان است اما برای تامین هزینه‌های جانبی مانند قطعه کردن و بسته بندی گوشت، پوست دام از مردم گرفته می‌شود و با کسر هزینه‌های جانبی مابقی هزینه پوست را به مردم پس می‌دهیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.