سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه تهران از کندی مذاکرات و اقدامات عملی اتحادیه اروپا برای تکمیل بسته حمایت از برجام ناراضی است، اظهار داشت: مصرانه خواستار آن هستیم که کشورهای اروپایی با جدیت بیشتر و سرعت لازم به تلاش های خود برای تداوم اجرای توافق هسته ای ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی قدس آنلاین، بهرام قاسمی در نشستی خبری با اشاره به اینکه مواضع سیاسی اروپا در مورد برجام روشن و مثبت است و شاهد پیشرفت هایی در زمینه بسته آنها بوده ایم، گفت: به دلیل تعطیلات ماه آگوست، وضعیت اروپا و برخی مسایل بین‌المللی و دلایل دیگر  اقدامات اروپا با کندی هایی مواجه بوده و ما از سرعت روند کار رضایت نداریم و مصرانه می‌خواهیم کشورهای اروپایی با توجه به فشارهای سنگین و روزمره آمریکا بر شرکتهای اروپایی با جدیت و سرعت بیشتری کار کنند.

وی افزود: ما با صبوری ومتانت کار را دنبال می‌کنیم و هنور ناامید نشده‌ایم. کلیات و پیشنهادها مثبت تلقی می‌شود اما مکانیزم‌های کار در بخش‌هایی روشن است ولی در بخش‌هایی هم ابهام هایی دارند که امیدواریم در روزهای آینده جهشی را در روند کار شاهد باشیم.

تشکیل گروه اقدام ایران اقدامی خصمانه است

قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگار قدس آنلاین درباره ایجاد گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا و امکان شکایت حقوقی ایران از دولت آمریکا به دلیل اقدامات خصمانه علمی و رسمی با بیان اینکه تشکیل این گروه و اقدامات مشابه در گذشته و حال تبلیغاتی و در ادامه سیاستهای خصمانه آمریکا علیه ملت ایران است، تصریح کرد: رفتار خصمانه علیه ملت ایران مغایر با حقوق بین‌الملل است و راه به جایی نخواهد برد.

بهرام قاسمی اظهارداشت: ما اقدامات و تحرکات این گروه را رصد خواهیم کرد و زیر نظر می‌گیریم که در چه سطحی و به چه شیوه عمل خواهد کرد و درباره نحوه مقابله با اقدامات آن، پیگیری حقوقی و اقدام متقابل  در آینده تصمیم می‌گیریم.

مذاکره موشکی در کار نخواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره نگرانی از برنامه موشکی ایران تصریح کرد: ایشان و مشاورانش باید واقف باشند که برجام و برنامه موشکی ایران دو موضوع جدا هستند و ارتباطی با هم ندارند.

وی افزود: ما در مورد برنامه موشکی موضع خود را شفاف اعلام کرده‌ایم که مسائل موشکی ایران غیرقابل مذاکره است.

سفارتخانه‌ها باید حرمت اتباع ایران را حفظ کنند

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر بدرفتاری برخی از سفارتخانه‌های خارجی در تهران با شهروندان ایرانی از جمله دو سفارتخانه ایتالیا و آلمان و تجمع تعدادی از دانشجویان ایرانی خواهان تحصیل در ایتالیا در برابر سفارت این کشور در تهران در اعتراض به بدرفتاری کارکنان سفارت ایتالیا  با شهروندان ایرانی اظهار کرد: در مورد عملکرد سفارتخانه‌های  این دو کشور  در تهران، در ارتباط با نوع رفتار با شهروندان ایرانی گزارش‌هایی را دیروز دریافت کردم. در حال بررسی این موضوع هستیم و بعد از بررسی‌های لازم می‌توانیم قضاوت کنیم.

وی گفت :توصیه ما به سفارتخانه‌های خارجی در تهران حفظ حقوق شهروندان ایرانی و ارائه  تسهیلات کنسولی مناسب و جامع  به آن‌هاست.

خط آهن تهران، بغداد دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با پروژه ایجاد خط راه آهن بین ایران، عراق و سوریه خاطر نشان کرد: در منطقه بین ما و همسایگان‌مان پیگیری پروژه‌های حمل‌ونقل به خصوص پروژه‌های ریلی که دارای صرفه اقتصادیست وجود دارد. در این ارتباط پروژه‌های متعددی مطرح است که هر کدام مراحل خاص خود را طی می‌کند. در مورد برخی از آن‌ها در حال مذاکره و در مورد برخی از آن‌ها در حال رسیدن به توافق هستیم.

تا هر وقت دمشق بخواهد در سوریه می‌مانیم

وی در واکنش به این ادعا که روئسای جمهور روسیه و آمریکا در دیدار خود در هلسینکی بر سر خرووج نیروهای نظامی ایران از سوریه به توافق رسیده‌اند با تأکید بر اینکه نباید به اینگونه شایعات رسانه‌ای توجه کرد، اظهار داشت:  در فضای کنونی این اخبار متناقض با هدف مشخصی در مورد ایران و مسایلی که کشور ما با آن مواجه است منتشر می‌شود.

وی تصریح کرد به نظر می‌رسد یک جریان جدی برای اثرگذاری در روابط ایران و روسیه در حال تلاش و فعالیت است و افزود: آن‌ها تلاش می‌کنند با جریان‌سازی به نوعی همکاری‌های دو کشور در مورد مسائل منطقه از جمله سوریه را تحت‌الشعاع قرار دهند و در این ارتباط خبرسازی می‌کنند به نوعی که بر روی افکار عمومی مردم تأثیر گذاشته و فاصله‌ای را بین دو کشور همسایه القاء کنند.

قاسمی با تأکید بر این‌که  ایران به خواست دولت قانونی سوریه و به صورت مستشاری برای مبارزه با تروریست‌ها در این کشور حضور پیدا کرده است و تا زمانی که این دعوت ادامه داشته باشد همکاری‌های ایران با سوریه در این زمینه برقرار خواهد بود، خاطر نشان کرد: ما اجازه نمی‌دهیم که دیگران با فضاسازی در روابط ما با کشورهای همسایه و پیرامونی‌مان ایجاد مشکل کند.

مقدمات نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه در حال انجام است

وی در خصوص زمان احتمالی برگزاری نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران درباره سوریه گفت: اجلاس سران سه کشور تصور می‌شود که در شهریور ماه در ایران برگزار شود. مقدامت این نشست که نشست مهمی خواهد بود در حال انجام هست. بخش‌های ذیربط کار خود را آغاز کرده‌اند. زمان مشخص است و ما در موقع مناسب اطلاع رسانی خواهیم کرد. درباره نشست و چگونگی نشست هنوز زود است که صحبتی اینجا مطرح شود. زمانی که به نتایج نهایی و مطلوب دست پیدا کنیم، آنها را مطرح خواهیم کرد.‎

تلاش کردیم رهنمودهای رهبری را اجرا کنیم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره تأکید مقام معظم رهبری بر رعایت نشدن برخی از خطوط قرمز در برجام ، با بین اینکه ما هم ایم فرمایشان را شنیدیم، اما من تمایلی ندارم تا درباره آن اظهار نظر کنم، گفت: درمورد اینکه منظور از خطوط قرمز کدام بخش‌ها است و در کجا رعایت نشده باید با دقت نظر بحث شود،اما بطور قطع نظر رهبری متین و دقیق است. اما تیم مذاکره کننده نیز همواره تلاش داشتند تا رهنمودهای رهبری را دنبال کرده و انجام دهندو در تماس دائمی با ایشان بودند.

قاسمی ادامه داد: هیأت نظارت بر برجام هم به عنوان جمعی که بازوی مشورتی و تصمیم‌گیر  هستند بر مذاکرات اشراف داشته و دارند.

آقای کلانتری باید برای افکار عمومی توضیح دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در مورد عمدی بودن اتش سوزی هورالعظیم و کارشکنی طرف عراقی در مهار آن از سوی ایران در روزهای اول، گفت: در مورد این موضوع تماس‌هایی بین وزارت خارجه دو کشور وجود داشته، پیگیری‌هایی توسط سفارت ایران در بغداد و دیگر کانال‌های مسئول انجام شده است ولی همان‌طور که گفتم بهتر است اطلاعات کامل در مورد این قضیه را از سازمان محیط زیست بپرسید و آقای کلانتری در مورد اظهاراتشان توضیح دهند تا این موضوع برای افکار عمومی شکافته شود.

توسعه همکاری‌های با دولت جدید عراق

وی در خصوص اظهارات فوأد معصوم مبنی بر سفر هیئت عراقی به ایران گفت: روابط ما با عراق به عنوان کشور همسایه روابط خوبی است و رفت و آمدهای زیادی صورت گرفته است. ما این روزها شاهد تلاش‌های گروه‌ها برای تشکیل دولت جدید هستیم. ما منتظریم که دولت جدید در عراق تشکیل شود و مجددا بعد از عبور از وضعیت فعلی حتما با شدت و حدت بیشتری می‌توانیم همکاری‌ها را در بخش خصوص و دولتی را دنبال کنیم.‎

مذاکرات تدوین سند جامع همکاری ایران و افغانستان در مرحله آخر

قاسمی درباره اخرین وضعیت مذاکرات تدوین سند جامع همکاری‌های ایران و افغانستان و اظهارات اخیر سفیر این کشور در تهران در مورد سفر یک هیئت بلند پایه امنیتی در اینده نزدیک به ایران با یادآوری اینکه کمیته های پنجگانه مذاکرات دو کشور عمدتاً به نتایج لازم رسیده‌اند  گفت: یک یا دو کمیته ابهام وجود داشت که در حال رفع شدن است. در پایان کار کمیته پنجگانه ما باید وارد مذاکرات جدی‌تری برای سند جامع همکاری شویم. در حال ورود به مرحله اتمام کار این 5 گروه می‌شویم. در این خصوص بدون شک باید هیئت‌هایی در سطوح لازم تبادل شود و این انتظار وجود دارد که این هیئت‌ها تبادل شود و فکر می‌کنم تاریخ دقیقی برای این سفر مشخص نیست و از موضوعات مطرح روی میز طرفین است. این نشان از پیشرفت خوب در موضوعات فیمابین دو کشور است. امیدوارم که بتوانیم این سند را در سطح عالی بین دو کشور به امضا برسانیم.‎

حمایت ایران از طرح آتش بس کابل با طالبان

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره موضع ایران نسبت به طرح اتش بس اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با طالبان و تداوم آن گفت: امنیت ثبات وآارامش در افغانستان برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. همواره از هر تلاش و اقدامی که بتواند به استقرار امنیت، ثبات و ارامش در افغانستان منجر شود، استقبال کرده و از این هم استقبال می‌کنیم. امیداریم که دولت افغانستان و همه گروه‌ها بتوانند به یک آتش‌بس برای ایجاد فضایی آرام و رسیدن به تفاهم که بتواند وضعیت بهتری بر افغانستان حاکم کند.

مجلس فرصت کافی برای بررسی کنوانسیون خزر در اختیار خواهد داشت

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ابهام‌ها و سؤال‌های نمایندگان مجلس درباره منوانسیون خزر و اینکه نماینده‌گانی از طرف مجلس در مذاکرات ژیم حقوقی خزر حضور داشته‌اند یا نه؟ 

اظهار داشت: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر یک موضوع پیش پا افتاده یک شبه یا یک هفته‌ای نبود که در یک سفر و آمد و شد  درباره آن تفاهمی صورت بگیرد، کنوانسیون حاصل ۲۱ سال مذاکره و با نمایندگان متعدد در دولت‌های مختلف و متعدد است و حاصل یک تلاش دیرپا و جدی بین ایران و دیگر کشورهای حوزه خزر بود.

وی افزود: سال گذشته به تفاهمات اولیه نهایی شدن کنوانسیون دست یافتیم و این کنوانسیون تقریبا نهایی شد و باید زمانی برای امضای آن بین پنج کشور توافق می‌شد. این تاریخ از گذشته تعیین شده بود و نهایتا در این تاریخ امضای کنوانسیون انجام شد. با تلاش یک کار موفق و اساسی صورت گرفت

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: عمدتا کارهای موفق در جمهوری اسلامی به خصوص در شرایط کنونی در یک جنگ روانی با آن برخورد می‌شود بخشی از آن از سر نادانی و بخشی هم از سر دلسوزی و نقد است و فضا برای نقد و نقادی همواره وجود داشته و خواهد داشت. اما در حین مذاکره به خصوص مذاکره‌ای که بیش از دو دهه طول کشیده و اینکه در کجای کنوانسیون و مذاکرات قبلی و در چه دوره‌هایی نمایندگان حضور داشته‌اند، اطلاعی ندارم و باید تمام این مذاکرات در طول 21 سال را بررسی کرد ولی هیچ کشوری و هیچ گروهی در مسائل سیاسی حین مذاکره،به دلیل حفظ منافع و مصالح ملی و جلوگیری از سوءاستفاده‌ای که دیگران می‌توانند از این موارد انجام دهند،  نمی‌تواند اخبار مذاکره یا همه اطلاعات را علنی کند.

البته ما همواره گفته‌ایم که مردم امین هستند و در طی این دو هفته وزارت خارجه در بخش‌های مختلف در این خصوص اطلاع‌رسانی کرد.

وی افزود: این حق مجلس است که بداند و آگاهی لازم را پیدا کند و ما سعی خود را کرده‌ایم که نمایندگان را در جریان مذاکرات و امضای کنوانسیون قرار دهیم و در این مورد کوتاهی از جانب وزارت خارجه صورت نگرفته است و باز هم به مجلس توضیح خواهیم داد ولی هر 5 کشور باید کنوانسیون را بعد از امضا به منظور تصویب به پارلمان‌های خود ارائه کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد: متن کنوانسیون به مجلس ارائه خواهد شد و نمایندگان فرصت کافی دارند که در این زمینه بحث و بررسی کرده و قطعا نظرات مجلس برای ما ارزشمند خواهد بود.

تاریخ رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در لاهه تعیین شده است

قاسمی در خصوص رسیدگی به شکایت ایران در لاهه آیا تعیین وقت شده یا نه، گفت: تعیین قت شده است و تاریخ مشخص است، من الان تاریخ دقیق را در ذهنم ندارم و می توانم زمان را بعدا ارائه کنم.‎

صید کشتی‌های چینی خارج از آب‌های سرزمینی ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حواشی و مباحث چالشی مطرح شده در مورد صید کشتی‌های چینی در آبهای جنوب کشور با مجوز شیلات هم با بیان اینکه شرکتهای صیادی ایرانی با برخی مؤسسات چینی که در حوزه کار صیادی هستند قراردادهایی دارند و عمدتاً در بخش خصوصی هستند گفت: این کشتی‌ها برای صید انواعی از ماهی که مصرف خوراکی ندارند و در عمق زیاد بکار گرفته می‌شوند و صید آنها مصرف صنعتی دارد و از فناوری چینی‌ها به این منظور استفاده می‌شود.

وی افزود: کارکنان این کشتی‌ها ایرانی، برخی کشتی‌ها حتی در مالکیت  ایران و برخی چینی هستند و در خارج از آبهای سرزمینی ایران صید می‌کنند که ربطی به منابع دریایی ما نخواهد داشت. فکر می‌کنم یک کار منطقی اقتصادی است که متاسفانه در فضاسازی‌هایی که صورت می‌گیرد، هر نوع همکاری خارجی ایران که می‌تواند سودمند باشد، مسائل اشتباهی مطرح می‌شود که انطباق با واقعیت ندارد.‎

دیپلمات ایرانی کماکان در بازداشت پلیس آلمان

آخرین وضعیت دیپلمات بازداشت شده ایرانی در آلمان به اتهام تلاش برای انجام فعالیت‌های تروریستی در نشست منافقین در پاریس، تصریح کرد: متاسفانه کماکان این دیپلمات در بازداشت به سر می‌برد و سیر قضایی در این خصوص در حال دنبال شدن است.

قاسمی با بیان این‌که «رایزنی‌های دو کشور در این ارتباط با جدیت دنبال می‌شود و امیدواریم که هرچه زودتر در این ارتباط به یک تفاهم جدی برسیم تا این دیپلمات کشورمان آزاد شود»، اظهار کرد: توقع ما این است که با سرعت عمل بیشتری اتفاق بیفتد.

وی گفت: نهایتا موضوع روشن خواهد شد و آن‌ها متوجه خواهند شد که این موضوع یک اشتباه و سوء‌تفاهمی بیش نبوده است.

صدور روادید الکترونیکی برای گردشگران خارجی در مشهد و شیراز

قاسمی در خصوص اظهار نظر رئیس سازمان گردشگری مبنی بر حذف مهر ویزا بر پاسپورت گردشگران خارجی گفت: من فکر می‌کنم منظور ایشان صدور روادید الکترونیک است که از سال 96 شروع شد و با تلاشی که همکاری ما داشتند، این موضوع آغاز شد. امسال فرودگاه مشهد و شیراز هم این روند را آغاز کردند. با توجه به پشتکاری که دوستان دارند، امیدوارم این اتفاق بیفتد.‎

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    0 0
    سخنگوی وزارت امور خارجه ویترین کشور است . بهتر از ایشون نداریم؟