محمد حسین برخوردار فعال اقتصادی پیشکسوت تک نرخی کردن ارز را هدف فراموش شده دولتها دانست و گفت: در اثر عملکرد ضعیف دولتها و دروغ های متعدد، اعتماد عمومی به حداقل رسیده است لذا در این شرایط تنها راه حل برون رفت از بحران ایجاد شده هم فکری سران سه قوه با فعالان اقتصادی است در غیر این صورت نرخ ارز باز هم رشد خواهد کرد.

سوبسید جای بهره وری را گرفته/نقدینگی آزاد شده شهریور فاجعه‌بار است

محمد حسین برخوردار فعال اقتصادی پیشکسوت با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصاد کشور به خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین گفت: تا زمانی که اقتصاد، پایه و اولویت نیست و سوبسید محوری، جای بهره وری را گرفته هر دولتی روی کار بیاید، نمی تواند اوضاع را بهبود بخشد.

وی تک نرخی کردن  ارز را هدف فراموش شده دولت فعلی و دیگر دولتها دانست و ادامه داد: متاسفانه در اثر عملکرد ضعیف دولتها و دروغ های متعدد، اعتماد عمومی به حداقل رسیده است لذا در این شرایط تنها راه حل برون رفت از بحران ایجاد شده هم فکری سران سه قوه با فعالان اقتصادی است در غیر این صورت نرخ ارز باز هم رشد خواهد کرد.

رئیس پیشین مجمع عالی واردات کشور خاطر نشان ساخت: نرخ ارز تا پایان سال گذشته و بر اساس تفاضل نرخ تورم داخلی و خارجی ۶۸۰۰ تومان بود اما در ۵ ماه اخیر شاهد رشد سرسام آور نرخ ارز هستیم. در همین شرایط علاوه بر کنترل ثبت سفارشها از تجار خواسته شده برای ترخیص کالاهای خود ما به التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۹ هزار تومانی را بدهند که این امر گردش پول را به شدت کند می کند ضمن این که سرمایه تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان را نصف خواهد کرد چرا که آن ها برای واردات جدید با نبود سرمایه در گردش مواجه می شوند و بازار هم به سمت رکود پیش می رود.

وی نسبت به خلق بی محابای پول و افزایش شدید نقدینگی در اقتصاد کشور هشدار داد و گفت: زمانی برخی فعالان اقتصادی، تسهیلات تولید را گرفتند اما صرف ساخت و ساز و واردات کردند. پس از تحریمهای ابتدای دهه ۹۰ که بحث معوقات بانکی فعالان اقتصادی پیش آمد بانکها برای این بتوانند به مشتریان خود پاسخ دهند بهره بین بانکی را بالا بردند و سپرده های بانکی را هم با نرخ بالای ۲۲ درصد افتتاح کردند. مشکل کسری بودجه هم مزید بر علت شد تا خلق پول و افزایش نقدینگی شدت گیرد.

به گفته این فعال اقتصادی پیشکسوت در شرایط حاضر باید نقدینگی آزاد شده در شهریور ماه را که حاصل سررسید شدن سپرده های بانکی است، مهار و مدیریت کرد وگرنه فاجعه ای جدید رخ خواهد داد.

برخوردار راهکارهای اصلی مهار این نقدینگنی توفنده را صادرات محور کردن تولید و هدایت نقدینگی مردم به سمت بورس، توسعه گردشگری و تجارت دانست و افزود: قطعا شرایط اجرای این راهکارها وجود ندارد لذا احتمالا نرخ سود بانکی را برای جذب نقدینگی بالا خواهند برد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.