علی اصغر یوسف نژاد اظهار داشت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از وقت مجلس به سمت قانون‌گذاری می‌رود و از توجه به بحث نظارتی مغفول می‌ماند. در قانون ابزار استیضاح، سوال، تحقیق و تفحص، ماده ۲۳۶ و ۴۹ آئین نامه داخلی مجلس برای اعمال وظیفه نظارتی درنظر گرفته شده است و نمایندگان می‌توانند از آنها بهره ببرند.

عملکرد مجلس در بعد نظارتی ضعیف است/ استیضاح و سوال، ابزار نظارتی مجلس هستند

علی اصغر یوسف نژاد در مصاحبه با خبرنگار پارلمانی «قدس آنلاین» درباره ضعف بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بله، بنده هم تأیید می‌کنم عملکرد مجلس شورای اسلامی در بعد نظارتی‌اش در مقایسه با وظیفه قانونگذاری آن ضعیف‌تر است، گرچه دلیل این مسئله به نمایندگان و عملکرد آنان برمی‌گردد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس ظرفیت‌های مناسب و کافی برای نظارت بر دستگاه‌های مختلف و بررسی اجرا یا عدم اجرای مصوبات دارد. در قانون ابزار استیضاح، سوال، تحقیق و تفحص، ماده ۲۳۶ و ۴۹ آئین نامه داخلی مجلس برای اعمال وظیفه نظارتی درنظر گرفته شده است و نمایندگان می‌توانند از آنها بهره ببرند. بنابراین استیضاح و سوال از رئیس جمهور هم جزو اختیارات و ابزارهای قانونی مجلس است و نمایندگان مجلس می‌توانند بر اساس شناختی که دارند از هر یک از این روش‌های نظارتی استفاده  کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: باید تدابیری اتخاذ شود تا زمان نظارت بر امور دولت و نهادهای مربوطه افزایش یابد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از وقت مجلس به سمت قانون‌گذاری می‌رود و از توجه به بحث نظارتی مغفول می‌ماند. اینکه باید اقدامات بیشتر و گسترده‌تری در حیطه وظیفه نظارتی صورت بگیرد نکته‌ای است که مورد تآیید بسیاری از نمایندگان است و آنها نیز به این مشکل اعتراف می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.