با فرا رسیدن عید سعید قربان، بازار دام زنده با رفت و آمد بیشتری روبروست که این امر در نوسان قیمت دام زنده و سودجویی دلالان تاثیر بسزایی دارد.

نرخ واقعی فروش هر کیلو دام زنده 20 هزار تومان است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، با فرا رسیدن عید سعید قربان، بازار دام زنده با رفت و آمد بیشتری  روبروست که این امر در نوسان قیمت دام زنده و سودجویی دلالان تاثیر بسزایی دارد.

علی رغم تلاش همه مسئولان برای عرضه دام با نرخ مصوب، برخی افراد با بر هم زدن نظم بازار و گرانی کاذب قیمت ها ،سعی دارند تا بیشترین سود را عاید خود کنند این درحالی است که براساس اذعان مسئولان در تامین و توزیع دام زنده مشکلی وجود ندارد.

بررسی ها نشان می دهد که با توجه به واردات دام زنده، توزیع دام های دپو شده توسط دامداران و عشایر و همچنین عرضه لاشه های گرم وارداتی برای نخستین بار در میادین نباید با نوسان غیر مترقبه قیمت  و آشفتگی در بازار روبرو شویم به همین خاطر به افراد توصیه می شود که از هجوم برای خرید دام مورد نیاز در ساعات ابتدایی صبح اجتناب کنند.

البته ناگفته نماند که سازمان دامپزشکی همه ساله با فرا رسیدن عید قربان بر ذبح دام در کشتارگاه و قربانگاه های ثابت و سیار تاکید فراوان دارد و همواره توصیه می کند که افراد به سبب بیماری مشترک دام و انسان از جمله تب کریمه کنگو  از ذبح غیر بهداشتی دام در معابر و منازل خود اجتناب کنند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت عرضه و جایگاه های دام زنده و اقدامات پیشگیرانه به منظور تعادل قیمت و کنترل بازار در کشور با خبر شویم:

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به اینکه نوسان قیمت دام در عید قربان امری طبیعی است، اظهار کرد: عید قربان یک روز خاص است و افرادی که در این روز قربانی می کنند جزو قشرهای خاص به شمار می روند و بدیهی است که با افزایش تقاضا در این روز، بازار دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد.

وی افزود: اگرچه با بکارگیری برخی تدابیر درصدد مدیریت بازار هستیم،اما با افزایش تقاضا امر نظارت و کنترل قیمت با دشواری هایی روبروست.

عزیزاللهی ادامه داد: امسال برای اولین بار بخشی از گوشت مورد نیاز جهت نذورات به صورت لاشه گرم وارداتی با نرخ مصوب در اختیار افراد قرار خواهد گرفت که انتظار می رود با این امر نوسان قیمت دام زنده در عید قربان به حداقل ممکن برسد.

این مقام مسئول از واردات دام زنده برای عید قربان خبر داد و گفت: بخشی از نیاز این روز به دام زنده از طریق واردات تامین شده است تا با کمبود عرضه، قیمت دام زنده با نوسانات چشمگیری در بازار روبرو نشود.

وی با اشاره به اینکه 70 میدان عرضه دام در استان تهران در اختیار اتحادیه عشایری است،بیان کرد: براین اساس به افراد توصیه می شود که دام مورد نیاز خود را  به سبب کیفیت بالا و قیمت مناسب از طریق میادین تامین کنند  و همواره از خرید توسط واسطه ها و دلالان اجتناب کنند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با تکذیب آشفتگی بازار دام زنده در عید قربانِ سال های گذشته ،تصریح کرد: در سال های اخیر شاهد آشفتگی بازار نبودیم و بدیهی است که با افزایش تقاضا و خارج شدن روال طبیعی توزیع در روز عید قربان، بازار دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد که بدین منظور وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی با همکاری یکدیگر و به کارگیری تدابیر مناسب درصدد تنظیم و تعادل قیمت در بازار هستند.

 توزیع 30 هزار راس دام توسط تشکل های عشایر

کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به اینکه توزیع دام در تمامی شهرها بر عهده سازمان امور عشایر نیست، اظهار کرد: البته تعدادی دام به صورت مستقیم توسط اتحادیه ها و تشکل های عشایری در غرفه های شهرداری مراکز شهرها توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت تنظیم بازار و تامین دام بر عهده سازمان عشایر نیست، افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته 30 هزار راس دام توسط تشکل ها و اتحادیه های عشایری در سطح کشور توزیع می شود که 7 هزار راس از این میزان در استان تهران و مابقی سایر مراکز استان ها عرضه خواهد شد.

قندالی ادامه داد: با توجه به آنکه عرضه دام غرفه های میادین در کلان شهرها به ویژه تهران به طور کامل تحت نظارت سازمان دامپزشکی است؛ بنابراین جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر سلامت دام وجود ندارد و همواره به افراد توصیه می شود که از خرید دام از دست واسطه ها و دلالان اجتناب کنند تا خطر ابتلا به بیماری های مشترک دام و انسان به حداقل برسد.

رئیس سازمان امور عشایر در پاسخ به این سوال که آیا احتمال سودجویی افراد ،مبنی بر نوسان قیمت ها در بازار وجود دارد، بیان کرد: با توجه به آنکه تشکل های عشایری هیچ یک دلال نیستند، بنابراین احتمال سودجویی مبنی بر افزایش قیمت توسط آنها وجود ندارد چرا که تشکل ها به عنوان نماینده عشایر و دامدار به صورت امانت دام آنها را می فروشند هر چند که در گوشه و کنار ممکن است افرادی پیدا شوند که اقدام به سودجویی و دلال بازی کنند.

 ایجاد1900 مرکز ثابت و سیار عرضه دام در عید قربان در سطح کشور/افراد هشدارها را جدی بگیرند

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، درباره آخرین اقدامات سازمان دامپزشکی برای ذبح شرعی دام در عید قربان اظهار کرد: طبق روال سال های گذشته، سازمان دامپزشکی طرح تشدید نظارت بهداشتی در سراسر کشور را انجام خواهد داد.

به گفته وی عرضه دام در مکان های ثابتی از جمله کشتارگاه ها و موقت همچون قربانگاه در مراکز خیریه، کمیته امداد،بهزیستی و هیئت های مذهبی در شهرهای بزرگ ایجاد خواهد شد.

رفیعی پور ادامه داد: مردم می توانند دام های قربانی خود را به این مراکز انتقال دهند که ناظر بهداشتی و شرعی در جایگاه های عرضه مستقر هستند و همواره بر ذبح دام قبل ، حین و پس از کشتار نظارت دارند و در صورت نبود مشکل اجازه خروج کشتار لاشه دام را به افراد می دهند.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی همچون سردسازی پس از کشتار گفت: به افراد توصیه می شود  که پس از کشتار دام، لاشه را به مدت 24 ساعت در یخچال نگه داری کنند تا خطر ابتلا به بیماری مشترک دام و انسان همچون تب کریمه کنگو و تب مالت به حداقل برسد.

وی از وجود بیش از 1900 مرکز ثابت و سیار نظارت بهداشتی و شرعی در روز عید قربان خبر داد و گفت: در این مراکز 2900 نفر دامپزشک،کارشناس بهداشت گوشت ،همکاران مرتبط بر نظارت بهداشتی و 600 نفر ناظر شرعی بر عملیات کشتار دام نظارت دارند که با این وجود تمامی افرادی که از این گوشت های نذری استفاده می کنند، از خطر بیماری های مشترک میان دام و انسان در امان هستند.

به گفته رفیعی پور، افرادی که نیاز به حضور دامپزشکان سیار برای ذبح بهداشتی دام قربانی در محل خود را دارند و به هر دلیلی برای آنها مقدور نیست که به کشتارگاه و قربانگاه های موقت و دائمی مراجعه کنند، همواره می توانند با شماره 1512 در سراسر کشور حتی روستاها تماس بگیرند و درخواست خود را برای حضور تیم دامپزشکی در محل اعلام کنند چرا که کشتار دام بدون نظارت خطر ابتلا به بیماری مرگ آور و خطرناک تب کریمه کنگو را افزایش می دهد.

افراد از هجوم برای خرید دام زنده در ابتدای وقت اجتناب کنند

عباس اکبری شریف معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، درباره آخرین اقدامات سازمان برای کنترل بازار دام زنده در عید قربان، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به همراه دستگاه سازمان دامپزشکی، برنامه ریزی های مناسبی را برای میادین میوه و تره بار برای عرضه بهداشتی دام در سطح شهر تهران و استان تدوین کرده اند.بدین منظور 25 جایگاه در سطح شهر تهران برای عرضه دام در عید قربان در نظر گرفته شده است.

به گفته وی از مجموع 25 جایگاه، 3 جایگاه در طول سال اقدام به عرضه بهداشتی دام تحت نظارت سازمان دامپزشکی و کارشناسان مرتبط می کند و مابقی آن به صورت موقت در 22 منطقه برای عید قربان ایجاد شده است تا دسترسی تمامی افراد به جایگاه های عرضه به سهولت امکان پذیر باشد.

اکبری شریف ادامه داد: تمامی دام ها در این جایگاه ها تحت نظارت سازمان دامپزشکی با معاینات اولیه قبل و بعد از ذبح توسط کارشناسان صورت می گیرد و پس از تایید سلامت به لاشه اجازه خروج داده می شود.

به گفته این مقام مسئول در 56 نقطه در 15 شهرستان تهران ،محل های مختلفی برای عرضه دام در نظر گرفته شده است و از آن جا که بیشتر دام ها از محل دام های عشایر است، مردم به سهولت می توانند از این گوشت ها استفاده کنند.

اکبری شریف با بیان اینکه در قیمت گذاری دام دخالتی نداریم، افزود: نرخ دام زنده در عید قربان بسته به شرایط تقاضا توسط دامدار در بازار قیمت گذاری می شود.

این مقام مسئول از توزیع  50 تا 60 هزار راس دام زنده در جایگاه های عرضه و میادین میوه و تره بار خبر داد و گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و ظرفیت موجود، مشکلی برای تامین دام زنده در عید قربان وجود ندارد و به محض خالی شدن آغول ها با ماشین هایی که در اختیار دامداران است، دام در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

به گفته وی توزیع دام در شهرستان ها به سبب نزدیکی به محل های پرورش دام مشکلی ندارد.

اکبری شریف از توزیع لاشه گرم وارداتی خبر داد و گفت: امسال مقداری لاشه وارداتی در 10 تا 15 نقطه شهرتهران با ماشین های یخچال دار در سطح میادین میوه و تره بار  و در صورت نیاز در محل جایگاه عرضه دام با نرخ مصوب 33 هزار تومان توزیع می شود.

معاون بهبود تولید دامی جهاد کشاورزی استان تهران در توصیه ای به مصرف کنندگان تصریح کرد: به افراد توصیه می شود که از هجوم برای خرید دام زنده در ابتدای صبح اجتناب کنند، ضمن آنکه در محل های توزیع، کشتار انجام شود چرا که به دلیل نظارت مسئولان دامپزشکی بر ذبح دام نگرانی مبنی بر مصرف گوشت های توزیعی وجود ندارد  این درحالی است که با کشتار در معابر و منازل به دلیل آلودگی محیط و عدم نظارت دامپزشکی بر ذبح ،احتمال بیماری مشترک میان دام و انسان افزایش می یابد.

 توزیع 50 هزار راس دام زنده در استان تهران

محمد رضا سالمی مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، درباره آخرین وضعیت بازار دام زنده در عید قربان اظهار کرد: با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با ستاد تنظیم بازار،سازمان امور عشایر واداره کل عشایر استان تهران، قرار شد عشایر برای عید قربان اقدام به توزیع دام زنده در میادین کنند.

وی افزود: براساس تجربه سال های قبل، 40 تا 50 هزار راس دام سبک برای عید قربان در استان تهران کشتار می شود که عمدتا این دام ها توسط سازمان امور عشایر،غرفه های میادین و بخشی توسط بخش خصوصی تامین می شود.

سالمی تصریح کرد: پشتیبانی امور دام جهت تامین بخشی از نیاز های خیریه ها و بهزیستی، 3 هزار لاشه گرم وارداتی با نرخ مصوب در اختیار میادین قرار داده است تا آنها با عرضه در عید قربان بتوانند بر قیمت دام زنده کنترل داشته باشند.

کمبودی در توزیع دام زنده در عید قربان وجود ندارد

حسن شکوهی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، از افزایش 3 تا 4 هزار تومانی نرخ دام زنده طی یک هفته اخیر در بازار خبر داد و گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار پیش بینی می شود که قیمت دام زنده با تلورانس هزار تا 2 هزار تومان در عید قربان افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در توزیع دام زنده وجود ندارد، افزود: عرضه دام طبق روال سنتی در حال انجام است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد و تنها ممکن است که سودجویی دلالان قیمت دام زنده را دستخوش تغییر و تحولاتی قرار دهد.

عرضه دام زنده بالای 20 هزار تومان گران فروشی است

منصور پوریان رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی، نرخ واقعی فروش هر کیلو دام زنده را 20 هزار تومان اعلام کرد و گفت: فروش با نرخ های 24 تا 25 هزار تومان در میادین ،گران فروشی و اجحاف در حق خریداران است.

وی با انتقاد از این موضوع که دسترسی تمامی افراد به جایگاه های تعبیه شده وجود ندارد، افزود: مسئولان ذیربط در چند روز مانده به ایام خاص همچون عید قربان شروع به برنامه ریزی می کنند در حالیکه این برنامه ریزی ها باید دو ماه قبل صورت گیرد و موضوع خرید دام از دامدار به شرکت هایی واگذار شود تا شاهد افزایش قیمت در ایام خاص نباشیم . این درحالی است که هم اکنون توزیع کنندگان افرادی هستند که با خریداری دام از دامداران اقدام به توزیع دام زنده با نرخ های دلخواه در بازار می کنند.

پوریان در پایان تصریح کرد: امسال بر خلاف سال های گذشته بیشتر دام های عرضه شده در میادین دام های پرواربندی با وزن سنگین است که به همین خاطر نباید بیش از 20 هزار تومان در بازار توزیع شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.