موسسه دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای عربستان و امارات را به ارتکاب «جنایت جنگی» در یمن متهم کرد و از شورای امنیت خواستار تحریم آن‌ها شد.

موسسه حقوق بشری: رهبران عربستان و امارات مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، موسسه دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای، در خصوص تحقیقات صورت گرفته از سوی ائتلاف سعودی در خصوص نقض موارد حقوق بشر و ارتکاب جنایات جنگی واکنش نشون داد و آن را کذب خواند.

به گزارش الجزیره، در این بیانیه، از شورای امنیت خواسته شده است تا رهبران ائتلاف سعودی را در لیست تحریم قرار دهد و می‌افزاید: «رهبران عربستان و امارات در خصوص آن‌چه در یمن اتفاق می‌افتد مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین مدعی شده است که نیروهای انصارالله نیز به دفعات زیاد دچار نقض قوانین جنگ شده‌اند اما مسئولیت و بخش اصلی نقض حقوق بشر و قوانین جنگ متوجه ائتلاف سعودی است.

این سازمان که یک سازمان غیر دولتی است، در بخش دیگری از بیانیه خود آمریکا را شریک این جنایات معرفی می‌کند و تأکید می‌کند: پشتیبانی لجستیکی آمریکا در بمباران‌های ائتلاف، واشنگتن را نیز به عنوان همدست قرار می‌دهد و تحقیقات دروغین [ائتلاف سعودی] اشاره‌ای به کشورهایی که به عربستان سلاح می‌فروشند نکرده است.

در 18 مرداد گذشته جنگنده‌های سعودی یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی را در استان صعده هدف قرار داد که در جریان آن بیش از 55 دانش آموز کشته و 77 تن دیگر زخمی شدند. سازمان ملل این اقدام ائتلاف سعودی را «جنایت جنگی» توصیف کرد و خواستار «تحقیقات مستقل و فوری درباره این حادثه» شد.

عربستان سعودی به پشتوانه آمریکا هیچ زمانی به تحقیقات مستقل گردن ننهاده و در این مورد نیز اعلام کرد که خود دست به تحقیق خواهد زد. هر چند  «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان بعد از حملات جنگنده‌های سعودی به شمال یمن، گفت که این حمله اقدامی نظامی و مشروع بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.