استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به‌تحولات اجتماعی موجود جامعه در فضای زندگی شخصی، اجتماعی و اقتصادی نیازمند هستیم که موضوع وقف با توجه به‌شاخصه‌های دینی مورد تجدید نظر و بازنگری قرار گیرد.

موضوع وقف باید تجدید نظر و بازنگری شود/ افتتاح موزه و کتابخانه تخصصی وقف در مشهد

به گزارش قدس انلاین ، ظهر امروز موزه و کتابخانه تخصصی وقف با حضور استاندار خراسان رضوی، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان رضوی و مدیرکل سازمان اوقاف استان در اداره کل سازمان اوقاف استان افتتاح شد. 

موضوع وقف باید تجدید نظر و بازنگری شود

در این مراسم، استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه وقف یکی از سنت‌های قدیمی و موثر در حل مسائل اجتماعی است؛ گفت: مردم با نیت رضایت الهی اموال خود را برای مسائل عام‌المنفعه و در حوزه‌های دینی وقف می‌کردند.  

 علیرضا رشیدیان بیان کرد: با توجه به‌تحولات اجتماعی موجود جامعه در فضای زندگی شخصی، اجتماعی و اقتصادی نیازمند هستیم که موضوع وقف با توجه به‌شاخصه‌های دینی مورد تجدید نظر و بازنگری قرار گیرد.  

وی با اشاره به‌اینکه مطالعاتی درخصوص موضوع وقف در مسائل آکادمیک و حوزوی صورت گرفته است؛ اظهار کرد: وقف با مشارکت مردم خیر در حوزه‌های مختلف از جمله تحقیقاتی، دانشگاهی، خوابگاهی و رسیدگی به‌محرومین انجام می‌شود. 

استاندار خراسان رضوی درباره موزه وقف و کتابخانه تخصصی گفت: این موزه و کتابخانه تخصصی که امروز افتتاح می‌شود می‌تواند ظرفیت مناسبی برای مشارکت هرچه بیشتر محققین و افراد خیر در مسئله وقف و متحول کردن وقف متناسب با شرایط و نیاز امروز جامعه باشد. 

موزه وقف شناسنامه اداره کل اوقاف استان است

در ادامه مراسم، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران گفت: موزه وقف یکی از موزه‌های منحصر به‌فرد در خراسان رضوی است که توسط اداره کل اوقاف ایجاد شده و در واقع شناسنامه اوقاف بوده که در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 

 ابوافضل مکرمی‌فربیان کرد: بازدید از این موزه فرهنگ وقف را در جامعه ترویج می‌دهد و مردم متوجه می‌شوند که موقوفات آنها به‌نحو مطلوب توسط دستگاه‌های اجرایی اوقاف به‌انجام می‌رسد.

وی با بیان اینکه وجود کتابخانه تخصصی، اسناد و مدارک در کنار موزه یکی از ویژگی‌های برجسته موزه وقف است؛ اظهار کرد: این موزه با تکنولوژی روز و اطلاعات مفیدی که جزو ملزومات همه موزه‌ها است، اداره می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان رضوی متذکر شد: تلاش می‌کنیم که با تاسی از اداره کل اوقاف استان که در زمینه احداث موزه پیش قدم شده‌اند، سایر دستگاه‌ها را نیز در این خصوص ترغیب کنیم. 

موزه وقف ابتدا در معرض دید محققین قرار می‌گیرد

در ادامه، مدیرکل سازمان اوقاف خراسان رضوی در جواب به‌سوال خبرنگاران گفت: سنت وقف را باید به‌نسل‌های بعد بشناسانیم و از این اشیاء می‌توان فهمید که یک پیشینه تاریخی در این کشور درباره وقف وجود داشته است. 

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده بیان کرد: نیاز بود که از این پیشینه تاریخی که هویت ما است، صیانت و به‌نسل‌های بعد منقل و معرفی شود، به‌این خاطر در یک مجموعه که زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی بوده گردآوری شده است. 

وی یادآوری کرد: این موزه ابتدا در معرض دید نخبگان، محققین و مجموعه‌های دانشگاهی و آموزشی قرار می‌گیرد و در گام بعدی زمانی را برای بازدید عموم اعلام می‌کنیم. 

منبع : فارس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.