زلزله ‌5.9 ریشتری بامداد امروز در منطقه تازه‌آباد استان کرمانشاه تاکنون 3 کشته و 243 مصدوم برجای گذاشته است.

زلزله 5.9 ریشتری کرمانشاه را لرزاند/3 کشته و 243 مصدوم تاکنون

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، مرکز لرزه‌نگاری ایران اعلام کرد ساعت 2:43 دقیقه بامداد یکشنبه زلزله‌ای با قدرت 5.9 ریشتر در عمق 8 کیلومتری زمین، منطقه «تازه آباد» در کرمانشاه را لرزاند.

شدت این زلزله به قدری بود که در شهرهای مختلف همجوار استان‌های کرمانشاه و ایلام در ایران و عراق نیز حس شد. مردم شهرهای کرمانشاه (ایران) و سلیمانیه (عراق) از خانه‌های خود خارج شده و به خیابان‌ها آمده‌اند.

اورژانس کشور از اعزام 5 گروه ارزیاب به منطقه خبر داد. هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز 6 گروه ارزیاب به کرمانشاه اعزام کرده است. این زلزله تا ساعت 5 بامداد 17 پس‌لرزه بزرگتر از 3 ریشتر داشته که شدیدترین آن 4.1 ریشتر بوده است. این پس لرزه‌ها تا ساعت 7 امروز به عدد 30 افزایش یافت .

بر اثر این زمین‌لرزه، آب و برق شهرستان ثلاث باباجانی قطع و در برخی مناطق تلفن همراه با اختلال مواجه شده است. این زلزله در مناطق کانونی خساراتی را برجای گذاشته است.

«بهنام سعیدی» سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد کانون این زمین‌لرزه در 14 کیلومتری ثلاث باباجانی بوده و تا کنون 6 پس‌لرزه داشته است. وی با بیان اینکه 100 نفر بر اثر این زلزله مصدوم شده‌اند گفت که متاسفانه یک نفر هم در این حادثه جان باخته است.

«هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه نیز ضمن تایید تلفات و خسارات، گفت برق نیمی از شهر کرمانشاه نیز قطع شده و ستاد بحران در مرکز استانداری کرمانشاه تشکیل شده است.

وی همچنین از اعزام گروه‌های ارزیاب برای برآورد خسارات احتمالی خبر داد.

اورژانس شهر جوانرود می‌گوید اکثر مصدومان زلزله در اثر افت فشار و ترس دچار مصدومیت سطحی شده‌اند.

آخرین خبرها حاکیست استاندار کرمانشاه اعلام کرد، آب وبرق شماری از مناطق شهرستان ثلاث باباجانی که قطع شده بود دوباره وصل شد و برق نیمی از مناطق حد فاصل تازه آباد و سرپل ذهاب که قطع شده است صبح امروز دوباره وصل خواهد شد.

هوشنگ بازوند افزود بیشتر مصدومان سرپایی هستند .

همچنین سازمان اورژانس کشور شمار کشته‌ها را 2 نفر و مصدومان را  241  نفر تا ساعت 8 امروز اعلام کرد.

در همین حال سازمان زمین‌شناسی آمریکا شدت این زلزله را 6.1 ریشتر، در عمق 10 کیلومتری و مرکز آن را 31 کیلومتری غرب جوانرود اعلام کرد.


نقشه سازمان زمین‌شناسی آمریکا که مرکز زلزله را حوالی ثلاث باباجانی نشان می‌دهد

8:30| پرواز بالگردهای اورژانس بر فراز کرمانشاه برای ارزیابی مناطق زلزله زده/۲۴۱ مجروح و دو فوتی تا ساعت ۸ صبح

محمد کرم درآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، با اشاره به وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در عمق هشت کیلومتری تازه آباد کرمانشاه اظهار کرد: بلافاصله پنج تیم ارزیاب و واکنش سریع اورژانس به منطقه اعزام شده‌اند.

وی افزود: به علت این زمین لرزه تا کنون ۲نفر جان خود را از دست داده و ۲۴۱ نفر مصدوم شدند.

مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس کشور عنوان کرد: پرواز بالگردهای اورژانس کشور در آسمان استان کرمانشاه جهت ارزیابی دقیق‌تر به مناطق زلزله زده انجام گرفته است.

بنا بر گزارش مرکز زلزله‌نگاری کشور، این زمین‌لرزه تاکنون 45 پس‌لرزه داشته است.

8:58| 21 گروه‌ امدادی به منطقه اعزام شده است

محمودیان، مدیرکل بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه 21 گروه امدادی در منطقه حضور دارند، تصریح کرد: تمام تیم‌های امدادی هلال احمر، بخشداری و سپاه پاسداران به منطقه اعزام شده‌اند.

وی افزود: نیمی از برق و آب مناطق حد فاصل تازه‌آباد و سرپل‌ذهاب که قطع شده بود صبح امروز وصل شد.

9:42| به واحدهای نوساز بازسازی شده از زلزله قدیم خسارت قابل توجهی وارد شده است

شهاب نادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: زلزله 5.9 ریشتری بامداد امروز خسارت‌های قابل ذکری را به بخشی از خانه‌های نوساز زلزله 7.3 ریشتر آبان‌ماه سال گذشته  وارد کرده است.

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی در خصوص ادعای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که این موضوع را تکذیب کرده‌اند، افزود: این مطلب از سوی بنیاد مسکن صحت ندارد و به واحدهای مسکونی خسارت دیده که با نظارت مهندسان ناظر و بنیاد مسکن بازسازی شده بودند واقعا خسارت وارد شده است.

وی افزود: فرمانداران و بخشداران مناطق زلزله زده اخیر خسارت‌ها را به صورت کلی گزارش کرده‌اند و از مسؤولان توقع خدمات‌رسانی مطلوب به زلزله‌زده‌ها را داریم.

9:48|وقوع پس لرزه با قدرت 4.0 ریشتر در تازه‌آباد

زمین لرزه‌ای با قدرت 4.0 ریشتر در عمق 8 کیلومتری زمین در ساعت 09:48 دقیقه به وقوع پیوست. نزدیک‌ترین مکان به کانون زمین لرزه تازه‌آباد کرمانشاه در 24 کیلومتری محل واقعه بوده است.

10:14| جو منطقه زلزله‌زده آرام است/ شریان های آب ، برق و مخابرات فعال هستند

سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره زلزله ساعت ۲:۴۳ بامداد با قدرت ۵.۹ ریشتر تازه‌آباد کرمانشاه را لرزاند گفت: متأسفانه در این حادثه ۲۴۱ نفر مجروح شدند  و ۲ نفر نیز جان باختند.

وی افزود: در حال حاضر شرایط آرام است؛ آب و برق وصل شده‌اند و سیستم مخابراتی هیچ مشکلی ندارد. همچنین تیم‌های ارزیاب در منطقه حضور دارند و در حال بررسی مشکلات منطقه هستند.

سعیدی در خصوص خرابی‌های منطقه گفت: در حال حاضر به طور قطع نمی‌توان آماری از خرابی ارائه کرد ولی طی ساعات آینده میزان آن اعلام می‌شود. 

10:13| اعزام 24 تیم ارزیاب و عملیاتی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه/ تامین آب شرب دالاهو و کرند/ فوت 3 نفر

محمدرضا امیریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: در پی زلزله 5.9 ریشتری شب گذشته جمعیت‌هلال احمر استان در قالب هشت تیم ارزیاب و 16 تیم عملیاتی به مناطق زلزله‌زده از جمله ثلاث‌باباجانی، جوانرود، دالاهو و بخش‌هایی از شهرستان کرمانشاه اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت‌: این حادثه تاکنون سه کشته و 243 مصدوم داشته است، البته بیشتر مصدومان به صورت سرپایی مداوا شده‌اند و کمتر از هشت نفر برای پیگیری مراحل درمان به مراکز درمانی اعزام شده‌اند.

وی تعداد مصدومان شهرستان ثلاث‌باباجانی را  93 نفر اعلام کرد و افزود: سه نفر از مصدومان این شهرستان به جوانرود و یک نفر فوتی گزارش شده است.

 زلزله بامداد امروز 19 مصدوم در شهرستان پاوه به جای گذاشت که به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه، 12 نفر از مصدومان به صورت سرپایی مداوا و هفت نفر دیگر برای مداوای بهتر ارجاع شدند.

امیریان به جلسه مدیریت بحران ساعت چهار بامداد به ریاست هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه اشاره و بیان کرد: در این جلسه تکلیف دستگاه‌ها مشخص شد و صبح امروز نیز جلسه مدیریت بحران شهرستان ثلاث باباجانی به ریاست مهرداد سالاری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه برگزار شد.

این مسؤول به کدورت آب آشامیدنی دالاهو و کرند در جریان این زلزله اشاره کرد و افزود: آبرسانی توسط جمعیت هلال احمر و آبفای شهری و روستای با کمک تانکرهای آبرسان و آب‌های بسته‌بندی در حال انجام است.

وی در خصوص آخرین جزئیات خسارت‌های وارد شده این زلزله براساس اعلام بنیاد مسکن، گفت: 6 منزل در روستاها تخریب شده‌اند و به تعدادی واحد نیز آسیب جزیی وارد شده و بیش از 500 واحد تخریبی نوع 2 نیز برآورد شده است.

10:37| عدم وجود ترافیک و انسداد مسیر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه/ ترافیک پرحجم در محورهای شمالی

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، در خصوص آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اظهار داشت: یک لاین از محور فرعی ثلاث‌باباجانی به سمت جوانرود در محدوده تازه‌آباد به دلیل ریزش کوه حاصل از زلزله مسدود شده بود که ساعت 4:30 دقیقه صبح بازگشایی شد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا با تأکید بر این مطلب که تمام محورهای منتهی شده به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه باز است، گفت: خوشبختانه مشکل ترافیکی در محدوده مناطق زلزله‌زده وجود ندارد.

وی به ترافیک محورهای شمالی کشور اشاره و تصریح کرد: ترافیک در شمال به جنوب محور کرج ـ چالوس پرحجم گزارش شده است.

سرهنگ رحمانی با بیان این مطلب که در این روزها حجم قابل توجهی از سفرها به سمت استان‌های شمالی کشور است،‌ترافیک در  جنوب به شمال محور هراز سه‌راهی چلاو را نیز نیمه‌سنگین ارزیابی کرد.

این مقام ارشد راهور ناجا خاطرنشان کرد: سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند.

 11:10|پس‌لرزه‌ها در تازه‌آباد همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس ازکرمانشاه، پس‌لرزه‌ها در تازه‌آباد همچنان ادامه دارد. براساس این گزارش، تعداد این پس‌لرزه‌ها زلزله 5.9 ریشتری تازه‌آباد تا ساعت 11:10 دقیقه به به 68 مورد رسیده است.

زلزله 5.9 ریشتری بامداد امروز خسارت‌های مالی و جانی را بر جای گذاشته است تا کنون از مرگ سه نفر و زخمی شدن 243 نفر گزارش شده است.

12:04|جهانگیری بر رسیدگی فوری به زلزله‌زدگان «تازه‌آباد» تاکید کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه به نقل از استانداری کرمانشاه، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور بر لزوم رسیدگی فوری و امدادرسانی به زلزله زدگان تازه‌آباد استان کرمانشاه تاکید کرد.

در پی وقوع زلزله 5.9 ریشتری تازه‌آباد در بخش مرکزی شهرستان ثلاث باباجانی که بامداد امروز (یکشنبه) رخ داد، اسحاق جهانگیری بلافاصله پس از اطلاع از این حادثه، در تماس تلفنی با استاندار کرمانشاه، ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان، بر ضرورت اقدامات فوری و استقرار نیروهای امدادی در راستای کمک به مجروحان و افراد آسیب‌دیده تاکید کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از استاندار کرمانشاه خواست ضمن اعزام گروه‌های ارزیاب و بررسی دقیق میزان خسارات وارد شده، با بسیج امکانات و بکارگیری همه ظرفیت‌های استان، اقدامات لازم را برای کمک به زلزله‌زدگان و جبران خسارات انجام دهند.

13:58| تازه‌آباد 4 ریشتر لرزید

زلزله‌ای به بزرگی 4 ریشتر، ساعت 13 و 53 دقیقه در عمق 8 کیلومتری زمین  تازه‌آباد را لرزاند. این زلزله علاوه بر تازه‌آباد در جوانرود و گهواره استان کرمانشاه نیز احساس شد.

منبع:فارس

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.