معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: دادستان کل، توضیحاتی در خصوص پروژه کمربند جنوبی از مشهد خواستار شد که استاندار طی نامه‌ای اقدام به‌ارائه این توضیحات کرد و در حال حاضر، این موضوع را در حال پیگیری و منتظر نظر نهایی دادستان کل هستیم.

منتظر نظر نهایی دادستان کل در خصوص کمربند جنوبی مشهد هستیم/ اعتبار 30 هزار میلیارد تومانی برای انتقال آب دریای عمان
به گزارش قدس انلاین ، محمد مقدوری گفت: در نیمه نخست سال 97، یک هزار و 980 پروژه با اعتباری بالغ بر 5 هزار و 615 میلیارد تومان به‌بهره‌برداری رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی ضمن اشاره به‌این موضوع که در طول پنج سال اخیر در مناسبت‌های مختلف 12 هزار و 354 پروژه به‌ارزش 23 هزار و 450 میلیارد تومان افتتاح شده است؛ ادامه داد: به‌این ترتیب به‌طور متوسط در هر سال شاهد افتتاح 2 هزار و 400 پروژه در استان بوده‌ایم.

وی با بیان این موضوع که مجموع اعتبارات هر سال به‌طور متوسط 4 هزار و 600 میلیارد تومان بوده است؛ تصریح کرد: از این میزان، 420 پروژه مربوط به‌پروژه‌های ملی بوده که 881 میلیارد تومان از اعتبارات آن از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین شده است.

مقدوری افزود: در میان این پروژه‌ها، صنعت و راه‌سازی مقام‌های نخست در میزان کسب اعتبار و سازمان جهاد کشاورزی، توزیع برق و راه و شهرسازی نیز رتبه اول تا سوم را در تعداد پروژه‌ها از آن خود کرده‌اند.

رتبه نخست مشهد از نظر تعداد پروژه در هفته دولت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: همچنین مشهد، سرخس و چناران رتبه اول تا سوم به‌لحاظ حجم اعتبارات و مشهد، قوچان و سبزوار رتبه اول تا سوم به‌لحاظ تعداد پروژه را از آن خود کرده‌اند.

وی ضمن اشاره به‌این مطلب که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به‌لحاظ زیرساختی اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است به‌مسئله گازرسانی به‌روستاها و شهرها اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد روستاهای دارای گاز استان از 946 عدد قبل از دولت یازدهم به یک هزار و 808 روستا در سال جاری رسیده است.

مقدوری اضافه کرد: همچنین تعداد واحدهای صنعتی دارای گاز از 9 هزار و 733 عدد در سال 92 به 12 هزار و 988 واحد و تعداد شرکت‌های صنعتی دارای گاز از 30 عدد به 42 شرکت رسیده است.

وجود 29 مشترک سنگین برق در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین میزان تولید برق در استان از 5 هزار و 77 مگاوات به 5 هزار و 720 مگاوات افزایش یافته و تعداد پست‌های توزیع برق نیز از 3 هزار و 750 به 4 هزار و 115 عدد رسیده است.

وی با بیان این موضوع که تعداد مشترکین سنگین برق از 17 مشترک در سال 92 به 29 مشترک سنگین برق رشد یافته؛ ادامه داد: همچنین در بخش مخازن ذخیره آب شهری از بیش از یک میلیون مترمکعب به‌بیش از 2 میلیون متر رسیده است.

مقدوری گفت: در بخش شبکه فاضلاب شهری، طول این شبکه از 3 هزار و 650 کیلومتر به 4 هزار و 708 کیلومتر رسیده، همچنین در این حوزه در حوزه روستایی نیز شاهد 12 درصد رشد بوده‌ایم.

رشد 10.5 درصدی راه‌های اصلی به‌روستاهای خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی به‌پیشرفت‌هایی که در حوزه راه در استان شده اشاره کرد و گفت: میزان بزرگراه‌های استان از 913 کیلومتر به یک هزار و 100 کیلومتر و میزان راه‌های اصلی از  یک هزار و 097 کیلومتر به یک هزار و 200 کیلومتر رسیده و در این حوزه در بخش روستایی نیز شاهد رشد 10.5 درصدی بوده‌ایم.

وی بیان کرد: در بخش درمانی، تعداد بیمارستان‌های استان از 59 عدد به 65 عدد در بخش دولتی رسیده و تعداد تخت‌ها نیز از 6 هزار و 794 تخت به‌بیش از 9 هزار تخت رسیده که در این بخش شاهد رشد 40 درصدی بوده‌ایم.

مقدوری عنوان کرد: همچنین تعداد مراکز بهداشتی در شهرهای استان از 301 به 401 رسیده که نشان‌گر رشد 33 درصدی بوده، همچنین در تعداد مراکز سلامت شهری شاهد 36.5 رشد بوده‌ایم.

وجود بیش از یک هزار و 200 خانه بهداشت روستایی در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: خانه‌های بهداشت روستایی از یک هزار و 104 مرکز به یک هزار و 278 خانه بهداشت رسیده، در مدارس شهری نیز از یک هزار و 604 مدرسه در سال 92 به 2 هزار و 136 مدرسه در سال جاری رسیده که رشد 33.1 درصدی در این بخش را شاهدیم، همچنین تعداد کلاس‌ها از 22 هزار و 964 عدد به 26 هزار و 127 کلاس درس افزایش یافت که در این بخش شاهد رشد 13.7 درصدی بودیم.

وی ادامه داد: در بخش روستایی نیز شاهد رشد 14.7 درصدی در تعداد کلاس‌های درس بودیم، همچنین در بخش سالن‌های ورزشی شاهد رشد 15.9 درصدی، در میزان استخرها رشد 27.8 درصدی و در تعداد استادیوم‌های ورزشی شاهد رشد 25 درصدی بوده‌ایم.

مقصودی در پاسخ به‌سئوالی در خصوص طرح تفصیلی مشهد گفت: با توجه به‌اینکه طرح تفصیلی دارای نوقصی است، باید برطرف شود که تاپایان شهریور پس از رفع نواقص ارائه می‌شود.

توسعه فرودگاه مشهد جزو توافقات وزارت راه با دولت فرانسه است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در خصوص صدور پروانه برای واحدهای صنعتی نیز بیان کرد: عدم صدور پروانه برای 38 واحد در نظر گرفته شده که بخشی از علت عدم صدور پروانه به حق و حقوقات آنان نسبت به شهرداری بازمی‌گردد که ما حق را به شهرداری‌های می‌دهیم.

وی در رابطه با توسعه فرودگاه مشهد نیز خاطرنشان کرد: توسعه فرودگاه مشهد جزو توافقات وزارت راه با دولت فرانسه بوده که متاسفانه تحت تاثیر مباحث سیاسی قرار گرفته؛ اما لغو نشده، همچنین مطالعات باند سوم فرودگاه مشهد در حال انجام است.

مقدوری به‌موضوع انتقال آب عمان به‌خراسان و موضوع کمربند جنوبی مشهد اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود، احداث کمربند جنوبی غیرقانونی بوده، مورد تایید ما نیست، بلکه این پروژه یکی از پروژه‌هایی است که به‌ما در گسیل ترافیک شهری به‌آن قسمت شهر و به‌تبع آن، کاهش ترافیک شهر و مشهد آلودگی هوا کمک می‌کند.

منتظر نظر نهایی دادستان کل درخصوص کمربند جنوبی مشهد هستیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با بیان این نکته که برخی سمن‌ها دادستان را در رابطه با این پروژه دچار ابهام کردند؛ عنوان کرد: این پروژه در سه مرحله به‌تصویب رسیده است.

وی در پاسخ به‌این پرسش که آیا نامه‌ای در خصوص این پروژه به‌دفتر رهبری ارسال شده است؟؛ گفت: خیر این موضوع صحت ندارد و به‌طور کلی درست نیست که در چنین موضوعاتی بخواهیم از رهبری خرج کنیم.

مقدوری در پاسخ به‌پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه نتایج ارسال نامه استاندار خراسان رضوی به‌دادستان کل در این خصوص؛ تصریح کرد: دادستان کل توضیحاتی در این خصوص از مشهد خواستار شدند که استاندار طی نامه‌ای اقدام به‌ارائه این توضیحات کردند که در حال حاضر این موضوع در حال پیگیری و منتظر نظر نهایی دادستان کل هستیم.

30 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای انتقال آب دریای عمان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در خصوص انتقال آب دریای عمان نیز نیاید نگران باشیم و باید بگوییم طرحی که بتواند مشکل آب مشهد را برطرف کند، این پروژه است، انتقال آب از دریای عمان پروژه‌ای سنگین بوده و باید همه مطالعات خود را در این خصوص انجام دهیم و به‌طور کلی این پروژه را منطقی می‌دانیم.

وی با اشاره به‌این موضوع که برای فاز اولیه این پروژه 250 میلیون مترمکعب برآورد شده است؛ خاطرنشان کرد: برای هر سه فاز، 750 میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده و اعتبار در نظر گرفته شده برای هر سه فاز 30 هزار میلیارد تومان است.

در خصوص ناوگان ریلی کمبود نداریم

وی در خصوص حمل‌ونقل مسافر با خطوط ریلی گفت: ظرفیت انتقال مسافر به 20 میلیون نفر در سال افزایش یافته است، اما هنوز حجم قابل توجهی از مردم برای سفرهای خود از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند و در این در حالی است که در خصوص ناوگان ریلی کمبودی نداریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در خصوص میزان تلفات جاده‌ای و برنامه استان برای افزایش ایمنی راه‌ها؛ بیان کرد: میزان تلفات جاده‌ای کشور در اویل و اواسط دهه 80 25 هزار نفر بوده که این میزان در حال حاضر به 16 هزار نفر رسیده که با وجود اینکه سیر نزولی، اما همین میزان هم بسیار زیاد بوده و در استان هم از یک هزار و 200 نفر در سال گذشته به یک هزار و 100 نفر در سال جاری رسیده است.

مقدوری تصریح کرد: برای کاهش تلفات جاده‌ای از پیش از سال 97 بحث آموزش را آغاز کرده‌ که نتایج مثبتی را نیز شاهد بوده‌ایم، همچنین از 2 هزار و 124 میلیارد تومان اعتبار 657 میلیارد تومان آن به‌بحث حمل‌ونقل، ایجاد راه‌های جدید و رفع نقاط حادثه خیز اختصاص یافته است.

در تولید برق کمبود نداریم

در ادامه این نشست؛ مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون، جمعیت استان 2.5 برابر شده، اما شاهد رشد 27 برابری مصرف برق بوده‌ایم که یکی از دلایل آن برق‌رسانی به‌مناطقی است که پیش از این از این نعمت بی‌بهره بودند.

محمد حسن متولی‌زاده اضافه کرد: در سال 57، 177 روستای استان دارای نعمت برق بودند که در این 40 ساله این میزان به 5 هزار و 300 روستا رسیده است.

وی تاکید کرد: قبل از انقلاب کوچک‌ترین خدمات در بخش برق‌رسانی توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد که خوشبختانه در این سال‌ها به‌برکت انقلاب 95 درصد تجهیزات برق در ایران تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به‌این موضوع که تراز تولید و مصرف برق در استان مثبت است و کمبود تولید نداریم.

متولی‌زاده در خصوص خاموشی‌های اخیر اظهار کرد: با توجه به‌اینکه در تابستان سال جاری با گرمای زیادی مواجه و خشکسالی سال جاری در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده، مجبور به‌تغییر ساعات کاری ادارات و اعمال خاموشی در برخی ساعات بودیم که همین امر سبب شد 1000 ماکوات بر به‌شبکه برق‌رسانی کمک و شاهد مشکلات کمتر در استان‌هایی باشیم که با مشکل برق‌رسانی مواجه هستند.

100 درصد شیرآلات و تجهیزات آبی در داخل کشور ساخته می‌شود

در ادامه این نشست، مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی تولید آب شرب سالم را یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه پایدار دانست و گفت: در اوایل انقلاب 67 درصد جمعیت شهری زیرپوشش شبکه آبرسانی بودند که این میزان امروز به 100 درصد رسیده است.

حسین اسماعیلیان با بیان اینکه در طول پنج سال گذشته وضعیت پایدار در تولید آب شرب داشته‌ایم؛ متذکر شد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت، استفاده از سرمایه‌گذار بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی است که مجموع قراردادهای به‌اجرا رسیده در این حوزه، 800 میلیارد تومان بوده و مجموع پروژه‌های در دست پیگیری 2 هزار و 500 میلیارد تومان است.

وی ساخت 100 درصدی شیرآلات و تجهیزات آبرسانی در داخل را یکی از دستاوردهای کشور دانست و بیان کرد: حتی در خراسان رضوی، ظرفیت تولید این تجهیزات را داریم.

منبع : فارس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.