عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: امروز شاهد افزایش نرخ اجاره بها و قیمت خانه هستیم اما قدرت خرید مردم تغییری نکرده است، اگر درآمد ماهانه یک زوج ۳ میلیون تومان باشد امکان خانه دار شدن آنها صفر خواهد بود و علت این فاجعه عدم کنترل و نداشتن سیاستهای درست است.

با درآمد ماهانه ۳ میلیون تومان امکان خانه دار شدن صفر است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمد دامادی در گفتگوی ویژه خبری افزود: یکی از دلایل ناکارآمدی بخش مسکن، وجود سیاستهایی ­ناکافی­ که در این بخش به شمار می رود مثلا آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعتقادی به مسکن مهر نداشتند و قصد پیاده سازی طرح مسکن اجتماعی را می پروراندند اما تاکنون خبری از مسکن اجتماعی دولت نیست.

او ادامه داد:امروز شاهد افزایش نرخ اجاره بها و قیمت خانه ها هستیم اما قدرت خرید مردم که تغییری نکرده است، اگر درآمد ماهانه یک زوج ۳ میلیون تومان باشد امکان خانه دار شدن آنها صفر خواهد بود و علت این فاجعه عدم کنترل و نداشتن سیاستهای درست است. مدتها قبل دولت اعلام کرد از رکود خارج شده ایم، اما از کدام رکود؟ چگونه خارج شده ایم؟

دامادی گفت: در بحث کنترل قیمت گذاری و تعیین کیفیت مصالح در بازار باید سراغ وزارتخانه های صمت و راه و شهرسازی رفت زیرا این دو در این امر از هم جدا نیستند. تولید و تامین فولادی که تولید داخل کشور است را نمی توان به گرانی ارز و سکه ارتباط داد. در بخش تولید سیمان، کشور ما مازاد تولید دارد پس علت گرانی این کالا ارتباطی به حوزه ارزی ندارد. مشکل عدم کنترل بازار است.

دامادی به ناکارآمدی احکام دستوری برای حوزه های اقتصادی اشاره کرد و گفت: نمی توان در حوزه اقتصاد اقدامات دستوری انجام داد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: معقول به نظر نمی رسد که مردم منتظر کاغذ بازیهای بین دولت و مجلس باشند حالا ببینند که چه موقعی طرحهای حمایتی در مورد اجاره بها تصویب می شود. ما بعنوان مسئول باید جرات پذیرش اشتباه و عذر خواهی از مردم را داشته باشیم. این شجاعت هنوز وجود ندارد و بیشتر سعی می شود موضوعات توجیح شود.­

دامادی، خود را یک مستاجر معرفی کرد و گفت: ما نمی توانیم زندگیمان را معطل تدوین و تصویب لوایح مجلس و نامه نگاریهای دولت کنیم. معمولا وقتی نمی خواهیم کاری را انجام دهیم می گوییم؛ انشاالله درست می شود.

دامادی گفت: بهتر است وظیفه بانک مسکن در خصوص رسیدگی به امور مسکن را به عهده ی بانکی که توسعه محور است برده شود این اقدام را یک گام رو به جلو می توان نامید. ایجاد بسته های حمایتی و تشویقی برای سازندگان هم می تواند بخشی از مشکلات ساخت و ساز را حل کرد وگرنه در شرایط فعلی روند بازار مسکن و قانون گذاری این بخش در حال رجعت به سالهای قبل از ۱۳۷۴ است.

دامادی گفت: تسریع در تصویب لایحه پیش فروش مسکن، ایجاد بازارگاه­ الکترونیک و حذف واسطه گری، رسیدگی به وضعیت واحدهای خالی و حمایت از ساخت واحدهای کوچک از جمله نکاتی است که می تواند به بهبود شرایط مسکن کمک کند.

دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن ۴ درصدی خواندن متقاضیان واحدهای لوکس افزود: شهرداری ها بهترین ارگان و متولی شناسایی واحدهای خالی و نیازمندی های مناطق مختلف شهر برای ساخت و سازهای جدید هستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.