طرح سؤال از رئیس‌جمهور فردا در حالی در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود که طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان، چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

بررسی طرح سؤال از رئیس‌جمهور فردا در مجلس شورای اسلامی

به گزارش گروه سیاسی قدس َآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی فردا (سه‌شنبه) طرح سؤال از رئیس‌جمهور را در صحن علنی پارلمان مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

طبق ماده 212 آیین‌نامه داخلی پارلمان، بر اساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسی، در صورتی‌ که حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس‌جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سؤالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس ‌مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌نماید. هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس‌جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس‌جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس‌جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال‌کننده گزارش شود.

پس از یک ‌هفته از طرح سؤال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.

طبق تبصره یک این ماده، تعداد سؤالات نباید از پنج سؤال بیشتر باشد.

همچنین در تبصره 2 این ماده تصریح شده است پس از ارسال سؤال یا سؤالات برای رئیس‌جمهور، کاهش امضاها سبب خروج سؤال یا سؤالات از دستور نمی‌گردد.

بر اساس ماده 213 آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی.

مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر 30 دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نمایند. در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دوطرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس‌جمهور مطرح می‌گردد.

در تبصره این ماده آمده است پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس‌جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

به گزارش فارس، طرح سؤال از رئیس‌جمهور 10 مردادماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، فرصت یک‌ماهه رئیس‌جمهور برای حضور در صحن پارلمان 11 شهریورماه به پایان می‌رسید.

حسن روحانی رئیس‌جمهور چند روز پیش طی نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد که روز سه‌شنبه این هفته 6 شهریورماه برای پاسخگویی به سؤالات وکلای ملت در صحن علنی مجلس حضور می‌یابد.

متن طرح سؤال اقتصادی 80 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛

با احترام، خواهشمند است در اجرای ماده 212 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سؤال اینجانبان از آقای حسن روحانی، رئیس‌جمهور محترم را برای بررسی به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع فرمایید.

خلاصه سؤال:

1- چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق که یکی از مهمترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است؟

2- علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال وعلی‌رغم اجرای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟

3- چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط اقدام شایسته‌ای ندارد؟

4- علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله، در دولت جنابعالی، علی‌رغم وعده‌ها و اعلام‌های عبور از رکود چیست؟

5- علت افزایش شتابان ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟

شرح سوالات:

1- جناب آقای رئیس‌جمهور، جنابعالی خوب می‌دانید که یکی از مهمترین عوامل رکود و فلج اقتصادی و موانع تولید (مقوله منحوس) قاچاق می‌باشد که به دلیل عدم بازپرداخت هرگونه عوارض، بیمه، مالیات، عوارض گمرکی و...، قدرت رقابت را از تولیدگران داخلی سلب و علاوه بر همه زیان‌ها خسارات و آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور، باعث از بین رفتن بنگاه‌های فراوان تولیدی، ورشکستگی و فروپاشی بسیاری از خانواده‌های ایرانی گردیده است. چرا در طول دو دوره دولت شما عزم و اراداه و اقدام جدی و شایسته‌یا با این پدیده خانمانسوز انجام نگرفته است؟

2- جنابعالی وعده قاطع دادید که روز اول اجرای برجام همه تحریم‌ها یکجا و به یکباره برداشته می‌شود، بیش از دو سال از وعده‌ها می‌گذرد، ایران به اقرار اعضای 1+5 و نیز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود عمل کرده است. مردم ما همه هزینه‌های سنگین پذیرش برجام را پرداخته است اما استمرار بخش عمده‌ای از تحریم‌های بانکی همچنان فشار تحریم‌ها را بر دوش مردم ما تحمیل کرده است. چرا خلاف برجام و وعده‌های قاطعانه، همچنان این تحریم‌ها استمرار دارد؟

3- جناب آقای رئیس‌جمهور یکی از مهمترین علل مشکلات معیشتی مردم عزیز به ویژه قشر جوان،‌تحصیلکرده، بیکاری مفرط و گسترده می‌باشد. چرا در دولت جنابعالی اقدام بایسته و موثری در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری صورت نگرفته است؟

4- جنابعالی نه‌تنها بارها وعده ایجاد رونق اقتصادی و چرخیدن چرخ صنعت را داده‌اید، بلکه بارها اعلام کرده‌اید از رکود عبور کرده‌ایم، اما مردم ما در عالم واقع خلاف آن را شاهد هستند. جناب آقای رئیس‌جمهور علت این رکود بی‌سابقه اقتصادی چیست و چرا برخلاف وعده‌های مکرر و اعلام‌های متعدد، اتفاق مثبت و موثری را شاهد نیتسیم.

5- جناب آقای رئیس‌جمهور رشد جهشی و افزایش شتابان و بی‌سابقه قیمت ارزهای خارجی در دولت جنابعالی علاوه بر اینکه باعث کاهش شدید قیمت پول ملی گردیده است، بلکه باعث تورم غیرقابل تحمل، به هم خودرن بسیاری از قراردادها، تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از صنایع، عدم امکان بسیاری از خریدهای خارجی در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات تکمیل طرح‌های اقتصادی و صنعتی و تبعات نامطلوب گسترده دیگر خواهد شد، علت چنین پدیده مشکوک و مخربی چیست؟

منبع:فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن نوروزی ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    0 0
    دشمنان از خارج نتوانستن هیچ غلطی علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی انجام دهند بنابراین می خواهند توسط عواملی از درون بر نظام اسلامی و ایران عزیز ضربه بزنند ولی کور خوانده اند. مترو مکرالله ان الله خیرالماکرین