مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۴۰۰ تن زعفران تولید کنیم.

پیش‌بینی تولید ۴۰۰ تن زعفران در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حسین شیرزاد اظهار کرد: بزرگترین شبکه‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی و شبکه عظیم تعاون روستایی در خراسان رضوی بوده و این استان شاید یکی از بزرگترین پایگاه‌های تشکل‌های صنفی و نظام صنفی است.

وی ادامه داد: ما در این استان حدود ۲۰۵ شرکت تعاونی روستایی فعال داریم و از این بابت یکی از استان‌های رکوردار هستیم. مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: حدود ۱۳ تعاون روستایی زنان نیز در این استان وجود دارد.

 شیرزاد خاطرنشان کرد: همچنین در این استان حدود ۱۲۲ شرکت تعاونی کشاورزی فعال داریم که در کنار آن ۵ اتحادیه تعاونی کشاورزی فعالیت می‌کنند. یکی از بالاترین رکوردها را در تعاونی‌های فعال تولید روستایی داریم.

وی عنوان کرد: در بخش نظام صنفی کشاورزی که در راستای هویت بخشی به فعالیت‌های بخش کشاورزی فعالیت می‌کند و فعالیت‌های زیادی در بخش بیمه‌های اجتماعی دارد نیز استان خراسان رضوی رکوردار است.

 مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد: ما شاهد ۵۴۰ تشکل فعال در بخش‌های کشاورزی و روستایی در استان خراسان هستیم که حدود ۶۴۰ هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده است.

شیرزاد تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر شبکه تعاون روستایی خراسان رضوی توانست ۶۷ هزار تن گندم را خریداری کند. همچنین در این مدت نیز ۷۰۰۰ تن کلزا و ۴۰۰۰ تن شیر  این استان نیز خریداری شده است.

 وی تاکید کرد: خراسان رضوی این آمادگی را دارد که خرید شیر خود را در ماه‌های آینده به ۷۰۰۰ تن برساند و قطعا در سال آینده ۷۰۰۰ تن خرید کلزا به ۱۰ هزار تن خواهد رسید.

 مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد: ما در یک مداخله هدفمند بازاری در سال گذشته موفق شدیم که ۶۸ تن زعفران را در سه استان خراسان بزرگ با محوریت خراسان رضوی خریداری کنیم.

 شیرزاد اضافه کرد: از این تعداد در حال حاضر توانستیم حدود ۴۱ تن آن را به عالی‌ترین شکل ممکن با مکانیزم کشف قیمت در بورس کالا و همکاری تجار به فروش برسانیم.

 وی گفت: همچنین در هفته آینده نیز حدود ۷.۵ تن زعفران آماده فروش خواهد بود، به نظر می‌رسد ما در یک ماه و نیم آینده بتوانیم تمام این ۶۸ تن زعفران را به فروش برسانیم.

 مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: زعفران دارای یک بازار ساختاری و هدفمند است. ما در تولید زعفران حدود ۲۱۰ سال سابقه فروش داریم.

شیرزاد عنوان کرد: قیمت زعفران تابع مکانیزم عرضه و تقاضا خواهد بود، در حال حاضر زعفران نگین حدود ۸ میلیون تومان و ۶۱۰ یورو در بازار قیمت دارد.

 وی خاطرنشان کرد: آنچه که در بازار زعفران به قیمت آن باز می‌گردد، شیب تند قیمت آن نیست و ما با این امر مخالف هستیم. آن چیزی که مهم بوده این است که بتوانیم نوسان قیمت آن را کنترل کنیم. به نظر می‌رسد این قسمت در ماه‌های آینده با شیب ملایم‌تری مسیر خود را طی خواهد کرد.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به ایسنا مبنی بر خرید زعفران سال جاری  و موجودیت کود برای کشاورزان، ادامه داد: در سال جاری پیش‌بینی تولید زعفران ما حدود ۴۰۰ تن است. به دلیل تغییرات ساختارهای اقلیمی محصول زعفران نمی‌تواند از این فضا مستثنی باشد، در ۹ استان به جز خراسان رضوی ما تولید زعفران داریم و بخشی از زراعی ما در کشور به سمت تولید آن حرکت می‌کند.

 شیرزاد بیان کرد: عمده زعفران‌کاران ما حدود ۷۲۰ هزار خانوار و ساکن نواحی محروم، روستایی و مرزی هستند که مداخله هدفمند دولت در زمینه بازار زعفران جدا از تعریف محاسبات تنظیم بازاری جنبه حمایتی را به خود می‌گیرد.

 وی تاکید کرد: شبکه‌های ما در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۴۰ هزار و ۱۲۷ تن توزیع کود شیمیایی داشته‌اند، از این مقدار حدود ۲۰ تن کودهای ریز مغذی و ۱۵۰۰ تن کود آلی و زیستی هستند.

 مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: حدود ۱۰ هزار تن تولید و فناوری انواع بذر گندم و ۲۵۰۰‌ تن نیز انواع بذور اصلاح شده را در شبکه تعاون روستایی خراسان رضوی انجام داده‌ایم.

 شیرزاد تاکید کرد: همچنین حدود ۱۱۵ هزار تن توزیع سموم شیمیایی را در مدت مذکور داشته‌ایم و این عوامل جنبه حمایتی داشته و شبکه خدمات عرضه‌ای سعی دارد حمایت را اولویت قرار دهد.

 وی اضافه کرد: کسری کود و کمبود آن به موارد بین بنگاه‌های پتروشیمی ها و جهاد کشاورزی باز می‌گردد، وزارت جهاد کشاورزی همواره معتقد است که باید کود با قیمت یارانه‌ای به دست کشاورز برسد از طرف دیگر بنگاه‌های پتروشیمی بخش خصوصی بر مبنای محاسبات بازاری عمل می‌کنند، اما اطمینان می‌دهم که در حال حاضر کسری کودها به شدت در حال بر طرف شدن است و رشد ۱۱ درصدی تامین کود را به طور متوسط در استان‌ها نسبت به سال‌های گذشته شاهد بودیم.

 مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در حال حاضر وضعیت گندم خوب بوده و نقش دولت در خرید آن همچنان ادامه دارد و دولت متعهد است که این خریدها را ادامه دهد و به زارعین کمک کند. شیرزاد با بیان اینکه من هرگز نمی‌خواهم مشکلی که در تولید برنج مازندران وجود دارد را در تولید زعفران داشته باشیم، گفت: اگر اکنون قیمت تمام شده برنج مازندران تحت تاثیر پدیده مکانیزاسیون زراعی به قیمت رقابتی نرسد در برابر برنج باسماتی هندی هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

وی ادامه داد: هیجان جای ایران کاشت برنج به اندازه مازندران و گیلان مزیت نسبی ندارد با این وجود در برابر پدیده‌ای به نام مزیت رقابتی قرار داریم اگه قیمت تمام شده به قیمت جهانی نرسد، تاب رقابت نخواهد داشت.

 مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد: درست است که خراسان وضعیت نسبی در تولید زعفران دارد اما باید در سال‌های آینده تلاش کنیم تا قیمت تمام شده را پایین و توان رقابتی را در بازارهای بین‌المللی بالا ببریم.

 شیرزاد در خصوص برنامه ‌های خود در  سفر به مشهد گفت: در این سفر بازدیدی از انبارها و ظرفیت‌های انباری خود برای ۴۰۰ تن زعفران پیش بینی امسال خواهیم داشت.

 وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این سفر به موضوع زعفران و مناسبات بورسی ما با آن باز می‌گردد تا این بازار مدرن را به بهترین شکل مدیریت کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.