مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تایباد گفت: مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در توسعه فرهنگی کشور نقش بسزایی دارد.

رباط تاریخی عباس آباد مرمت و بازسازی شد

به گزارش قدس آنلاین، عبدالرحیم تاج محمدی، اظهار کرد : در راستای بازسازی بناهای تاریخی شهرستان تایباد و گسترش فرهنگ گردشگری در این منطقه مرزی مجموعه تاریخی عباس آباد با قدمت دیرینه از دوره صفویه مرمت شد.

وی با اشاره به اتمام عملیات اجرایی کاهگل کشی پشت بام این بنا در مساحت ۲۵۰۰ مترمربع، افزود:عملیات کاهگل کشی و اصلاح ناودانهای این اثر تاریخی با اعتبار ۱۵۰ میلیون ریال در سال جاری آغاز شد و پس از انجام کار مداوم به اتمام رسید.

تاج محمدی بیان کرد: همچنین عملیات خاکبرداری از داخل حجره ها و اصطبل‌ها و انجام آجر فرش حیاط مرکزی این مجموعه تاریخی با اعتباری به ارزش ۳۳۰ میلیون ریال در حال انجام است.

وی به موقعیت گردشگری این بنا اشاره کرد و افزود: این رباط در میانه دشتی وسیع به فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر تایباد و بر کناره راه قدیمی این شهر به تربت جام واقع شده است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد گفت: اثر تاریخی عباس آباد در زمان آبادانی و رونق خود از جمله کاروانسراهای معتبر خراسان محسوب می گردید که به دلیل فضاهای متعدد و دارا بودن امکانات رفاهی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و از یادگاری های معماری دوره صفویه در خراسان رضوی است.

وی اظهار کرد: این مجموعه تاریخی شامل رباط، قلعه و محوطه تاریخی مربوط به اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی است. این اثر تاریخی شهریور ۱۳۷۸ با شماره دو هزار و ۳۸۶ در  است فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و افتخاری برای مردم این خطه مرزی است.

تاج محمدی در ادامه به شناسایی ۲۵ اثر تاریخی در بخش های مرکزی و میان ولایت اشاره و بیان کرد: اطلاعات این آثار پس از تایید کمیته ثبت استانی به منظور ثبت در فهرست آثار ملی به کمیته ثبت کشوری سازمان میراث فرهنگی ارسال می شود. تاکنون ۹۵ اثر تاریخی در تایباد شناسایی و ۴۵ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.