رئیس اتحادیه تولید کنندگان پلاستیک گفت: با جا به جایی رئیس کل بانک مرکزی ، بازار ارز ثانویه بوجود امد و قرار بر این شد که خوراک پتروشیمی ها را دراین بازار عرضه کنند ؛ در این بازار ارز با قیمت حدود ۸هزار تومان ارایه میشود که خودش باعث ایجاد شوک قیمتی در بازار شد.

گرانی ۱۰برابری ظروف یکبارمصرف شایعه است/قیمت‌ها درآستانه محرم حداکثر ۳برابر می‌شود

قدس آنلاین خراسان رضوی- تکتم بهاردوست: شاید در طول سال سروکارتان زیاد با ظروف یکبار مصرف نیفتاده باشد، اما بدون تردید در ماه رمضان و محرم که اکنون در آستانه آن به سر می‌بریم، یکباره این نوع ظروف جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کنند به صورتی که کمتر کسی است برای خرید حداقل چند ده عدد از این لوازم به مغازه‌ها و فروشگاه‌های مخصوص سر نزده باشد.

در واقع با اینکه سابقه مصرف ظروف یکبارمصرف در ایران به حدود ۳۰سال پیش بازمی‌گردد اما خیلی زود با توجه به تغییراتی که در سبک زندگی ایرانیان رخ داده است جای خود را در زندگی ما باز کرده است و مصرف این گونه محصولات بالا رفته است که بنا به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و ظروف یکبار مصرف این گرانی ها به ۱۰برابر رسیده است .مقیمی با تأکید بر اینکه ثبات و نظارت کاملی بر بازار وجود ندارد، بیان کرد: در حالی که قیمت مواد اولیه دو برابر شده، قیمت ظروف یک‌بارمصرف حتی تا ۱۰ برابر افزایش یافته است، برخی تولیدکنندگان افزایش ۱.۵ تا دو برابر هر کیلو مواد اولیه را بر هر قلم کالای تولیدی لحاظ کرده‌اند که می‌توان مدعی شد که برخی تولیدکنندگان و سودجویان عامل گرانی بیش از حد ظروف یک‌بارمصرف هستند.

وی هشدار داد که اگر مشکلات فعلی بازار ظروف یک‌بارمصرف همچون تأمین مواد اولیه و نظارت بر قیمت‌گذاری جدی گرفته نشود، در ایام سوگواری محرم و صفر که میزان مصرف ظروف یک‌بارمصرف افزایش می‌یابد، فاجعه رخ خواهد داد.

این درحالی است که قاسم علی اسلامی رئیس اتحادیه تولید کنندگان پلاستیک خراسان رضوی اظهارات این مقام صنفی درخصوص ۱۰ برابر شدن قیمتها را  شایعه میداند.

مشروح مصاحبه قدس آنلاین با قاسم علی اسلامی رئیس اتحادیه تولید کنندگان پلاستیک را در ذیل بخوانید:

قدس آنلاین: در خبرها شنیدیم که قیمت ظروف یکبار مصرف ۱۰برابر شده است حتی اگر دلار دو برابر شده باشد چرا قیمت ها ۱۰برابر شده است؟

اسلامی:این ۱۰برابر شدن قسمت ها فقط شایعه است . گرانی دربازار پلاستیک در حد دو یا سه برابر است. چون تولید کننده همیشه یک حاشیه سود معینی دارد یعنی نهایت در حد همان بیست درصد است و تولید کننده هیچگاه بیشتر از این سود نخواهد برد. چون دستگاه های نظارتی که بر کار واحدهای تولیدی نظارت دارند این قضیه را کنترل می کنند.

اما چیزی که هست الان با توجه به تغییراتی که در بحث قیمت ارز بوجود امد و اخیرا هم با جابه جایی رئیس کل بانک مرکزی و بازار ثانویه ای که بوجود امد قرار بر این شد که خوراک پتروشیمی ها را در بازار ثانویه عرضه کنند همین قضیه باعث ایجاد شوک قیمتی در بازار شد و پتروشیمی ها هم بنابر آن دلایل و مدیریت فروششان اندکی در عرضه محصولاتشان وقفه ایجاد کردند و همین قضیه باعث ایجاد شوک دربازار مواد اولیه شد. کلا این روزها مواد اولیه توسط پتروشیمی ها کمتر به بازار عرضه می شود و هیچ نظارتی هم بر این قضیه وجود ندارد.

بحث اصلی که الان ظروف یکبار مصرف با آن مواجه است این است که همیشه در همه سالها در آستانه ماه محرم و صفر به دلیل بحث نذورات مردم این ظروف در همین فصل گران می شود.

قدس آنلاین: مواد اولیه این محصولات که کاملا ایرانی است چرا قیمت ها گران شود؟

اسلامی:چون ظروف یکبار مصرف درماه های محرم و صفر جوابگوی نیاز مردم نیست و مصرف این محصولات شاید پنجاه برابر می شود از آنجایی که این محصولات پر حجم هم هست و امکان انبار کردن و تولید انبوه هم نداریم واحدهای تولید هم به دلیل عدم سرمایه کافی و هم به دلیل شرایطشان تولید زیادی ندارند و چون تولید به بازار نمی رسد و کمبود ایجاد می شود.

قدس آنلاین: شما از پتروشیمی ها خرید می کنید یا از واسطه ها؟

اسلامی: ما  بنا برشرایط ایجاد شده حتی یک گرم مواد اولیه از پتروشیمی نمی خریم و همه بده بستان ما همه از بازار ازاد است ولی واحدهایی که تحت پوشش سازمان صنعت و معدن هستند و پروانه صنعتی دارند خریدشان از پتروشیمی است.

قدس آنلاین: تاثیر دلار بر قیمت مواد اولیه شما چقدر بوده است؟

اسلامی: قطعا تاثیر گذار بوده است چون الان تمام پتروشمی های داخلی به دلیل تعهدی که دربحث صادرات دارند و  باید ۴۰درصد از تولیدشان را صادر بکنند و صدر درصد تولید در ایران مصرف نمی شود.

الان قیمت جهانی مواد تغییری نکرده است ولی قیمت ارز ما تغییر کرده است و قیمت جهانی با ارز مثلا ۱۰هزار تومان حداقل دونیم برابر قیمتش نسبت به ارزچهار هزار و دویست تومانی افزایش قیمت داشته است.

قدس آنلاین: آیا کمبود مواد اولیه هم دارید؟

اسلامی: بله اگر کمبود نداشتیم که این مشکلات پیش نمی آمد الان با هر سیاستی که پتروشمی ها دارند یا عمدا مواد اولیه را عررضه نمی کنند یا واقعا مشکلات تولید دارند.

قدس آنلاین: این میان نقش دلال ها و واسطه ها در بازار مواد اولیه و فروش کالاهای شما چیست؟

اسلامی: رد پای دلالها و واسطه ها در همه مشاغل و صنوف همیشه مشهود است و در این صنف هم بی تاثیر نیست.

قدس آنلاین: آیا صادرات هم دارید؟

اسلامی: بله الان در استان خراسان صادرات محصولات پلاستیکی در رده هفتم است و ما محصولاتمان رابه کشورهای افغانستان و اسیای میانه صادر می کنیم.

قدس آنلاین: هنوز هم محصولات پلاستیکی چینی وارد کشور و خراسان می شود؟

اسلامی: بله متاسفانه خیلی هم صدمه زده  است و هنوز هم این کالای قاچاق وارد می شود و کنترلی هم برروی آن نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.