مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی از نصب 36 دستگاه آب شیرین‌کن در استان خبر داد.

نصب 36 دستگاه آب شیرین‌کن در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار قدس انلاین، محمد دانشگر  در نشست خبری مدیران کل شهری و روستایی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به نگاه ویژه دولت به تامین آب شرب، عمران و آبادی روستاها اعتبارات مناسبی در قالب سند توسعه انجام شد با توجه به اعتبارات اعطایی به استان در سال ۹۶ حدود ۵۳ پروژه در ۱۸۵ روستا با جمعیت ۱۴۸ هزار نفر و با سقف اعتبار ۴۶۳ میلیارد ریال در این ایام به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات ما، اجرای پروژه دفع بهداشتی فاضلاب‌ها محل بانک توسعه اسلامی بود. ۵ پروژه در خراسان رضوی با اعتباری بالغ بر ۳۳ میلیارد تومان آغاز شد که اولین پروژه در شهرستان نیشابور با اعتبار ۶.۸ میلیارد تومان عملیات کلنگ زنی آن شروع شد تا به مسائلی مانند صیانت از منابع آبی، جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی و بازچرخانی آب مصرفی مردم به مصارف کشاورزی کمک کرده باشیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی در خصوص مساله آبرسانی سیار به روستاها تصریح کرد: این مسئله به عنوان یکی از مشکلات در روستاها به شمار می رود اما توانسته‌ایم این میزان را از یک هزار روستا به ۴۸۵ روستا کاهش دهیم و امیدوارم تا پایان برنامه ششم این مشکل را برطرف سازیم.

دانشگر بیان کرد: آب‌رسانی با تانکر سیار به این معنا نیست که آن روستا آبی نداشته باشد، بلکه با توجه به تغییر خشکسالی اخیر شاهد تغییر کیفیت منابع آبی بودیم، بنابراین در این روستاها آب موجود قابل شرب نیست اما بر اساس برنامه ششم از طریق دستگاه‌های آب شیرین کن می‌توانیم با این مشکل مقابله کنیم. در حال حاضر در سطح استان ۳۶ دستگاه آب شیرین کن نصب شده و در برنامه های خود نصب ۲۰ دستگاه آب شیرین کن را قرار داده‌ایم. همچنین از طرفی نصب این دستگاه‌ها اشتغال‌زایی به همراه دارد.

افتتاح ۴۵۰ پروژه توسط اعتبارات بهیاری‌ها در هفته دولت

در ادامه نشست، محمدعلی همدمی نژاد، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: از ابتدای نظام جمهوری اسلامی  تا کنون خدمات ارزنده ای به روستاها ارائه شده است؛ خدماتی که از طریق دستگاه های اجرایی استان به روستاها می شود، خدمات بسیاری بوده اما با تشکیل شوراها تاکید بر این بوده که امور روستاها بیشتر بر اساس اراده مردمی باشد.

وی ادامه داد: در حقیقت اقدامات و تصمیم گیری‌ها در روستاها به مردم واگذار شده است، در واقع در استان ۲۵۴۰ روستا دارای شورای اسلامی‌اند که این شوراها دارای اعضای ۳ تا ۵ نفره هستند که ما در دفاتر روستایی تنها بر اقدامات روستا نظارت می‌کنیم. در حقیقت این اقداماتی که در روستاها انجام می دهیم بر اساس همین برنامه‌ریزی‌ها در روستاها است.

  همدمی‌نژاد تصریح کرد: یکی از اقدامات ما در روستاها تشکیل بهیاری‌ها بوده است، در ۲۴۳۶ روستا بهیاری داریم به طوری که نسبت به دوره چهارم ۲۳۵۳ بهیاری در روستاها داشتیم که نشان دهنده مدیریت روستاها به دست خود مردم است.

وی عنوان کرد: از دیگر اقدامات ما اعطای تسهیلات بخش اشتغال روستایی بوده است، تسهیلاتی در سامانه کارا و از محل صندوق توسعه ملی که حدود ۱.۵ میلیارد تومان است به کل کشور اعطا شد. همچنین وام‌هایی به روستاهای مرزی با سود صفر درصد و سود چهار درصد در سایر روستاها با بازگشت درازمدت پرداخت شد. در حال حاضر سامانه کارا راه اندازی شده و تمام طرح‌های اشتغال در سراسر استان جمع آوری و به بانک‌ها ارسال شده به طوری که اشتغال زیادی را در روستاهای استان ایجاد می کند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی  خاطرنشان کرد: با توجه به اشتغال‌زایی اخیر در روستاها، مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها خواهد شد. در حقیقت طرح‌های بسیاری در دست اجرا داریم که در نهایت منجر به مهاجرت معکوس می شود. از زمانی که این بهیاری‌ها تاسیس شده، اعتبارات خوبی به آنها تعلق گرفته و هر سال نیز این اعتبارات افزایش می یابد.

  وی تصریح کرد: همچنین در خصوص بوم‌گردی و گردشگری در برخی از روستاها و شهرها اعتباراتی به عنوان کمک به آن‌ها اعطا شده به طوری که برای آغاز کار خود در ابتدای سال ۹۷ حدود ۷۵ میلیون تومان اعتبار به آنها تعلق گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.