قیمت بلیت هواپیما در ماه‌های گذشته دستخوش تغییرات مختلفی شد که این تغییرات پیامدهایی را به دنبال داشت تا در نهایت سبب آن شد شرکت‌های هواپیمایی به صورت داوطلبانه اقدام به تعیین قیمت دستوری تا پایان شهریورماه کنند.

نرخ ثابت بلیت هواپیما تا پایان شهریور ماه اعتبار دارد/مسیرهای پر تردد از اول مهرماه پرواز چارتری ندارد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، قیمت بلیت هواپیما در ماه‌های گذشته دستخوش تغییرات مختلفی شد که دلیل آن را می‌توان در نوسان قیمت ارز جست و جو کرد.

افزایش قیمت‌ها به گونه‌ای بوده که در برخی مسیرها افزایش ۵۰ تا ۷۵ درصدی و در برخی دیگر افزایش دو تا دو و نیم برابری گزارش شده است.

این افزایش قیمت‌ها باعث خالی ماندن صندلی ها در سفرهای هوایی شد که ادامه این روند باعث تضعیف شرکت های هواپیمایی و  صنعت حمل و نقل هوایی کشور می شود و در همین راستا عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در خصوص گرانی بلیت هواپیما ضمن تاکید بر هزینه‌های ارزی شرکت‌های هواپیمایی، گفت: حفظ صنعت هوانوردی، از قیمت بلیت برای ما اهمیت بیشتری دارد.

این افزایش قیمت‌ها کار را به آنجا کشاند تا شرکت‌های هواپیمایی به صورت داوطلبانه اقدام به تعیین قیمت دستوری تا پایان شهریورماه کنند که تعیین این رقم به اذعان ان‌ها در راستای کمک به شرایط اقتصادی کشور و سیاست‌های صنعت هواپیمایی است.

برای پیگیری از آخرین شرایط به سراغ مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی رفتیم تا از آخرین شرایط آن مطلع شویم.



در خصوص ابهامات موجود در قیمت‌های جدید بلیت‌های هواپیما و زمان اجرا آن توضیح دهید؟

ابلاغیه قیمت‌های جدیدی بلیت‌های هواپیما روز گذشته به تمامی شرکت‌ها ارسال شده و از امروز تمام شرکت‌ها با قیمت‌های جدید اقدام به فروش بلیت می‌کنند.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که برخی از شرکت‌ها از روز شنبه با قیمت‌های جدید دست به فروش بلیت‌ها زده بودند و سایر شرکت‌ها نیز از روز شنبه شروع به بارگذاری قیمت‌ها کردند که از امروز تمامی شرکت‌ها باید با قیمت‌های جدید بلیت‌های خود را به فروش برسانند.

 در خصوص قیمت‌های جدید همچنان انتقادهایی مطرح است که این ارقام بیشتر از قیمت‌های واقعی هستند، برای این موضوع چه پاسخی دارید؟

تفاوتی بین نرخ‌های اعلامی از سوی شرکت هواپیمایی و نرخ‌های بلیت در سایت‌های فروش وجود دارد که برداشت اشتباه از آن باعث می‌شود این تصور ایجاد شود که شرکت هواپیمایی نرخ بالایی را برای فروش اعلام می‌کند.

گفتنی است با توجه به نرخ پایه‌ای که به تازگی ا. علام شد شرکت‌های هواپیمایی با توجه به سطح کیفیت ارائه خدمات خود می‌توانند حداکثر ده درصد به این ارقام اضافه کنند.

ضمانتی برای اجرا این بخشنامه و فروش به قیمت‌های مطرح شده وجود دارد؟

نرخ‌ها کاملا داوطلبانه از سوی شرکت هواپیمایی تعیین شده و طبیعتا نباید دغدغه‌ای برای اجرا نشدن این نرخ‌ها وجود داشته باشد، زیرا نرخ‌ها توافقی با شرکت‌های هواپیمایی و پذیرفته شده از سوی آن‌ها است که مبنا فروش تا پایان شهریور ماه است.

پیش از این صحبت از فروش بلیت‌ها با قیمت جدید تا پایان مهر ماه بود، این موضوع به پایان شهریور ماه کاهش یافت؟

اسعدی سامانی: برخی اخبار صحبت از قیمت‌های جدید تا پایان مهرماه را داشتند که این موضوع رد می‌شود، بلکه قیمت‌ها تا پایان شهریورمد نظر قرارگرفته، زیرا در این ماه بیشترین مسافرت‌ها صورت می‌گیرد و مهرماه فصل کم سفری است.

برای پروازهای چارتری و سامان دهی آن‌ها نیز برنامه مخصوصی دارید؟

در مسیرهایی مثل مشهد، قشم و کیش و مسیرهای پرتردد کماکان تداوم پروازهای چارتری را خواهیم داشت، زیرا چارتری بودن به نفع مسافران خواهد بود، ولی برای بقیه مسیرهای پروازی از اول مهرماه پروازهای چارتری نخواهیم داشت.

 حذف پروازهای چارتری برای صنعت هوایی کشور مشکل ساز نیست؟

 به دلیل مشکل نقدینگی شرکت‌های هواپیمایی وابستگی به چارترکنندگان ایجاد کرده و شرکت‌های هواپیمایی برای تامین نیازهای خود برای تامین موتور، قطعات و سایر موارد نیاز به مبالغ قابل توجهی دارند که به دلیل نبودن نقدینگی در داخل شرکت وابسته به شرکت‌های چارتری می‌شوند.

 راه حلی برای تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌ها ارائه شده است؟

انجمن پیش از این پیشنهاد داده بود یک صندوق توسعه حمل ونقل هوایی ایجاد شود و تسهیلاتی را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار دهد و که در مواقعی که شرکت‌ها نیاز دارند از آن استفاده کنند که این موضوع می‌تواند کمک کند صنعت حمل ونقل هوایی از موضوع چارتر شدن فاصله گیرد.

 دلایل ظرفیت خالی هواپیماها چیست؟ 

خالی بودن ظرفیت هواپیماها مشکلی است که به بازاریابی شرکت‌ها و مکانیزم فروش باز می‌گردد و سامانه فروش آن‌ها باید به گونه‌ای طراحی شود که ظرفیت خالی در این میان نباشد.

پیش بینی شما از بازار حمل و نقل صنعت هوایی کشور چیست؟

 وضعیت این صنعت در حال حاضر وضعیت خوبی نیست و در شرایطی هستیم که باید تمام ارکان دست به دست هم دهند تا بتوانیم به خوبی از مرحله عبور کنیم، قطعا قیمت بالای بلیت هواپیما به نفع شرکت‌های هواپیمایی نیست، زیرا به دنبال آن شاهد حذف سفر هوایی از سفره خانوار هستیم که در نهایت ضرر این شرکت‌ها را به دنبال دارد.

همچنین هر حرکتی که کسب و کار این صنعت را با اختلال رو به رو کند عملکردش مطابق با منافع ملی نیست و انتظار داریم تمام مسئولین با کمک خود شرایط سر پا ماندن این صنعت را فراهم کنند.

 هزینه پروازها به صورت میانگین چه میزان است و برای پوشش آن باید حداقل چند صندلی پر شود؟ 

هرصندلی هواپیما با توجه به تعداد صندلی و مدل آن بین ۴۰ تا ۵۰ دلار ساعتی در پروازهای داخلی هزینه دارد که به طور میانگین برای پوشش هزینه‌های خود باید حداقل بین ۴۰ تا ۵۰ مسافر در هر پرواز داشته باشد.

 ارزهای در نظر گرفته برای شرکت‌های هواپیمایی، تخصیص یافته است؟

پیش از این قرار بود دولت به شرکت‌های هواپیمایی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دهد و شرکت‌ها با این قیمت اقدام به فروش صندلی‌های خود کردند، اما از یک برهه‌ای به بعد این ارز تخصیص پیدا نکرد و به همین خاطر مقداری ارز پرداخت نشده و به نظر می‌رسد این ارز نیز اختصاص نیابد.

زیان‌هایی که شرکت‌ها می‌پردازند به همراه بحث‌های هیجانی که برخی افراد مطرح می‌کنند موجب می‌شود که کسب و کار در این صنعت دچار مشکل شود و ما باید کمک کنیم واقعیت‌ها را بپذیریم، اگر برخی از مصارف ارزی شرکت‌ها تامین نشود امکان پرواز هواپیما وجود ندارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.