تدابیر اشتباه پی در پی باعث تشدید رکود، بیکاری، قاچاق و... شده و عملکرد دولت اصلاً قابل قبول نیست و آمارهای رئیس جمهور و تیم اقتصادی شاید در ظاهر درست باشد، اما با واقعیت جور نیست و برای مردم موشکافی نمی‌شود.

گروه اقتصادی قدس آنلاین - وحید شقاقی شهری:  تدابیر اشتباه پی در پی باعث تشدید رکود، بیکاری، قاچاق و... شده و عملکرد دولت اصلاً قابل قبول نیست و آمارهای رئیس جمهور و تیم اقتصادی شاید در ظاهر درست باشد، اما با واقعیت جور نیست و برای مردم موشکافی نمی‌شود.

درخصوص توضیحات و سخنان روز گذشته رئیس جمهور در مجلس باید گفت که در شرایط فعلی پای هرکس و هرمقامی به مجلس باز شود، با همین برخورد و به عبارتی عدم اقناع نمایندگان مردم روبه رو خواهد شد. شخصاً منتظر بودم رئیس جمهور نتواند نمایندگان را قانع کند چراکه مباحثی مانند تداوم رکود، کاهش ارزش پول ملی و رشد شدید نرخ ارز، ناموفق بودن برجام و... اصلاً تازگی نداشت و پیشتر نیز برخی وزرای اقتصادی نتوانسته بودند نمایندگان را راضی کنند. بنابراین قطعاً رئیس جمهور هم نمی‌توانست پاسخ قانع کننده بدهد.
به عبارتی بی‌نظمی و به هم ریختگی نظام اقتصادی در طول عمر دولت و بویژه در ماه‌های اخیر حداقل در حوزه ارزی و تجاری کاملاً مشهود است. حاشیه‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی و تغییر بسته ارزی را همه دیدند. ضمن اینکه دو وزیر، استیضاح و برکنار شدند و احتمال استیضاح دو وزیر دیگر هم قوی است. در همین حال نمایندگان صراحتاً بارها و بارها از ضعف تیم اقتصادی دولت انتقاد کردند که این تیم توان رویارویی با جنگ اقتصادی پیش رو را ندارد.
از سویی پاسخ این پنج سؤال و بحرانی بودن یا نبودن را باید در شواهد موجود در جامعه و زندگی مردم دید. ظرف ۹ ماه ارزش پول ملی ۱۵۰ درصد افت کرده است. تدابیر اشتباه پی در پی باعث تشدید رکود، بیکاری، قاچاق و... شده وعملکرد دولت اصلاً قابل قبول نیست و آمارهای رئیس جمهور و تیم اقتصادی شاید در ظاهر درست باشد، اما با واقعیت جور نیست و برای مردم موشکافی نمی‌شود. مثلاً رشد اقتصادی سال ۹۵ که ۵/۱۲ درصد گزارش شده به دلیل پررنگ شدن رد پای نفت در اقتصاد ایران است و این سهم حدود ۹ درصد به نفت بر می‌گردد. وقتی ما صادرات نفت مان از یک میلیون بشکه در روز به ۵/۲ میلیون بشکه رسیده، طبعاً رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود، اما این رشد به خاطر رشد تولیدات ملی غیرنفتی نیست.
همچنین تک رقمی شدن تورم هم کاملاً مصنوعی و در اثر رکود، کاهش تقاضای مصرفی مردم و کاهش سرمایه گذاری رخ داد. در واقع اگر قرار بود به صورت واقعی تک رقمی شود، می‌بایست بهره وری بالا می‌رفت و هزینه تولید و قیمت تمام شده کاهش می‌یافت.  
از طرفی دوستان از کاهش قاچاق و به نصف رسیدن آن حرف می‌زنند. اگر واقعاً این طور است و از ۲۵ میلیارد دلار به حدود ۱۲ میلیارد یا مثلاً ۱۵ میلیارد دلار رسیده، چرا پرونده‌های مکشوفه و واقعیت‌های گمرک این را تأیید نمی‌کنند.  
وقتی همچنان الزامات کاهش قاچاق و برخورد جدی با فساد وجود ندارد، فضای کسب و کار و شاخص‌های رقابت‌پذیری همچنان لنگ می‌زنند و رکود ادامه‌دار شده واین یعنی الزامات برخورد با قاچاق مهیا نیست.
درباره کاهش آمار بیکاری به ۱۲ درصد هم وقتی نرخ تشکیل سرمایه ثابت در ایران نزدیک به صفر است، این مسئله بی معنی است. در این صورت چطور اشتغال ایجاد شده؟ از چه محلی؟ در مجموع رئیس جمهور و دولت نتوانستند مجلس و در واقع مردم را قانع کنند چون اساساً رشد اقتصادی پایدار در کشور محقق نشده است. رشد پایدار نباید حاصل فروش بیشتر نفت باشد، بلکه باید از محل رشد بخش‌های تولیدی کشور به دست آید که متأسفانه در این خصوص به مردم درست توضیح داده نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
    0 0
    عزا باید گرفت.